کد خبر: ۴۷۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 06 August 2017
چگونگی روند ساخت، بهره‌برداری، نگهداری و حتی احداث راه‌های استان در کنار آخرین وضعیت و قفل بودن راه‌های دسترسی به شهر و شهرک پردیسان مواردی است که مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به آن پاسخ داد.

استان قم با قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار است، با این وجود تاکنون نتوانسته از این موقعیت ویژه نهایت استفاده را ببرد. یکی از معضلات و مشکلات استان وضعیت راه‌ها به‌ویژه راه‌های روستایی این استان است.

چگونگی روند ساخت، بهره‌برداری، نگهداری و حتی احداث راه‌های استان در کنار آخرین وضعیت و قفل بودن راه‌های دسترسی به شهر و شهرک پردیسان با بیش از 150 هزار سکنه از موضوعاتی است که حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان به آن پرداخت.


مشکل تردد شهروندان به روستاهای ییلاقی در فصول گرم و راه‌های دسترسی نامناسب به این روستاها یکی از مشکلاتی جدی است؛ چه تدابیری برای حل این معضل اندیشیده شده است؟

در دو سال گذشته چهار مسیر پرتردد استان در حال بهسازی بوده و در مسیرهایی مانند راه نیزار علاوه بر بهسازی دو قطعه 7 کیلومتری، لاینی به طول 7 کیلومتر بین قلعه چم و امامزاده عبدالله به مسیر اضافه‌شده است. البته در راستای بهسازی این مسیر امسال 8 کیلومتر روبه روی ورزشگاه یادگار امام نیز روکش آسفالت می‌شود.

مسیر قم-کهک یکی از پر ترددترین مسیرهای ییلاقی قم بوده که در روزهای مناسبتی و تعطیلات رسمی بار ترافیکی سنگینی دارد برای این مسیر چه برنامه‌ای دارید؟

کهک به جهت ییلاقی بودن و تردد زیاد همیشه از مسیرهای پرحادثه قم بوده و برای حل این مشکل 4 بانده شدن این مسیر در دستور کار قرارگرفته است، اما به علت نداشتن ردیف و بودجه مشخص و مصوب به ‌دنبال سرمایه‌گذاران خصوصی هستیم تا هر چه سریع‌تر کار را به مرحله اجرایی برسانیم.

البته اقدامات بهسازی در سال گذشته برای این مسیر انجام ‌شده است، از جمله تجدید روکش آسفالت لنگرود تا کهک بوده و پردیسان تا ورجان هم در سال جاری روکش می‌شود.

یکی دیگر از مسیرهای که این اداره کل ایمن‌ سازی آن را آغاز کرده پل ونارچ است. این مسیر به علت حادثه‌ خیز بودن یکی از اولویت‌ها بوده که نزدیک به 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و جنب این پل نیز پل دیگری در حال ساخت است.

مسیر جعفریه - آوه از دیگر مسیرهای پرتردد و از کریدورهای کشوری است اما متأسفانه راه روستایی در این محور به خاطر پلی که مدت‌هاست در حال ساخت است، دچار مشکلات فراوانی شده، چه اقدامات در این زمینه انجام‌شده است؟

جعفریه - آوه از کریدورهای کشوری است که متأسفانه راه روستایی به شمار می‌رفته است که در موافقت ‌نامه‌ای آن را به راه اصلی تبدیل کرده‌اند، اما اداره راه تصمیم گرفته این راه را به بزرگراه تبدیل کند یعنی یک گام جلوتر، که مطالعاتش انجام‌ شده و از طریق بخش خصوصی در حال پیگیری است. البته باید در نظر گرفت 16 کیلومتر تا جعفریه آماده بهره‌ برداری است و برای ایمن‌ سازی آن ‌هم تأمین اعتبار شده است.

مشکل این مسیر بیشتر پلی کنار قلعه سنگی است که ساخت این پل در اختیار استان نیست و شرکت ساخت همراه ستاد وزارت خانه در حال ساخت آن هستند. 

متأسفانه ساخت پل طبق زمان ‌بندی مشخص تمام نشده و تعلل داشته که طبق جلساتی تأکید شده که پیمانکار طی دو ماه کار را تمام کند. با اتمام این پل 16 کیلومتر آزادسازی شده و به 10 کیلومتر ابتدایی متصل می‌شود.

برای ادامه مسیر پردیسان به جاده اراک چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در این حوزه تقاطع غیر همسطح پردیسان به سمت اراک به طول 3 کیلومتر نیز پیش ‌بینی‌ شده که در مرحله مشاوره و کار کارشناسی است، این پروژه در حال ورود به فاز خرید و تملک مسیر بوده و در دستور کار قرارگرفته تا به جاده اراک وصل شود.

پل پردیسان یکی از مشکلات شهر قم شده است. 150 هزار سکنه این منطقه مشکل تردد مواجه هستند و هیچ پاسخ مناسبی به این مطالبه مردم داده نمی‌شود، بعد گذشت تقریباً 8 سال چرا این پل هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؟

این پل از سال 88 شروع ‌شده اما با تصمیمی که گرفته شد این پروژه را به دو ارگان شهرداری و اداره کل مسکن و شهرسازی (متولی وقت) واگذارشده که بخش تملکاتش بر عهده شهرداری و بخش ساخت پروژه به عهده اداره مسکن گذاشته شد. مشکل این پروژه به بخش تملکات برمی‌گردد که متأسفانه شهرداری بخش تملکات را قطعی نکرده است. حتی اداره راه با مسئولیت خودش جلساتی را با مالکین در استانداری هماهنگ کرده و معاون استاندار نیز به این مسئله ورود کردند و جلسات زیادی را گذاشتند، اما این اراده باید در مجموعه شهرداری به وجود بیاید تا تملکات نهایی شود.

حتی پیمانکار این پروژه 8 ماه گذشته درخواست ماده 48 کرده که پروژه را رها کند، زیرا هر بار که شروع به کار می‌کند مالکان جلوی کار را گرفته و مانع می‌شوند. 

از دیگر سو پاسخ این تأخیر را می‌خواهند، اگر تملکات لوپ چهارم انجام نشود به ناچار پل را به همین شکل به بهره‌برداری می‌رسانیم، که در این صورت تنها می‌توان از 60 درصد پل بهره ‌برداری کرد. در این شرایط فقط کسانی که از قم به سمت پردیسان می‌روند می‌توانند از این پل استفاده کنند و کسانی که از سمت پردیسان قصد رفتن به جاده اصفهان دارند نمی‌توانند از این مسیر استفاده کنند.

بلوار امام علی(ع) و متروی پردیسان در چه مرحله‌ای است؟

بلوار امام علی(ع) در پردیسان نیز هرچه سریع‌ تر باید به نتیجه برسد و از پارسال مشاور داشته و طرح اداره راه تکمیل‌ شده و در چند روز آینده به مناقصه گذاشته می‌شود و وارد فاز مراحل اجرایی می‌شود.

برای متروی پردیسان هم 25 هکتار زمین در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت که در کارگروه و شورای برنامه‌ ریزی استان هر دو مصوب شده است تا خط B مترو نیز هر چه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار