با قدم زدن در کوچه و خیابان های منطقه نیروگاه می توان محرومیت ها از جمله نبود زیبایی مناسب شهری را در این محله ها مشاهده کرد، ساختمان های قدیمی، کوچه های تنگ و باریک، عدم آسفالت مناسب مهم تر از همه نبود فضای سبز و نبود پارک و بوستان های مخصوص بانوان است.
کد خبر: ۴۷۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 01 August 2017
به گزارش تابناک قم، در زمان انتخابات شورای شهر قم کاندیداهای وعده وعیدهای مختلفی را در مورد خدمات شهری به مردم دادند از جمله وعده توسعه و آبادانی مناطق محروم قم از جمله وعده هایی بود که منجر به پیروزی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر شد.

منطقه 2 و منطقه 6شهری قم از جمله مناطق محروم و کمتر برخوردار قم هستند که بیشترین مشارکت  در انتخابات را در هر دوره از برگزاری انتخابات دارند و نامزدهای انتخابات نیز بیشترین فعالیت خود را در این مناطق انجام می دهند و محوریت این منطقه محله نیروگاه است که به قطب انتخاباتی قم تبدیل شده است.

کمبود شدید فضای سبز در مناطق محروم قم

با قدم زدن در کوچه و خیابان های این مناطق می توان محرومیت ها از جمله نبود زیبایی مناسب شهری را در این محله ها مشاهده کرد، ساختمان های قدیمی، کوچه های تنگ و باریک، عدم آسفالت مناسب مهتبر از همه نبود فضای سبز و نبود پارک و بوستان های مخصوص بانوان است.

نبود امکانات ورزشی در مناطق یاد شده که دارای استعدادهای فراوانی هستند باعث شده استعدادهای این محله ها رشد و شکوفایی پپدا نکند، البته ورزش در قم به صورت کلی  دچار بی توجهی شده است و قهرمانان ملی آنطور که باید و شاید مورد توجه قرارنگرفته اند، به گفته ورزشکاران امکانات ورزشی در حدی در قم کم است که وقتی بازیکنان  قمی به اردوهای تیم ملی می روند برخی امکاناتی را می بینند ،که تاکنون از نزدیک ندیده اند.

شهر قم داری سه بوستان مخصوص بانوان است اما هیچ کدام در مناطق محروم قم نیست، یکی از درخواست های مردم مناطق 2 و 6 احداث بوستان بانوان است زیرا تراکم جمعیت در این محله ها بسیار زیاد است.

بانوان این محله ها که اغلب از قشر متوسط و حتی پایین جامعه از نظر اقتصادی هستند برای استفاده از امکانات  تفریحی مخصوص بانوان مجبور به هزینه پول و وقت  هستند.

احداث بوستان های مخصوص بانوان در مناطق کمتر برخوردار و محروم می تواند باعث کاهش معضلات اجتماعی و همچنین تحکیم بنیان خانواده شود زیرا بانوان و دختران این محله ها برای رفتن به بوستان های مخصوص بانوان نیاز ندارند که مسافت طولانی را طی کنند.

نبود اماکن فرهنگی

همچنین احداث مکان های فرهنگی در محیط های کاملا زنانه بوستان ها می تواند به اعتلای فرهنگی بانوان این مناطق کمک شایانی کند زیرا  که اکثراخانواده های این مناطق داری جمعیت بالا هستند که می توانند این آموزش ها را در تربیت فرزندان خود به کار ببرند این همان سرمایه گزاری نتیجه بخش در نیروی انسانی خواهد بود.

 مسئولین همواره اعلام می کنند که بین محله های قم تبعیض قائل نمی شوند اما آنچه از شواهد به نظر می رسد مناطق انقلابی قم محروم تر هستند و حتی مسئولین شهری قم نسبت به زیباسازی این محله ها از جمله آسفالت و جدول کشی و به صورت کلی زیبا سازی این مناطق کمتر توجه می کنند و پروژه های بزرگ عمرانی در محله های به اصطلاح مرفه نشین قم در حال اجرا شدن است.

نیروگاه محله‌ای با بیش از 450 هزار نفر جمعیت در غرب قم می باشد که بیشتر قسمت‌هایش قدمتی بیش از 50 سال ندارد و مهاجران مقیم از قومیت‌های مختلف را در خود جای داده است.

به گفته مسئولین، بزرگترین مراسم عزاداری در قم در مناطق نیروگاه و آذر انجام می‌شود، فعالیت‌های سیاسی در این مناطق بیشتر است و مردم این مناطق همواره در صحنه‌های مختلف انقلاب حاضرند.

خواسته ها و دغدغه های مردم انقلابی محله های یاد شده مطالبات به حقی است که مدت ها است روی زمین مانده از جمله آسفالت نبودن برخی خیابان ها و خرابی و کیفیت نامناسب آسفالت بسیاری از کوچه ها و خیابان های، نبود امکان تفریحی ، ورزشی و خدماتی است .

اینجا شبیه کلان شهر نیست

شهرک فاطمیه و شهرک امام حسین(ع) یکی دیگر از محله های پرجمعیت قم است که از نظر فضای سبز دچار کمبود های فراوانی است البته این محله ها چندسالی است که نسبت به گذشته که کاملا حاشیه نشینی بود وضعیت بهتری پیدا کرده اما هنوز محله های آن شباهتی به کلان شهر ندارد.

محله شادقلی خان قم یکی از حاشیه ای ترین محله های قم است که حتی سرویس حمل و نقل نیز برای این مناطق با وجود اینکه ساکنان آن از نظر اقتصادی جز قشر کمتر برخوردار محسوب می شوند وجود ندارد.

همچنین یکی از مسائلی که این روزها به تبعیض بین مناطق قم دامن زده است کشیدن دیوار حائل اطراف راه آهن است که شهر را به دو قسمت تقسیم می کند و شائبه تبعیض را افزایش می دهد.

البته احداث دیوار حائل به گفته مسئولین توسط راه آهن انجام شده و شهرداری قم در آن دخالتی نداشته است اما اعضای شورای شهر پنجم باید به این دغدغه و محرومیت های مردم مناطق انقلاب قم توجه داشته باشند و به این نیاز ها پاسخ گویند.

فقط  پایگاه بسیج داریم

یکی از شهروندان قمی در این زمینه در گفتگو با ثامن اظهار داشت: محله های محروم قم که به اصطلاح به نیروگاه شهرت دارد و همه مناطق محروم قم را شامل می شود به شدت از کمبود مراکز تفریحی، خدماتی، درمانی و رفاهی در رنج هستند و مسئولین توجهی به این مسئله نمی کنند تنها نهاد و یا ارگانی که پا به این محله ها گذاشتند پایگاه های بسیج هستند که آن هم مردمی است و توسط خود مردم اداره می شود و گرنه هیچ مجتمع فرهنگی و یا ورزشی در این محله وجود ندارد.

سالهاست مردم نیروگاه منتظر احداث بیمارستان نیروگاه هستند، البته مناطق محروم قم تنها  محله نیروگاه نیست محله های، شهرک فاطمیه، شهرک امام حسین، محله کارگر، سوم خرداد، شیخ آباد، علی آباد سعدگان و قلعه کامکار که در حاشیه شهر قرار دارد و از نظر امکانات بسیار ضعیف ارزیابی می شود که البته این مناطق هم به نام نیروگاه شناخته می شوند.


محرومیت در مناطق انقلابی قم!


محرومیت در مناطق انقلابی قم!


محرومیت در مناطق انقلابی قم!


محرومیت در مناطق انقلابی قم!

محرومیت در مناطق انقلابی قم!

محرومیت در مناطق انقلابی قم!

محرومیت در مناطق انقلابی قم!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
چرا همیشه همیشه و همیشه از محرومیت ها نیروگاه می نویسید؟ قبول انجا هم محرومیت هست اما یکبار هم از مشکلات قمی های اصیل در مناطق اذر و انقلاب بنویسید. آیا کوچه ها و پس کوچه های ان منطقه خیلی شیک و زیبا است؟ انجا محرمیت وجود ندارد؟ قمی ها در خود قم هم مظلومند!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار