جوانانی که کوچه‌گردی را پیشه خود کرده‌اند با پیش‌شرط عاشقی، چرا که عاشق اگر نباشی رهروی علی بودن در یتیم‌نوازی و دست‌گیری از محروم کار آسانی نیست.
کد خبر: ۴۴۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 24 June 2017
به گزارش تابناک قم، رمضان و شب‌های قدر یادآور کوچه‌گردی‌های مردی است که یتیم‌نوازی و توجه به محرومان آخرین وصیتش بود. مردی که سیره مردانگی‌اش در دگرخواهی و توجه به جامعه الگوی جوانانی شده است که راه افتاده‌اند به مقصد حاشیه‌های شهر، تا فریاد مظلومانه کودکانی که به دور از هیاهو و شلوغی شهر بی‌صدا خاموش می‌شود را بشنوند و دستی از سر مهر بر سرشان بکشند.

جوانانی که کوچه‌گردی را پیشه خود کرده‌اند با پیش‌شرط عاشقی، چرا که عاشق اگر نباشی رهروی علی بودن در یتیم‌نوازی و دست‌گیری از محروم کار آسانی نیست.

حاشیه از ازل حاشیه بوده است. کوچه‌گردان عاشق اما ترتیب داده شده تا حاشیه در حاشیه نماند. حاشیه‌ای که به دور از همه معیارهای زندگی شهرگونه و در میان دغدغه نیازهای اولیه زندگی، آهسته و هرچند ناکوک نفس می‌کشد، نبض ناکوک حاشیه شهر با کودکان آفتاب‌سوخته داغ‌دیده از رنج روزگار، با ریل‌های راه‌آهنی که بین مردمان شهر مرز کشیده‌اند و با چراغ‌های قرمز، اسفندهایی که دود می‌شوند و گل‌های پژمرده در زیر آفتاب و همراه با مهاجران خانه به دوشش نفس می‌کشد.
نبض ناکوک این حاشیه اما اگر دیده نشود از ضربان می‌افتد.

 کوچه‌گردان عاشق می‌خواهد صدای این نفس‌های بریده حاشیه‌نشینان باشند. صدای کودکانی که در کوچه‌های خلوت و ناامن حاشیه نفس می‌کشند. می‌خواهند بلندگویی برای هر کودکی باشند که تاوان آسیب‌های اجتماعی را می‌کشد و اگر دم برآورد تاوانش درد بیشتر است.

صدایی برای رنج دخترانی باشند که در کودکی به جای عروسک نوزادهایشان را در آغوش می‌گیرند و درمان فقر فرهنگی باشد که نقص عضو فرزندش را در قبال درآمد بیشتری از گدایی ترجیح می‌دهد.

کوچه‌گردان عاشق می‌خواهد هر کسی به سهم خود راه بیفتد و برای برداشتن این فاصله تاریخی قدمی بردارد.

آیین کوچه گردی افطار

امسال هم به رسم 3 سال گذشته و هم‌زمان با هجدهمین سال برگزاری آیین کوچه‌گردان عاشق در کشور دانشجویان و داوطلبان مردمی جمعیت امام علی(ع) در قم راهی کوچه پس‌کوچه‌های تنگ و تاریک حاشیه شهر شدند تا علاوه بر رساندن مایحتاج حیاتی یک ماه این خانواده‌ها در ماه مبارک رمضان تأکیدی بر این پیام وحی در سوره ماعون درباره لزوم توجه به دردمندان جامعه و ضرورت تلاش برای رفع بحران فقر و گرسنگی باشند.

اقلام مورد نیاز این کیسه از ابتدای ماه رمضان به همت اعضای داوطلب جمعیت امام علی(ع) در قم و با کمک خیران تأمین شد و علاوه بر مبالغ مورد نیاز برای تأمین کیسه‌های مایحتاج 100 خانواده نیازمند استان قم مبالغی نیز برای کمک به تأمین اقلام مورد نیاز استان‌های محروم دیگر تأمین شد.

بسته‌بندی اقلام هر کیسه نیز با حضور دانشجویان و داوطلبان مردمی جمعیت امام علی(ع) در خانه ایرانی قم انجام شده و بعد از برگزاری همایش آیین کوچه‌گردان عاشق در سالن بعثت فرهنگسرای جوان توسط همین داوطلبان به در خانه خانواده‌های محروم برده شد.

توزیع 100 کیسه

«حورا موسوی‌اصل»، نماینده جمعیت امام علی(ع) در استان قم و مسئول خانه ایرانی قم از سابقه اجرای این مراسم در کشور گفت و اظهار کرد: این مراسم در سال ۷۸ برای نخستین بار توسط 7 دانشجو و با توزیع ۵۰ کیسه مایحتاج انجام شد. هر سال بر تعداد دانشجویانی که در این زمینه فعالیت می‌‎کنند افزوده شد. در سال ۹۳ تعداد این کیسه‌ها به ۵ هزار، در سال ۹۴ به ۷ هزار کیسه و امسال نیز به بیش از 9 هزار کیسه افزایش یافته است.

در استان قم نیز بیش از 100 کیسه شامل اقلام حیاتی یک ماه خانواده‌های نیازمند به در خانه‌هایشان برده ‌شد.

او که از دوران کودکی و بر اثر مجاورت با آب آلوده به مواد شیمیایی با بیماری‌های چشم و ریه درگیر است و دچار سوختگی‌های پوستی شده و یکی از دست‌هایش از کار افتاده است، همه این رنج‌ها را حاصل جنگی می‌داند که هنوز تمام نشده و در سراسر دنیا هر روز حوراهای دیگری دست و چشم و ریه خود را از دست می‌دهند.

لمس رنج و درد و فرزند جنگ بودن سبب شده است به خوبی حال کودکانی را که هر روز در خانه‌هایشان صحنه‌ای از جنگ رقم می‌خورد درک کند، کودکانی که بر اثر اعتیاد پدر و مادر ریه‌های خود را از دست می‌دهند، کودکانی که مجبورند کار کنند و تحصیل و نشستن پای کلاس درس برایشان آرزو شده است و کودکانی که فقط به گناه نداشتن شناسنامه از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم می‌شوند.

نماینده جمعیت امام علی(ع) در قم اضافه کرد: اگر کودکان دوران جنگ، پوستشان را در جنگ از دست داده‌اند حالا کودکان بسیاری هستند که در زیر آفتاب سوزان زباله‌گردی می‌کنند و در کوره‌های آجرپزی کار می‌کنند و هر لحظه بیشتر می‌سوزند و می‌سازند.

وی معتقد است: «من به عنوان یک فرد از این جامعه به راه افتادم تا به سهم خودم برای کودکانی که مثل من بی‌گناه آسیب دیده‌اند جهاد کنم، کودکانی که منتظرند کسی فریاد از سررنجشان را بشنود و دست یاری به سویشان دراز کند.»

خانه‌های ایرانی در سراسر کشور از جمله خانه ایرانی قم جایی است که در آن به روی همه کودکانی که به هر نحوی آسیب دیده‌اند باز است.

موسوی گفت: این خانه سقفی است که برای همه کودکان محروم با هر ملیت و نژادی ساخته شده است تا تحصیل، تغذیه، مهر و آغوش و هر چه در محله‌ها و خانه‌هایشان ندیده‌اند و تجربه نکرده‌اند در خانه ایرانی تجربه کنند.
 
احیای دگرخواهی در جامعه

نیما مختاریان از اعضای هیأت مدیره جمعیت امام علی(ع) و مسئول خانه ایرانی خاک‌سفید هم شب‌های قدر را فرصتی برای مرور وظیفه اجتماعی هر انسانی در قبال جامعه برشمرد و معتقد است: حق‌النفس، حق‌الله و حق‌الناس، سه حقوقی است که بر گردن انسان است. درباره حق‌النفس و حق‌الله خدا وعده بخشش داده است اما حق‌الناس را حتی خدا هم نمی‌بخشد و همان عذاب دردناکی که از جهنم در سوره‌های شمسی قرآن به تصویر کشیده شده، آینده کسانی است که بر رنجی که بر کودکان حاشیه شهر روا می‌شود سکوت می‌کنند.

به گفته وی آیه «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» در قرآن مطالبه خداوند از جامعه‌ای است که دگرخواهی در آن مرده است، فریادی که همواره در طول تاریخ شنیده می‌شود اما پاسخگویی برای آن نیست.

مختاریان امام علی(ع) را نمونه کامل روحی دردمند و دگرخواهی دانست که اگر روز فرمانروای یک حکومت بودند، شب سراغ کودکان محروم همان جامعه را می‌گرفتند و کوچه‌گردی می‎کردند و جامعه‌ای که ادعای علی‌وار بودن دارد نباید از حاشیه، از کودکان یتیم و محروم بی‌خبر باشد.

وی گفت: اسلام بیش از آن که به تکالیف فردی دین تأکید کند بر بعد اجتماعی آن توجه داشته است و در هیچ دینی به‌اندازه اسلام در بر لزوم توجه به دیگری تأکید نشده است.

اسماعیل‌آباد، حلبی‌آباد، ظهور، سکونت‌گاه‌های غیررسمی اطراف شهر و پشت هر خرابه و بیغوله‌ای ممکن است خانه کودکی باشد که روزها و شب‌ها انتظار می‌کشند که کسی به تأسی از امیرالمومنین(ع) دستی از مهر بر سرشان بکشد و آغوشی برایشان داشته باشد تا آبی باشد بر آتش بی‌مهری‌هایی که هر روز بر آن‌ها روا شده است و کوچه‌گردان عاشق می‌خواهد این انتظار را بشکند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار