وقتی صدای گریه نوزاد در اتاق می‌پیچد، قلب پدر و مادر در آرامشی آسمانی غوطه‌ور می‌شود... دختر از همان ابتدا که پا به دنیای کوچک پدر و مادر می‌گذارد، رنگ آرامش را در لرزش صدای مادر و صلابت شانه‌های پدر می‌بیند... اتاقش را با وسایل صورتی تزئین می‌کنند و کمد لباس‌هایش پر است از رنگ‌ و تور و روبان...
کد خبر: ۴۶۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 25 July 2017
به گزارش تابناک قم، دنیای رؤیاگونه دخترانه تا زمانی پابرجا می‌ماند که هنوز کودک هستیم. به زودی می‌رسد زمانی که جبر روزگار از محیط خانه و فضای امن دستان پدر و مادر دورمان می‌کند. آن وقت دیگر ظرافت‌های دخترانه هدیه خداوند به روح بی‌قرارمان نیست، بلکه وجهی از شخصیتمان است که باید پنهان یا فراموشش کنیم تا پیچ‌و تاب‌های زندگی سخت بیرون از خانه را تاب بیاوریم...

روز دختر که می‌شود همه دختران آرزو می‌کنند کاش برای یک روز هم که شده برگردند به دنیای کودکی... دنیایی که در آن همه حامی و دوست‌دار تو هستند و مهربانی‌هایش واقعی است...

روز و روزگار واقعی اما قدری فرق دارد. دیگر از آن ناز کشیدن‌های پدر و مادر در دوران کودکی خبری نیست و تو می‌دانی حتی با وجود زودرنجی‌ها و ظرافت طبع، چاره‌ای جز تحمل پستی و بلندی‌های زندگی نداری...

دخترهای امروز اما با وجود این پستی و بلندی‌ها توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف برای خود جایی بازکنند و موفقیت‌هایی به دست آورند که شاید تا دیروز به نظر نمی‌رسید از عهده‌شان ساخته باشد.

مظهر رحمت الهی

یک استاد حوزه علمیه جامعه‌الزهرا(س) دختر را مظهر رحمت الهی می‌داند. رحمتی که خداوند مانند شمعی بر سفره خانواده‌ها روشن می‌کند تا روزگار لبخند خود را به افراد خانواده نشان دهد.

«معصومه ظهیری» معتقد است فطرت یک دختر بر مبنای پاکی، صمیمت و مهربانی طراحی شده و بهترین کار برای یک دختر آن است که این فطرت را به خوبی حفظ کند. مقام کرامت دیگر موضوعی است که وی آن را شایسته وجود دختران می‌داند و این مقام جز با حفظ پاکی سرشت ممکن  نیست.

این استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که بازگشت به فطرت یکی از راه‌های رشد و پرورش روح آدمی است، گفت: راه دیگر استفاده از الگوهایی است که می‌تواند دختران را در مسیر درست زندگی یاری دهد.

وی با بیان این که به برکت نام حضرت معصومه(س) انسان الگوی نزدیکی دارد که می‌تواند بهتر با آن ارتباط برقرار کند، اظهار کرد: حضرت معصومه(س) که در سن 28 سالگی وفات یافت، بهترین الگو برای دختران امروز است چرا که در سن جوانی توانست در امور گوناگون از جمله عفاف، حیا، حرکت اجتماعی، ایمان و... به درجه والایی از کمال برسد که امین و مورد اعتماد امامش قرار گیرد.

ظهیری با بیان این که رسیدن به جایگاه متعالی نیاز به الگوهای متعالی هم دارد، گفت: حضرت معصومه(س) توانست به جایگاهی برسد که امام زمانش او را حجت قرار دهد و این برای هر کسی افتخاری بزرگ است.

وی خوب بندگی کردن و حرکت در مسیر صحیح زندگی را یکی از مهم‌ترین اهدافی دانست که دختران باید آن را در زندگی خود سرلوحه قرار دهند.

این استاد جامعه‌الزهرا با اشاره به این‌که خانه‌ای که دختر دارد در بهشت به روی آن باز شده است، افزود: با توجه به وقوع پدیده تهاجم فرهنگی و وجود چالش‌های مختلف در این حوزه، تربیت دختر در روزگار حاضر کار سختی است اما این کار سخت پاداش بزرگی هم خواهد داشت.

وی با بیان این که رحمت و مهربانی و نقش دختر در خانه در زمینه مراقبت از کانون خانواده یکی از دلایل اطلاق دختر به رحمت خداوندی در متون روایی است، بیان کرد: به این معنی که دختر با جنس لطیف خود می‌تواند آرامش و رحمت را برای خانواده‌ها به ارمغان بیاورد و صیانت از کانون خانواده یکی از وظایف دختر در خانه است.

این روزها اما شرایط دختران در خانواده و جامعه چندان متناسب با الگوهای صحیح تربیت فرزند و ایفای نقش‌های خانوادگی نیست. روان‌شناسان می‌گویند افسردگی دختران جوان شایع‌ترین انواع افسردگی در جامعه است.

وضعیت و تربیت خانواده

یک کارشناس روان‌شناسی افسردگی را شایع‌ترین مشکلات روحی و روانی دختران نوجوان و جوان ایرانی می‌داند و وقوع بخشی از آن را به دلیل چالش‌های تحمیل شده به دختران به دلیل تفاوت‌های فرهنگی ناشی از تربیت و محیط می‌شمارد.

«زهرا یوسفی» با بیان این که دختران و زنان در همه جوامع بیشتر از مردان با بیماری‌های روحی و روانی به خصوص افسردگی مواجه هستند، گفت: این وضعیت در جامعه ما درباره دختران نیز وجود دارد که دلیل این موضوع را هم باید در مسائل خانوادگی و تربیتی جست‌وجو کرد.

توجه بیش از حد به ظاهر و مقایسه‌های تمام‌نشدنی بین الگوهایی که غرب از یک دختر جوان ساخته با چیزی که در واقعیت وجود دارد، یکی از متداول‌ترین دلایل افسردگی دختران است.

یوسفی با بیان این که برخی از دختران از وضعیت ظاهری خود رضایت ندارند و به دلیل چهره و اندام خود احساس سرشکستگی و خجالت می‌کنند، اظهار کرد: مسائلی مانند ناامیدی، افسردگی، اضطراب و عدم رضایت در میان دختران تا 15 برابر نسبت به پسران دیده می‌شود و این لزوم حساسیت و مهارت در برخورد جامعه و خانواده با دختران را اثبات می‌کند.

وی افزود: معیارهای ظاهری که امروزه در جوامع مختلف اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند سبب نارضایتی برخی از دختران از وضعیت ظاهری‌شان شده و از طرف دیگر برخی رژیم‌های غذایی یا دیگر روش‌هایی که برای دختران تجویز می‌شود به این وضعیت دامن می‌زند.

این روان‌شناس اضافه کرد: موضوع دیگر بالا رفتن انتظارات تحصیلی و شغلی از دختران است که آن هم در کنار نارضایتی‌های ظاهری، به روح دختران جوان ضربه می‌زند. در کنار این موضوع‌ها جامعه نیز نقش خود را در مقابل دختران به خوبی ایفا نمی‌کند و فضاهای امن و زیبا برای ورزش و استراحت دختران جوان به‌اندازه کافی در شهرها فراهم نشده تا بار بخشی از این افسردگی‌ها را کاهش دهد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار