مراسم افتتاح دوره آموزشی طب و دین با هدف ترویج فرهنگ استفاده از طب اسلامی در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.
کد خبر: ۴۵۵۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ 08 July 2017
به گزارش تابناک قم، دراین آیین که عصر روز گذشته با حضور علاقه مندان به طب اسلامی ترتیب یافت، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در رابطه با بحث سلامت تکالیف زیادی در آیه های قرآن برای مسلمانان و پیروان اهل بیت (ع) پیش بینی شده که متاسفانه از آن غافل شدیم.

دکتر محمد حسن طریقت منفرد با بیان این که توصیه های قرآن توسط امامان معصوم کامل و به وسیله حکمای اسلامی راهبردی شده است، افزود: امیرکبیر وقتی دارالفنون را تاسیس کرد، تلاش های زیادی را برای همراه کردن طب ایرانی اسلامی با طب جدید انجام داد.

وی ادامه داد: توطئه های استکباری طب اسلامی را تحت شعاع قرار داد و از همان ابتدا آموزش این شیوه درمانی در ایران ممنوع شد، به نحوی که یکی از پزشکان سفارت انگلستان در ایران در خاطرات خود می نویسد ما موفق شدیم درمهد طب اسلامی آخرین میخ را به تابوت این طب بزنیم.

طریقت منفرد با یادآوری اینکه حضرت امام راحل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آرزو داشتند این طب به سرعت احیا شود، افزود: ماده 12 سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه بهداشت و خانواده نیز بازشناسی، تبیین، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی در ایران را تاکید می کند.

وی با اشاره به اینکه برای ترویج طب سنتی نباید تنها به تربیت پزشک اکتفا کنیم، افزود: طب سنتی باید از خانه های مردم شروع شود و مانند گذشته مادرها طبیب باشند و نخستین قدم برای تحقق این امر نیز این است که به آحاد مردم اطلاعات و آگاهی های لازم را ارایه دهیم تا همگان از ضرورت آن بر اساس آیه های قرآن آشنا شوند.

طریقت منفرد همچنین بی تفاوتی نسبت به این موضوع مهم رانوعی گرفتاری برای کشور توصیف کرد و افزود: وظیفه یکایک مسئولان، دست اندرکاران و همچنین آحاد مردم توجه به دستورهای قرآنی ر این زمینه است.

وی همچنین با اشاره به بی تفاوتی مردم نسبت به حقوق خود در خصوص طب سنتی، طرح این مساله به عنوان یک مطالبه جدی از مسئولان را ضروری ذکر کرد و گفت: در اسناد بالا دستی بویژه چشم سند انداز 1404 کشور، کسب رتبه نخست سلامت درمنطقه و معرفی هویت اسلامی ایرانی و الهام بخش در جهان اسلام یکی از دستورالعمل ها و برنامه های مهم است، ولی آیا تبیین هرچه بیشتر طب غربی و استفاده از امکانات و تجهیزات گرانقیمت و پیچیده موجب احیای جایگاه طب سنتی می شود.؟

طریقت منفرد همچنین با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی سال هاست که به این نتیجه رسیده که انسان بدون طب قدیم به سلامت دسترسی پیدا نمی کند، افزود: در حال حاضر چینی ها بیش از 600 هزار استاد طب چینی در اروپا و آمریکا دارند، چرا که غربی ها فهمیدند که بدون استفاده از طب سنتی نمی توانند به سلامت کامل برسند.

همچنین یکی از کارشناسان طب سنتی نیز دراین مراسم با بیان اینکه در طب اسلامی، تحقیقات و کارهای علمی پژوهشی امروزی و عقل نیز جایگاه خود را دارد و باید استفاده شود، افزود: به هیچ وجه این طور نیست که طب جدید را به کلی کنار بگذاریم، بلکه روش های سنتی و نوین پزشکی باید در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند.

حسن اکبری در عین حال با رد برخی از توصیه های صورت گرفته درطب جدید پزشکی مبنی بر عدم مصرف برخی غذاها و خوراکی ها، افزود: بر خلاف گفته های پزشکان طب نوین استفاده از نمک، گوشت گوسفند، روغن حیوانی، شربت عسل و شربت شیره انگور، شیر و لبنیات طبیعی تحت هیچ عنوان منجر به بروز سکته قلبی و بیماری دیابت نمی شود، بلکه روغن ها و انواع فرآورده های لبنی که امروزه به شیوه صنعتی تهیه و عرضه می شود، بیش از هر چیز دیگر سلامت مردم را تهدید می کند.

این دوره آموزشی به همت مرکز فرهنگی و تخصصی سلامت وابسته به دبیرخانه کانون های فرهنگی وهنری مساجد آغاز شد.

قائم مقام دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد قم نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دوره آموزشی مقدماتی در 24 جلسه با حضور اقشار مختلف مردم در برخی مساجد قم برگزار می شود.

اسدالله کریمی افزود: پس از پایان دوره نیز به شرکت کنندگان گواهینامه داده خواهد شد.

وی اظهار داشت: دوره آموزشی نوین طب و دین نیز در آینده برگزار می شود. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار