مدیرکل بهزیستی استان قم:
۱۰ درصد جمعیت استان قم را معلولان و سالمندان تشکیل می‌دهند، همه دستگاه‌ها موظف‌اند برای خدماتی که ارائه می‌دهند این جمعیت را در نظر داشته باشند. ۲۲ هزار نفر از معلولان استان تحت حمایت سازمان هستند و تعدادی از این معلولان مستمری بگیر هستند.
کد خبر: ۴۶۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹ 17 July 2017
به گزارش تابناک قم، رضا سلیقه در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی در سالن جلسات اداره کل بهزیستی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بهزیستی سازمانی فرهنگی، اجتماعی و حمایتی است، اظهار داشت: انجام امور فرهنگی و اجتماعی در سازمان بهزیستی اولویت دارد و در کنار آن هم اقدامات حمایتی صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ سرفصل و فعالیت برای سازمان بهزیستی تعریف شده است، افزود: فعالیت‌های بهزیستی گستره بسیار وسیعی دارد، از یک طفلی که هنوز به دنیا نیامده فعالیت‌های پیشگیرانه تعریف می‌شود تا سالمندی که از توانایی افتاده است، در واقع فعالیت‌های سازمان بهزیستی یک طول عمر را شامل می‌شود.

وی افرادی که دچار بحران‌های روحی و مشکلات اجتماعی شده‌اند را از دیگر محورهای فعالیت‌های بهزیستی نام برد و تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی متولی کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان شده است و یکی از برنامه‌ها این است که تا پایان برنامه ششم ۲۰ درصد کاهش طلاق رقم بخورد.

سلیقه به فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه معاونت توانبخشی هم اشاره کرد و گفت: ۲۲ هزار نفر از معلولان استان تحت حمایت سازمان هستند و تعدادی از این معلولان مستمری بگیر هستند.

مستمری مددجویان بهزیستی ۳ برابر شد

مدیر کل بهزیستی استان قم به افزایش مستمری و یارانه معلولان در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: مستمری مددجویان بهزیستی ۳ برابر شد و یارانه مددجویان نیز ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد، مبالغی که به مددجویان قبلا پرداخت می‌شد از ۵۳ تا ۱۲۰ هزار تومان بود اما امسال از ۱۵۰ هزار تومان تا ۴۲۰ هزار تومان بوده است.

وی با اشاره به یارانه هر فرد معلول، تأکید کرد: برای نگهداری هرفرد معلول در مراکز بهزیستی بین ۵۱۰ تا ۶۷۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود و در مجموع ماهیانه حداقل یک میلیارد تومان یارانه نگهداری افراد معلول توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

سلیقه ادامه داد: نگاه به بحث توسعه مراکز نگهداری معلولان نگاه خانواده محور است در واقع ما در سازمان تمایل به افزایش مراکز شبانه روزی نداریم، اعتقاد داریم اگر معلول در کنار خانواده این حمایت‌ها را دریافت کند روند پیشرفت بهتری خواهد داشت.

مدیر کل بهزیستی استان قم افزود: اگر معلول در کنار خانواده نگهداری شود این یارانه به خود خانواده پرداخت می‌شود، سال گذشته ماهانه ۲۰۰ هزار تومان یارانه نگهداری از معلول و سالمند به این خانواده‌ها پرداخت شد، ضمن اینکه مراکز روزانه می‌توانند سالمند و معلول را برای ساعاتی از روز پذیرش کنند.

وی با انتقاد از روند مناسب سازی در قم، افزود: ۱۰ درصد جمعیت استان ما را معلولان و سالمندان تشکیل می‌دهند، همه دستگاه‌ها موظف‌اند برای خدماتی که ارائه می‌دهند این جمعیت را در نظر داشته باشند.

پرداخت ۲۰ میلیون تومان تسهیلات خود اشتغالی

سلیقه تحصیلات اشتغال و توانمندسازی، کمک هزینه‌های تحصیلی، یارانه و حمایت از چند قلوها را نیز از دیگر اقدامات حمایتی این سازمان برشمرد و افزود: در سیاست توانمندسازی که به دنبال این هستیم که از وابستگی صرف افراد تحت حمایت به سازمان جلوگیری شود تسهیلات اشتغال پرداخت می‌شود، در سال گذشته تا ۱۵ میلیارد تومان و امسال تا ۲۰ میلیون تومان تسهیلات خود اشتغالی بدون بهره به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت پیشگیری از معلولیت‌ها، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد معلولان تحت پوشش در استان بر اثر مشکلات ژنتیکی از معلولیت رنج می‌برد و باقی آن بر اثر حادثه رخ داده و این نشان می‌دهد که با بحث‌های پیشگیری از معلولیت در دوران بارداری می‌توان بخش قابل توجهی از معلولیت‌ها جلوگیری کرد.

سلیقه به فعالیت‌های دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی هم اشاره‌ کرد و گفت: بحث‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی که امروز در جامعه بسیار با آن درگیر هستیم از جمله طلاق، اعتیاد، کودکان کار، کودکان خیابانی و زنان آسیب دیده در این معاونت مورد بررسی قرار می‌گیرد و مراکزی مختص نگهداری این افراد تعیین شده است.

به گفته مدیر کل بهزیستی استان قم، مرکز مداخله در بحران بهزیستی نیز زنان در معرض آسیب را شناسایی و پذیرش می‌کنند و در مواردی که کودک آزاری، خودکشی، همسرآزاری و مواردی از این دست گزارش شود تیمی به عنوان تیم مشاور به محل اعزام می‌شود و در صورت نیاز به انتقال با هماهنگی قضات نسبت به انتقال فرد مورد نظر اقدام خواهد شد.

وی از اجرای برنامه‌های هفته بهزیستی هم خبر داد و تأکید کرد: روز سه‌شنبه بیست و هفتم تیرماه افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی مددجویان در مسجد مقدس جمکران را خواهیم داشت که تا روز جمعه سی تیرماه برقرار است.

سلیقه از افتتاح محل ملاقات طفل مشترک در همین هفته نیز خبر داد و افزود: این محل برای ملاقات کودکانی که از خانواده جدا هستند پیش بینی شده است و علاوه بر این آیین کلنگ زنی مجتمع ۱۹ واحدی خانواده‌های بیش از دو معلول در روستای قبادبزن اجرا خواهد شد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار