ورزش قم دچار مشکلاتی است که بخش عمده آن مربوط به نبود سرمایه برای باشگاه‌داری از یک‌سو و نبود استقبال و عامل انگیزه‌بخشی برای حامیان مالی بخش خصوصی از سوی دیگر است اما این همه داستان نیست.
کد خبر: ۴۶۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 19 July 2017
به گزارش تابناک قم، ورزش قم در سال‌های اخیر تیم‌های ورزشی زیادی داشته که هر یک بر اثر مرور زمان و با حیاتی کوتاه به دلایل مختلف عطای تیمداری در ورزش قم را به لقایش بخشیده‌اند. بخش زیاد این تیم‌ها به طور کامل یا منحل شده‌اند یا امتیاز خود را به تیم‌های دیگر واگذار کرده‌اند. در این میان برخی از تیم‌های ورزشی قم در سطوح اول ورزش استان قم فعالیت می‌کرده‌اند که دیگر در این سطوح حضور ندارند اما موضوع انتقال به سایر استان‌ها موضوع خاصی است که همانند ضربه‌ای سنگین به پیکره ورزش قم است و باید آسیب‌شناسی شود.

انگیزه همشهری برای پرداختن به موضوع آسیب‌شناسی انتقال تیم‌های ورزشی قم به سایر استان‌ها موضع‌گیری اخیر باشگاه نادرشیمی در برابر فعالیت در استان قم است. نادرشیمی یک باشگاه ورزشی متعلق به بخش خصوصی است که سال‌های سال است به صورت جسته و گریخته در ورزش استان قم فعالیت می‌کند و وابستگی به منابع دولتی یا اداره ورزش و جوانان قم نداشته است.

 این باشگاه قرار بود امسال نماینده استان قم در لیگ دسته اول والیبال زنان کشور و لیگ دسته اول بسکتبال بانوان باشد. به عبارت دیگر اگر فرض کنیم نادرشیمی در ورزش بانوان قم حضور نداشته باشد جز هدف‌پویان جوان در هندبال تیم دیگری از ورزش بانوان قم در سطوح درجه اول کشوری حاضر نیست و این موضوع، اهمیت حفظ نادرشیمی در بدنه ورزش قم به عنوان بخش خصوصی حامی ورزش بانوان را یادآور می‌شود.

مسئولان نادرشیمی چند روز قبل اعلام کردند دیگر قصد ندارند از استان قم در لیگ دسته اول بسکتبال زنان کشور حاضر باشند و تصمیم گرفته‌اند از استان تهران آن هم در سوپر لیگ بسکتبال زنان ایران حضور یابند. اتفاقی که یک فرصت‌سوزی محض برای ورزش قم است و هدیه‌ای را دودستی تقدیم ورزش پایتخت می‌کند زیرا پولی که قرار است برای قم هزینه شود و به نام استان قم تمام شود و سربلندی همه جامعه ورزش قم در کشور را در پی داشته باشد اکنون در راه توسعه بسکتبال تهران صرف خواهد شد و نه قم. سؤال این است که چرا محسن نادری، مدیرعامل نادرشیمی، تصمیم گرفته چنین اقدامی انجام دهد؟ آنچه باشگاه نادرشیمی اعلام کرده کوتاه اما تا حدود زیادی گویاست. 

مدیر عامل نادرشیمی اعلام کرده آن‌طور که باید و شاید از حضور وی در ورزش استقبال نشده و انتظار داشته متولیان ورزش در قم از حضور وی و مجموعه‌اش استقبال کنند اما وی این استقبال را به چشم ندیده است و احساس کرده حضور یا غیبت نادرشیمی از قم در لیگ‌های بسکتبال ایران برای متولی ورزش قم اهمیتی ندارد. این در شرایطی است که در حال حاضر بخش خصوصی در عرصه ورزش فقط نقش هزینه‌کننده را دارد و هیچ راهکار حمایتی برای اسپانسر‌ها و حامیان بخش خصوصی ورزش وجود ندارد. نگرانی‌ها اما محدود به والیبال نیست. دلخوری نادرشیمی اکنون آینده تیم والیبال این باشگاه را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است استان قم تیم والیبال خود در لیگ دسته اول زنان کشور را در پی بروز این مسائل از دست بدهد.

بازخوانی پرونده سفیر

سفیر یک باشگاه خصوصی فعال در عرصه والیبال بود که توسط یک شخص متمول و علاقه‌مند در قم فعالیت می‌کرد و نماینده استان قم در لیگ دسته اول والیبال مردان کشور شد اما این تیم در ‌‌‌نهایت سر از استان گیلان و شهر رشت درآورد. سفیر در دوران فعالیت خود موافقان و مخالفان فراوانی داشت اما در هر صورت به این دلیل تصمیم گرفت از قم خارج شود و در استان دیگر فعالیت کند که مدیر این باشگاه با اداره کل ورزش و جوانان به اختلاف خورد. 

مالک سفیر در پی این بود که مجموعه یا فضای ورزشی مناسبی برای تمرکز فعالیت‌های باشگاه خود و بنا بر اظهارات وی، بازیکن‌سازی و کمک به آینده والیبال قم دریافت کند که آخرین تیر ترکش وی درخواست در اختیارگیری سالن شهید رضاییان برای کار روی والیبال قم با اجاره استاندارد بود که ظاهرا مبلغ اجاره یا سایر مفاد مورد مذاکره طرفین مورد توافق قرار نگرفت. نتیجه نهایی این بود که غلامرضا قربانی، مالک سفیر، تیمش را از قم خارج کرد. بدون نگاه جانب‌دارانه به این موضوع باید این اصل کلی را در نظر گرفت که حضور قربانی و مجموعه سفیر در قم یک فرصت برای ورزش قم بود که می‌توانست با تدبیر لازم از سوی مسئولان مورد بهره‌برداری قرار گیرد که این فرصت از دست رفت.

انتقال‌های ناکام

انتقال نادرشیمی و سفیر تنها پرونده انتقال تیم‌ها از قم نبوده است. هدف پویان جوان نماینده قم در لیگ بر‌تر هندبال زنان کشور سال گذشته در آستانه انتقال از قم بود که سرانجام با تزریق کمکی محدود از سوی بخش دولتی، این انتقال نافرجام ماند. هدف‌پویان برای خروج از قم با ساوه و جزیره کیش نیز مذاکره کرد اما در ‌‌‌نهایت در قم باقی ماند گرچه تا زمانی که بی‌پولی باشد راه انتقال نیز باز است. تیم فوتسال آتلیه‌طهران قم نیز یکی دیگر از تیم‌هایی بود که در آستانه آغاز فصل جدید لیگ بر‌تر فوتسال در آستانه فروش امتیاز و انتقال به شهر دیگری بود. این انتقال نیز در ‌‌‌نهایت با ورود مسئولان دولتی نافرجام ماند تا قم همچنان ۲ تیم در لیگ بر‌تر فوتسال ایران داشته باشد؛ گرچه هنوز هم آینده آتلیه نامشخص است و وضعیت مالی این باشگاه نگران‌کننده ارزیابی شده است.

نمره منفی در کارنامه ورزش قم

هر ‌اندازه که یک استان، مدال‌آور آسیایی و بین‌المللی داشته باشد و تلاش کند کارنامه ورزشی خود را مثبت نشان دهد وضعیت نابسامان تیم‌های ورزشی استان در سطوح کشوری سبب می‌شود نقطه‌ای تاریک در این بین به چشم بیاید و ذهن را درگیر خود کند. بخشی از این مشکلات بدون تردید به وضعیت اقتصادی استان قم و حتی کشور وابسته است به طوری که ضعف‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی مانع از سرمایه‌گذاری در ورزش می‌شود و تیم‌های ورزشی در لیگ‌های بر‌تر و دسته اول کشور نیز نمی‌توانند با اعتبار ۱۰ و ۲۰ میلیون تومانی کار کنند. برای تیمی که ده‌ها میلیون تومان در سال هزینه دارد نبود حامی مالی یک فاجعه است اما نقش مدیران در این زمینه چیست؟ آیا باشگاه نادر شیمی حق دارد انگشت اتهام را به سوی متولی ورزش قم روانه کند؟ برای پاسخ به این سؤال از خود بپرسیم آیا نادرشیمی یا هر تیم دیگر، در ازای هزینه‌های سنگین برای ورزش منفعتی می‌برد؟

شاید پاسخ این باشد که این باشگاه‌ها از فرصت تبلیغاتی در قبال هزینه خود بهره‌مند می‌شوند؛ اما آیا آن باشگاه با صرف تنها بخشی از هزینه سالانه تیمداری، نمی‌تواند تبلیغاتی گسترده در رسانه‌ها و فضاهای عمومی برای توسعه کسب و کار خود داشته باشد؟ واضح است که تیم‌های ورزشی در حوزه بخش خصوصی نه بازگشت سرمایه‌ای دارند و از منفعت ویژه و امتیاز خاصی بهره‌مند می‌شوند. در این صورت، آن‌ها فقط به یک مورد دلگرم هستند و آن، همراهی مسئولان ورزشی، احترام به باشگاه‌ها و ارج نهادن به تلاش آن‌ها از سوی مسئولان است. نادرشیمی امروز مشتی نمونه خروار است که بین خود و متولی ورزش دیواری بلند می‌بیند که کسی مایل به برداشتن آن نیست. صرف‌نظر از هر اظهار نظر کار‌شناسی یا غیر کار‌شناسی، در فضای سرد تعامل امروز بین متولی ورزش، رسانه‌ها و باشگاه‌ها، این ورزش قم است که در حال آسیب دیدن است. آمار مدال‌ها را که کنار بگذاریم و سری به روح ورزش قم بزنیم، به پیکری رنجور و خسته برمی‌خوریم که امروز نیازمند خونی تازه است و نقش دولت تدبیر و امید در ایجاد نشاط دوباره در خانواده ورزش قم اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار