از جمله پروژه‌های نیمه‌تمام که مورد توجه مراجع تقلید قرار گرفت،پل پردیسان است که شاید بتوان آن را از قدیمی‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام شهر قم دانست.
کد خبر: ۴۴۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 24 June 2017
به گزارش تابناک قم، دیدارهای نوروزی شهردار قم با مراجع تقلید و علما که در ابتدای فروردین انجام شد حاوی نکته‌های ارزشمندی برای مدیریت شهری است. 

مراجع تقلید و بزرگان قم در این دیدارها نصایح دلسوزانه‌ای را مطرح کردند که نشان‌دهنده توجه آن‌ها به مسائل و مشکلات شهر و مردم است. 

یکی از موضوع‌هایی که در این دیدارها مطرح شد،مسأله پروژه‌های نیمه‌تمام بود. پروژه‌هایی که اگر به موقع راه‌اندازی نشود، موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان خواهد شد و سطح رضایت آن‌ها را از زندگی در شهر قم کاهش می‌دهد.

از جمله پروژه‌های نیمه‌تمام که مورد توجه مراجع تقلید قرار گرفت،پل پردیسان است که شاید بتوان آن را از قدیمی‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام شهر قم دانست.

آیت‌الله جعفر سبحانی، یکی از مراجع تقلید در دیدار روز هشتم فروردین خود با شهردار قم، با انتقاد از طولانی شدن پروژه‌های عمرانی، خواستار زودتر تمام شدن این پروژه شدند. هر چند این پروژه‌ از نظر ارزش ریالی و کار فنی وضعیت پیچیده‌ای ندارد، طولانی شدن آن به این دلیل که تردد مردم را در محور پردیسان با مشکلاتی مواجه کرده،آنقدر مهم است که در بیان یک مرجع تقلید هم بیاید.

یک دهه برای راه‌اندازی یک پروژه

شاید دهه 70 که وزارت راه و شهرسازی شهرک پردیسان را در 11 کیلومتری شهر قم ایجاد می‌کرد، هیچ کس گمان نمی‌کرد این شهرک به سوی 300 هزار نفری شدن برود. چند برابر شدن جمعیت همانا و آزار ضعف زیرساخت‌ها برای مردم همان. در زمان دولت‌های نهم و دهم حدود 40 هزار واحد مسکن مهر هم به ظرفیت این منطقه اضافه شد و امروز پردیسان نزدیک به 150 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده آن هم فقط با یک مسیر ورودی.

پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی منطقه پردیسان نزدیک به یک دهه است برای تسهیل دسترسی مردم به پردیسان طراحی شده تا مسیر باریک دسترسی از بلوار غدیر به داخل شهرک کمتر مردم را آزار دهد. این پروژه اما با گذشت این سال‌ها و رفت‌وآمد پیمانکاران و تأخیرهایی که در اجرای آن صورت گرفته، به یکی از نمادهای ناکارآمدی در عمران شهری قم تبدیل شده است.

این پروژه قرار است پلی روی بلوار غدیر ساخته شود تا خودروها از روی آن عبور کنند و وارد پردیسان شوند و دیگر مجبور نباشند از مقابل خودروهای جاده اصفهان عبور کنند و وارد شهرک شوند و با این‌که چندان پروژه پیچیده‌ای نیست، مدت‌هاست گره کور آن باز نمی‌شود.

این پل یک پروژه مشارکتی میان اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری قم است. قرار بوده شهرداری تملک عرصه را انجام دهد و پل را راه و شهرسازی بسازد.

راه‌اندازی ورودی پل

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اظهار کرد: این پروژه به مراحل پایانی خود نزدیک شده اما نیاز به همکاری بیشتر شهرداری قم برای اتمام آن داریم.

«حسن صبوری» با بیان این که ورودی پردیسان این پروژه آماده آسفالت شده است، اظهار کرد: در روزهای آینده این ورودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت اما برای تکمیل پروژه نیاز به همکاری شهرداری داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: توافق‌هایی که باید با مالکان صورت می‌گرفته تا زمین این پروژه آزاد شود، اتفاق نیفتاده است. همین موضوع موجب شده یک لوپ آزاد شده به بهره‌برداری برسد اما لوپ دیگر اجرا نشود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که تاکنون در این پروژه 23 هزار متر آزادسازی صورت گرفته گفت: حدود 30 هزار مترمربع دیگر آزادسازی نیاز داریم که شهرداری قم باید این همت را به خرج دهد و در مسیر تکمیل این پروژه اقدام کند.

وی اضافه کرد: پیمانکار از حدود 7 ماه پیش درخواست داشت از پروژه خارج شود اما به این دلیل که شروع دوباره پروژه فرآیندی طولانی است، تصمیم گرفتیم آن قسمتی که امکانش وجود دارد را راه‌اندازی کنیم.

صبوری ادامه داد: برای کسانی که از پردیسان به اصفهان می‌روند این لوپ بسته است اما مسیر ورودی به پردیسان باز خواهد بود و بیش از 50 درصد اثرگذاری ترافیکی را خواهد داشت.

تملک 3 مسیر از 4 مسیر

«سیدعبدالله سلیمانی»، شهردار منطقه 8 که متولی تملک املاک در مسیر این پروژه است اظهار کرد: شهرداری همکاری لازم را در این پروژه داشته است.

وی با بیان این که از این پروژه بخشی که به پردیسان خدمات می‌دهد آزاد است گفت: یک لوپ وجود دارد که پردیسان را به سوی مسیر نیزار متصل می‌کند که تملک این لوپ کامل نشده اما دیگر لوپ‌ها تملک شده‌اند.

شهردار منطقه 8 افزود: در واقع از 4 مسیر مورد نیاز برای این پروژه 3 مسیر تملک شده‌اند و تملک لوپ آخر هم در حال پیگیری است.

وی همکاری نکردن مالکان را دلیل طول کشیدن روند تملک زمین در این پروژه دانست و گفت: برخی از مالکان زیاده‌خواهی می‌کنند که البته در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم. در برخی از معامله‌ها چند بار تا پای توافق پیش رفتیم اما به هر حال این موضوع دست ما نیست و باید رضایت مالک وجود داشته باشد.

به گفته سلیمانی، شهرداری منطقه 8 در این پروژه 21 هزار مترمربع زمین آزاد کرده که بخش زیاد آن سال‌های گذشته انجام شده است.

ابتدا که پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی پردیسان آغاز شد قرار بود 6 ماهه در اختیار شهروندان قرار گیرد. از آن 6 ماه سال‌ها گذشته و وعده‌های مختلفی پشت سر گذاشته شده اما همچنان این پروژه ناتمام است. به نظر نمی‌رسد مشکلات این پروژه آن‌قدر غیرقابل حل باشد که نیازی به این زمان طولانی حس شود مگر این که بخواهیم یک نماد از اوضاع راکد پروژه‌های عمرانی در استان را حفظ کنیم و پیش چشم مردم قرار دهیم.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار