مدیر فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت معصومه (س)، از جمع‌آوری چهار هزار نسخه کتاب سنگی به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی، اردو، انگلیسی و فرانسوی در کتابخانه حرم مطهر خبر داد.
کد خبر: ۴۵۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 12 July 2017
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام اسماعیل محمدی کرمانشاهی با اشاره به اینکه کتابخانه آستان مقدس یکی از کتابخانه‌های جامع کشور است، اظهار کرد: این کتابخانه دارای بخش‌های مختلف و متنوعی است که یکی از این بخش‌ها کتاب‌های چاپ سنگی می‌باشد که بیش از چهار هزار نسخه کتاب را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: کتاب‌های مذکور به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی، اردو، انگلیسی و فرانسوی می‌باشد که در بیشتر آنها به زبان‌های فارسی و عربی به مباحث دینی پرداخته شده است.

مدیر فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از کتاب‌های سنگی کتابخانه حرم مطهر تصویربرداری شده و این تصاویر در صورت مراجعه علاقمندان قابل دسترسی است.

وی با بیان اینکه فهرست کتابخانه‌ توسط حج‌الاسلام علی صدرایی‌خویی و ابوالفضل حافظیان بابلی تهیه و تدوین شده است، عنوان کرد:‌ این فهرست توسط انتشارات زائر آستان مقدس در قطع وزیری و ۵۶۰ صفحه منتشر شده است.

محمدی کرمانشاهی با اشاره به تفاوت‌های کتاب سربی و سنگی یادآور شد: بخشی از منابع مطرح شده در فهرست مذکور به کتاب‌های سربی اختصاص دارد.

گفتی است، چاپ‌سنگی یا طرح‌نگاری یا لیتوگرافی نوعی چاپ مسطح بوده که در آن از سنگ آهک استفاده می‌شده است، بدین ترتیب که نوشته یا تصویر را به روی سنگ منتقل می‌کردند و با استفاده از روش‌های شیمیایی آن را برجسته می‌نمودند و این تصویر بارها روی کاغذ چاپ می‌شده‌ است؛ این چاپ برای نخستین بار در اصفهان در دوره صفوی انجام شد و بعد از آن نیز در زمان فتحعلی شاه قاجار در تبریز توسعه یافت.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار