کد خبر: ۴۴۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۹ 17 June 2017
رسم زمانه چنان است که گرفتاری و مشکل سراغ هرکسی می‌آید و البته بنابه دلایل و ملاحظاتی تبدیل به بحران شود، و نوع مواجهه افراد با این مسئله البته متفاوت است.

او اما به‌جای این‌که دست روی دست بگذارد و به زمین و زمان بدوبیراه بگوید، کمی قبلش فکر کرد، این‌که با آه و ناله کردن به‌جایی نمی‌رسد. باید کاری کرد، خودش هم باید کاری کند.

چند وقتی همین‌طور ذهنش درگیر بود تا این‌که بالاخره با مشورت خانواده و دوستان راهی به ذهنش رسید، این‌که در پارکینگ منزل شروع به تولید لباس‌های زیر مردانه کند.

طلاهای خانمش را فروخت و وسایل و ابزارآلات اولیه را گرفت. برای آغاز سرمایه کمی هم از دوست و فامیل ، قرض گرفت.

اولش سخت بود این‌که صاحب یک کارگاه بزرگ باشی و حالا همه سرمایه‌ات به خاطر نوسانات بازار و البته بی‌تدبیری‌های خودت به باد فنا برود، البته خودش که می‌گوید همین فکر و خلاقیت و کمک خانواده بالاترین سرمایه من است و من فقط از نظر مالی ضرر کرده‌ام، همین!

محل کار جدیدش می‌شود پارکینگی که قبلاً جای خودرویی بوده که برای پاس کردن چک‌ها مجبور به فروش آن شده است. حالا چند ماهی مرد خستگی‌ناپذیر داستان ما که اصرار داشت عکس و نامی از او در این گزارش بُرده نشود، به همراه همسر و دو فرزندش بین 10 تا 12 ساعت در روز کار می‌کند تا بتواند رزق و روزی‌ای برای خود و اهل‌وعیالش فراهم کند و از آن‌سو کم‌کم ، باقیمانده بدهی را بپردازد.

به‌یقین کم نیستند این‌گونه افرادی که به‌جای آن‌که به تاریکی لعنت بفرستند، می‌کوشند که به سهم و توان خود شمعی را روشن سازند.

این امیدواری به آینده و پشتکار و جدیت برای الگوسازی، نیاز امروز جامعه ماست و چه خوب و بایسته است که این‌گونه الگوها از طریق رسانه‌های جمعی به‌خوبی معرفی شوند تا جوانانی که به خیال پشت‌میزنشینی در فلان اداره دولتی، صاحب مدرک پرطمطراق لیسانس و فوق‌لیسانس شده‌اند، فکر نکنند که روزی‌شان فقط از طریق فیش‌های حقوق دولتی تأمین می‌شود.

این الگوها باید باشند تا جوانان جویای کار بدانند که با توکل بر خدا و اندکی خلاقیت و جسارت خود می‌توانند بهترین کارآفرین باشند، آن‌هم در اوضاع‌واحوال اقتصادی‌ که به‌ظاهر کار کردن و درآمد کسب کردن بسیار سخت شده است، اما می‌شود با کارآفرینی و بروز خلاقیت اقتصادی به خلق ثروت در جامعه کمک کرد به‌شرط آن‌که باور داشته باشیم که می‌شود، با حداقل تسهیلاتی و از همه مهم‌تر عزمی گسترده‌تر از همه بحران‌ها و دشواری‌ها ، می‌توان کار و باری ساده اما آبرومند راه انداخت.

شاید بتوان اشتغال‌زایی سوژه این نوشتار را در حوزه مشاغل خانگی دسته‌بندی کرد. دراین‌باره اشاره به چند نکته کلیدی ضروری به نظر می‌رسد:

نخست آن‌که بسیاری از افراد جامعه چه نسل جوان جویای کار و چه افرادی که به دلیل مشکلات اقتصادی با بحران‌هایی روبرو شده‌اند، نمی‌دانند برای راه‌اندازی کسب‌وکاری جمع‌وجور در منزل و یا کارگاهی کوچک با دو سه نفر چه باید کرد.

در این باره طبعاً اهتمام به امر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بابت تقویت کارآفرینی در حوزه‌ی مشاغل خانگی یکی از الزامات و بایسته‌هاست که هم مسئولان و مدیران جامعه دراین‌باره می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و هم این‌که رسانه‌های جمعی با تهیه گزارش‌ها و اخباری در این خصوص رسالت خود را به سرانجام برسانند و نقشی ارزنده در تقویت تولید ملی داشته باشند.

همچنین نباید از مواردی چون لزوم آموزش کافی، فرهنگ‌سازی، ایجاد مراکز خبری متعدد و نیز فراهم ساختن شبکه‌های ارتباطی محکم و قابل‌اتکا در جهت پشتیبانی از توسعه و ترویج این‌گونه پدیده‌های اقتصادی و نیز بازتاب مسائل و مشکلات آن‌ها به مسئولان در جهت تقویت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، غافل شد.

علاوه بر این باید فکری جدی برای بحث بازاریابی محصولات کسب‌وکارهای خانگی و یا مشاغل خُرد و کارگاهی کرد، چه آن‌که غیرازاین که ، چرخه اشتغال‌زایی و درآمدزایی در سطح جامعه به‌ویژه در حوزه قشر ضعیف و متوسط با مشکلات جدی‌ای روبرو خواهد شد.

نکته دوم هم این است که به لطف الهی چند سالی است مجموعه‌های مردمی چون بسیج و برخی تشکل‌های خودجوش مردمی، بسترهای حداقلی برای خوداشتغالی متقاضیان فراهم کرده‌اند. به‌ویژه پس از تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط فشار و تحریم دشمن، این‌گونه حمایت‌ها و بسترسازی‌ها بیشتر هم شده است به‌ویژه سازمان بسیج مستضعفین که چند سالی است با ایجاد نهادها و مراکزی در این خصوص توانسته حمایت‌های درخوری از کارآفرینان به عمل آورد.

این مسئله به‌ویژه در استان قم که بنا بر آمار نهادهای رسمی هم‌اکنون در حدود 35 درصد افراد دارای مدرک لیسانس و بالاتر از آن بیکار هستند و به همین خاطر در هر خانوار قمی دست‌کم یک یا دو نفر لیسانسیه وجود دارد ، می‌تواند حائز اهمیت باشد.

به دیگر سخن و در ختم کلام آن‌که، تجمیع توان و ظرفیت نهادهای مردمی بسیج ، افزایش هوشمند حمایت مسئولان و دولتمردان و به‌خصوص تقویت فرهنگ خوداتکایی در اشتغال‌زایی می‌تواند مثلثی را شکل دهد که به حل مشکل بیکاری در استان قم و نیز رفع بسیاری از گره‌های کور اقتصادی و معیشتی کمک کند. ان‌شاء الله.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار