باتوجه به کمبود امکانات و فضای آموزشی، ورزشی و تفریحی درقم،مردم این استان یکی از دغدغه های اساسی خود را چگونگی پر کردن اوقات فراغت آنان می دانند و هرسال منتظرند تا ببینند مسئولان چه تدارکی برای فرزندان آنان دیده اند.
کد خبر: ۴۵۸۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 12 July 2017
به گزارش تابناک قم، هر ساله دستگاه های مختلف با برنامه ریزی به دنبال پرکردن اوقاف فراغت دانش آموزان ونسل جوان هستند اماآن چیزی که امسال قراراست شکل بهتری به خود بگیرد هماهنگی بین دستگاه ها و هدفمند کردن آموزش ها در زمینه استفاده بهینه از فرصت و غنی سازی اوقات فراغت جوانان به شمار می رود. 

ضرورت برنامه ریزی جدی برای غنی سازی اوقات فراغت

دراین رابطه هفته گذشته جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان قم با حضور استاندار قم برگزار شد، و وی دراین جلسه غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق و فراگیر و با در نظر گرفتن تمامی ابعاد و جوانب دانست. 

سید مهدی صادقی مهمترین مسأله درطرح غنی سازی اوقات فراغت را توانمندسازی جوانان و نوجوانان و رشد و شکوفایی ظرفیت ها و قابلیت های آنها دانست و گفت: اگر در برنامه ریزی ها و فعالیت ها به این نکته توجه نداشته باشیم، برنامه ها بسیار کم اثر و سطحی خواهد بود. 

صادقی خاطرنشان کرد: مجموعه های ورزشی که برای طرح اوقات فراغت در نظر گرفته شده بسیار کم است و باید اماکن و مراکز متعددی را برای استفاده جوانان در رشته های مختلف ورزشی در نظر بگیریم. 

استفاده از همه ظرفیت ها برای غنی سازی اوقات فراغت

مدیرکل ورزش وجوانان قم نیز دراین جلسه بابیان اینکه اجرای طرح اوقات فراغت به ویژه در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه ای شهر قم از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: باید با استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی دراین مناطق، اماکن تفریحی و ورزشی را به صورت رایگان یا با تخفیف در اختیار قشر آسیب پذیر قرار دهیم.

حسن عابدی افزود: دراین راستا باید از همه امکانات و ظرفیت های دستگاههای اجرایی استفاده کنیم.

وی برضرورت همسویی وهماهنگی امکانات وظرفیت های دستگاه های اجرایی برای تحقق اهداف درطرح اوقات فراغت جوانان تأکید کرد وگفت: بر اساس شاخص ها و معیارهای ارزیابی، دستگاههای برتر در طرح اوقات فراغت برگزیده و تجلیل خواهند شد. 

مدیرکل ورزش و جوانان قم درادامه افزود: نرخ بهره مندی جوانان از برنامه های فراغت، تعداد برنامه ها، امکانات و پایگاهها، میزان تخصیص اعتبارات و استفاده از ایده های جوانان، نحوه حضور در جلسات و اجرای مصوبات و تحقق برنامه ها، سطح علمی اساتید و مدرسین، میزان کارآفرینی و مهارت افزایی و نظر گروههای بازرسی از جمله شاخص ها و معیارهای ارزیابی است. 

طراحی سامانه جامع اوقات فراغت/ برنامه ریزی برای 60 هزار جوان و نوجوان قمی 

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم نیز با اشاره به برنامه های این اداره کل برای غنی سازی اوقات فراغت گفت: در سال جاری در اولین گام، سامانه مربوط به اوقات فراغت طراحی و فعال شده است و همه دستگاه ها، فعالیت و برنامه های خود در زمینه اوقات فراغت جوانان را باید وارد این سامانه کنند.

علی پارسانیا در گفت وگو با ایرنا افزود: یکی اهداف اصلی این سامانه، دسترسی آسان همه خانواده ها به اطلاعات و برنامه های اواقات فراغت استان قم می باشد چرا که همه بخش های دولتی و غیردولتی اطلاعات و برنامه های خود را در این زمینه وارد می کنند و خانواده ها قادر به برنامه ریزی بهتری برای فرزندان خود می باشند.

وی ادامه داد: با توجه به قابلیت های این سامانه، خود جوانان و خانواده ها نیز می توانند با تلفن همراه از برنامه های اوقات فراغت استان مطلع شوند.

پارسانیا اظهار داشت: درسال جاری نیز بخش غیردولتی و خصوصی دعوت شده اند تا اطلاعات و برنامه های خود در زمینه اوقات فراغت را در سامانه وارد و در کنار بخش دولتی در زمینه غنی سازی اوقاف فراغت، جوانان تلاش کنند.

وی ادامه داد: در حوزه ورزشی در سال جاری بیش از 20 باشگاه و مجموعه ورزشی در کنار 44 هیات ورزشی در زمینه اوقات فراغت جوانان فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: تمام برنامه و اهداف این هیات ها و باشگاه ها غنی سازی اوقات فراغت به صورت هوشمندانه و با رویکرد مهارت آموزی می باشد.
 
پارسانیا خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی و جوانان نیز بیش از30 سازمان مردم نهاد در 9 محور شامل برنامه های قرآنی، فعالیت های هنری، گردشگری، اردوهای زیارتی، پرداختن به مباحث آموزشی و.... با هدف توانمندسازی احتماعی جوانان و با رویکرد بیشتر آموزشی و مهارت آموزی برنامه های خود را اعلام کرده و در این حوزه فعال هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب،بحث مهارت آموزی و کارآفرینی را راس برنامه های ما قرار دارد که این مساله در مباحث آموزشی بیشتر خود را نشان می دهد.

پارسانیا خاطرنشان کرد: پیش بینی این است که همه دستگاه های فعال در زمینه اوقات فراغت بتوانند 60 هزار جوان را در فصل تابستان تحت پوشش قرار دهند.

وی ادامه داد: هر چند امکانات تفریحی استان قم بسیار کم است ولی ما با استفاده بهینه از امکانات و همچنین ظرفیت بخش غیردولتی، سعی داریم به نقطه مطلوبی برسیم و با استفاده بهینه از امکانات بخش های زیادی از جوانان را پوشش دهیم.

ایجاد پایگاه های تابستانی درمدارس قم 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز با اشاره به اینکه سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی جامعه هدف، در فصل تابستان برنامه های مفصلی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان دارد.

حمید رضا شیخ الاسلام درگفت وگو با ایرنا افزود: در همه مدارس استان قم پایگاه های تابستانی دایر شده و متناسب با علاقه دانش آموزان برنامه هایی ارائه می شود.

وی ادامه داد: در ایام اوقات فراغت برنامه های متنوع آموزشی، قرآنی، ورزشی و اردوهای زیارتی و آموزشی برون و درون شهری و ... اجراء خواهد شد.

شیخ الاسلام یادآورشد: ما با پایگاه های مساجد نیز همکاری داریم و برنامه های خوبی نیز در این پایگاه ها برای نسل جوان اجرا می شود.

تدارک 250 پایگاه برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در قم

ناصر حمزه ای معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش قم نیز گفت: 250 پایگاه و بیش از 100 رشته در سطح استان برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان تدارک دیده شده است.

وی افزود: این پایگاه ها شامل کانون های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن ها، سالن های ورزشی، استخر، پژوهش سراها، خانه علوم و فنون، مدارس، اردوگاه ها و سینماهاست.

وی اضافه کرد: دانش آموزان در 12 رشته اصلی قرآن و عترت، فرهنگی هنری، علمی پژوهشی، ورزشی، اردوهای گردشگری، توانمندسازی، مهارت آموزی و کارورزی، عمران و سازندگی، فضای مجازی، برنامه های معرفتی، اوقات فراغت استثنایی و رویدادهای فرهنگی مثل برپایی نمایشگاه و نشست های دانش آموزی شرکت می کنند.

وی ادامه داد: در طول تابستان جشنواره های فرهنگی و تربیتی، مسابقات قرآن و معارف اسلامی و همچنین اردوهای زیارتی و سیاحتی برگزار می شود.
در سال تحصیلی گذشته 233 هزار نفر دانش آموزش در استان قم تحصیل می کردند.

فعالیت 480 کانون فرهنگی مساجد در قم در زمینه اوقات فراغت

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان قم گفت: 480 کانون فرهنگی مساجد در این استان برای اوقات و فراغت جوانان در طول سال به ویژه در فصل تابستان برنامه های ویژه ارائه می کنند.

حجت الاسلام سعید روحانی با اشاره به برنامه های آموزشی و مهارتی در این کانون ها اظهار داشت: از این تعداد کانون، 350 کانون برای اجرای برنامه های مختلف با دبیرخانه کانون های مساجد تفاهمنامه امضا کرده اند.

وی با اشاره به برنامه های کلاس های آموزشی گفت: در این کلاس ها حلقه های معرفتی در موضوع های مختلف روز و مسائل عقیدتی با عنوان حلقه های آسمانی قرآنی، جلسه های تفسیر و مفاهیم قرآنی، حلقه‌ های درسی، هسته پژوهش، اتاق فکر، پرسمان جوان برای دانش آموزان در مقاطع راهنمایی و دبیرستانی برگزار می شود، همچنین کلاس های علمی و آموزشی در زمینه های درسی و قرآنی نیز ترتیب می یابد.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان قم ادامه داد: در کلاس های مهارتی و هنری، آموزش هایی از جمله نویسندگی، فتوشاب، معرق، خیاطی، گلدوزی و سایر موارد ویژه بانوان و آقایان برگزار می شود.

روحانی با بیان این که المپیاد ورزشی در مردادماه هر سال برگزار می شود گفت: این المپیاد در رشته های مختلف ورزشی برای سن های مختلف با هدف استعدادیابی، ایجاد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان، جذب افراد و مشارکت دادن آنان در برنامه های فرهنگی مساجد در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت تحصیل، تهذیب و ورزش جوانان اجرایی می شود.

روحانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 40 هزار تن از برنامه های متنوع کانون های مساجد استان قم بهره مند شدند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار