رئیس بنیاد نخبگان قم با بیان اینکه خیران نسبت به ارزش‌های وقف علم و فناوری کم اطلاع هستند، گفت: وقف‌های علمی باعث تقویت اقتصاد دانش بنیان و افزایش اشتغال مفید می‌شود.
کد خبر: ۴۵۹۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 15 July 2017
به گزارش تابناک قم، محمد محمدرضایی با اشاره به لزوم ایجاد خدمات متقابل خیرین و فناوران گفت: این رویه سبب می‌شود که میان دستاوردهای فناوران و سرمایه خیران ارتباط مستمر و مفید برقرار شود.

وی با انتقاد از تحقق نیافتن تخصیص یک درصد از بودجه سازمان‌ها و نهادهای دولتی به حمایت از دستاوردهای پژوهشی گفت: با توجه به انقباض مالی شدید دولت عملا بودجه‌های پژوهشی تخصیص نیافته و زمینه رشد پژوهش و فناوری فراهم نمی‌شود.

مشاور امور دانشگاهی استاندار قم بودجه‌های پژوهشی استان را در سطح امور جاری و داخلی سازمان‌ها دانست و گفت: متأسفانه بودجه‌های پژوهشی آنقدر محدود است که نمی‌تواند به گستره علم و فناوری استان وارد شود.

تدوین کتابچه نیازمندهای حوزه سلامت

محمدرضایی با بیان اینکه وقف و امور خیریه در حوزه سلامت و آموزش و پرورش نهادینه و جاری شده است، گفت: خوشبختانه در این دو حوزه از ظرفیت خیرین به نحو احسن و در سراسر کشور استفاده شده است.

وی از تدوین کتابچه نیازمندهای حوزه سلامت خبر داد و گفت: تبیین و فرهنگ‌سازی وقف علم و فناوری نیاز به کار جدی و تعامل اساسی با مراجع ذیصلاح دارد.

رئیس بنیاد نخبگان بر ضرورت ارتباط مستمر و متقابل خیرین و مراکز علم و فناوری تأکید کرد و گفت: البته اداره کل اوقاف به عنوان متولی امر وقف باید پیشگام ترویج و اجرای توسعه وقف علم و فناوری باشد.

محمد رضایی با بیان اینکه وقف علم و فناوری عینیت بخشی به اقتصاد مقاومتی است، گفت: واقعا در حال حاضر چه امری واجب‌تر توسعه تولید ملی و اشتغال زایی است.

ضرورت ورود مراجع به وقف علمی

وی با تأکید بر اینکه توجه به صاحبان ایده و مراکز علم و فناوری به ایجاد اشتغال مولد کمک می‌کند، گفت: استفاده از ظرفیت نخبگی استادان، ارتباط با خیرین و واقفان و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از راهکارهای توسعه وقف علم و فناوری است.

محمدرضایی با بیان اینکه ایجاد وقف‌های علمی باید با عنوان و نام مطرح و مشخصی باشد، گفت: یکی از راه‌های حمایت از نخبگان و فناوران ارایه جایزه علمی به نام سرآمدان علم و فناوری است.

وی با تأکید بر اینکه معرفی، فرهنگ‌سازی و تبلیغات وقف علم و فناوری گفت: در این زمینه ارتباط با مسئولان ارشد کشوری و دیدار و مشورت با علما و مراجع تقلید ضروری است.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم با پیشنهاد بررسی برخی از وقف نامه‌های سازمان اوقاف گفت: به نظرم می‌توان بسیاری از منفعت عمومی و درآمدهای وقف نامه‌هایی که وجود دارد را به نفع جامعه علم و فناوری جاری کرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار