رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی قم گفت:طرح مبارزه با انگل های خارجی شتر در هفته گذشته به مدت 2 روز در قم اجرا شد و تعداد سه هزار و 628 نفر شتر متعلق به 86 شتردار مستقر در مناطق قمرود و قنوات تحت پوشش عملیات سمپاشی قرار گرفت.
کد خبر: ۴۶۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 16 July 2017
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی دامپزشکی قم، سیدمحمد بارانی درگفت و گویی، افزود: هزینه اجرای طرح مذکور از محل اعتبارات اداره کل دامپزشکی استان تامین شد.

به گفته وی، انگل های خارجی می تواند سالانه خسارات فراوان اقتصادی به شترداران وارد نماید که اجرای این طرح در کاهش خسارت به دامداران نقش بسزایی دارد. 

40 هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شد

وی درادامه از واکسینه شدن 40 هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان خبر داد و گفت: طرح واکسیناسیون دام های سبک علیه این بیماری از اول خردادماه جاری آغاز شده و پیش بینی می شود 60 هزار دام دیگر تا پایان این طرح واکسینه شود. 

وی اضافه کرد: دراین طرح 21 اکیپ دامپزشکی حضور دارند و به صورت 100 درصد رایگان نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام می نمایند. 

وی ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک توسط دام های تازه وارد به سایر دام ها منتقل می شود و معمولا باعث اسهال، ترشحات چشمی، بینی، دهان و اختلالات تنفسی و مرگ در دام میی شود. 

بارانی از دامداران تقاضا نمود: در کنار رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای و واکسیناسیون به موقع، برای تهیه دام مورد نیاز خود با مسئولان اداره های دامپزشکی مشورت نمایند. 

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می ‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌ کنند. 

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می ‌شود؛ ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است. 

27 هزار راس گاو شیری و 90 هزار راس گوساله پرواری در دامداری های قم وجود دارد که سالانه 51 هزار تن گوشت قرمز و 145 هزار تن شیر خام در این استان تولید می شود. 

300 هزار راس گوسفند و بز مولد و 200 هزار راس بره و بزغاله پرواری نیز در قم وجود دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار