مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش روستایی قم گفت: در روستاها قم تنها از ۲۰ درصد ظرفیت در بافت فرش استفاده می‌شود.
کد خبر: ۴۶۲۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 19 July 2017
به گزارش تابناک قم، مجید اخوان با اشاره به وضعیت بافت فرش در روستاهای قم بیان کرد: در حال حاضر بازار فرش در رکود به سر می‌برد و در روستاها هم تنها از ۲۰ درصد ظرفیت برای بافت فرش استفاده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عمده فرش‌های دستبافت در روستاهای قم از نوع کرک و پشم است، عنوان کرد: سالانه حدود سه هزار متر مربع فرش در روستاهای قم بافته می‌شود که عمدا آن کرک و پشم است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش روستایی قم ابراز کرد: به دلیل اینکه سرمایه در گردش در روستاها قیمت بالایی ندارد به همین دلیل بافت فرش دستبافت در روستاها در اولویت است.

وی ادامه داد: هفت تعاونی روستایی تولید کننده فرش دستبافت در قم با عضویت نزدیک به ۵ هزار نفر در حال فعالیت هستند که با توجه به رکود بازار تقریبا هزار نفر در حال حاضر مشغول بافت هستند.

اخوان با اشاره به ورود دیگر کشورها در صنعت بافت فرش عنوان کرد: کشورهایی همچون پاکستان، نپال و هند با برند ایران و با هزینه تمام شده کمتری به فرش بافی روی آورده‌اند که این امر موجب شده تا بازار فرش ایران به دلیل عدم توانایی در رقابت با مشکل مواجه شود.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از فرش دستبافت ایران چه ابریشم و چه کرک و پشم برای خارج از کشور بود عنوان کرد: متأسفانه قیمت تمام شده بالا موجب شده تا صادرات با مشکل مواجه شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های فرش روستایی قم یکی دیگر از علت‌های اقبال کم مردم در بافت فرش را مسئله فرهنگی عنوان و ادامه داد: متأسفانه بافت فرش به عنوان شغلی تحقیر آمیز مطرح می‌شود و برخی از افراد حاضرند بیکار باشند اما تن به بافت فرش که نوعی هنر است ندهند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار