برای همه کسانی که سنی از آن‌ها گذشته یا از سابقه‌های تیم‌های لیگ برتری فوتسال قم آگاه هستند شرایط کنونی نمایندگان استان قم در لیگ برتر فوتسال، نشانه‌های یک بحران تمام‌عیار را دارد.
کد خبر: ۴۳۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ 12 June 2017
به گزارش تابناک قم، استفاده از واژه بحران در برابر وضعیت تیم‌های لیگ برتری فوتسال قم به هیچ وجه اغراق‌آمیز نیست. فوتسال قم اکنون پس از سال‌های سال تیمداری در لیگ برتر فوتسال ایران و معرفی قم به عنوان یک قطب واقعی فوتسال، هر 2 نماینده خود را در وضعیت نابسامانی می‌بیند.

وضع نامشخص مالی هر 2 تیم قمی حاضر در فصل جدید لیگ برتر فوتسال یک دغدغه مشترک برای اداره کل ورزش و جوانان استان قم، هیأت فوتبال استان قم و اهالی فوتسال اعم از مربیان، مدیران و بازیکنان است. شرایطی که با گذر هر روز، به ابهام موجود می‌افزاید و مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار یاسین‌پیشرو و آتلیه‌طهران است.

یاسین‌پیشرو؛ دردسر همیشگی

در مورد تیم فوتسال یاسین‌پیشروی قم همه چیز روشن است. این تیم دولتی و وابسته به اداره کل ورزش و جوانان استان قم است و به مدت 2 سال، هلدینگ دارویی یاسین هزینه آن را پرداخت کرده اما اکنون این هلدینگ دارویی اعلام کرده دیگر قصد ندارد برای فوتسال هزینه کند و عطای کار در فوتسال قم را به لقایش بخشیده است. 

نتیجه این است که پدر معنوی تیم یعنی اداره کل ورزش و جوانان استان قم اکنون باید دست به کار شود و همان طور که در گذشته ماهان‌تندیس و یاسین‌پیشرو را پای کار آورد و تیم فوتسال قم را در اختیار آن‌ها قرار داد به دنبال یافتن حامی مالی برای حمایت از این تیم در فصل جدید لیگ برتر باشد. دور تسلسل باطلی که هر سال یا هر 2 سال یک بار تکرار می‌شود و مشخص نیست تا چه زمانی، نگرانی‌های همیشگی اداره ورزش و جوانان قم در مورد آینده و سرنوشت این تیم باید ادامه پیدا کند.

شرایط امروز یاسین‌پیشرو متأثر از نظام باشگاه‌داری ما و همانند فضای حاکم بر باشگاه صبای قم است. آن چه امروز در مورد یاسین‌پیشرو مشاهده می‌شود اهالی فوتبال و فوتسال را به یاد آخرین اظهار نظر رضا گلباشی، سرمربی تیم فوتبال امید صبای قم، می‌اندازد که گفته بود تفکر و رویه تیمداری در قم به این صورت است که همه تلاش می‌کنند امسال را به نحوی بگذرانند و برای سال بعد خدا بزرگ است و هیچ برنامه بلندمدت برای کار وجود ندارد.

«کریم بهرامی»، رئیس هیأت فوتبال استان قم، نیز گفته است به عنوان متولی فوتبال قم و با توجه به این که امور مربوط به نماینده قم در لیگ برتر فوتسال ایران به هیأت فوتبال واگذار شده، وی در حال مذاکره با نیروی مقاومت بسیج و نیز یک بخش خصوصی در صنعت ساختمان است و امیدوار است با یکی از این 2 به نتیجه نهایی برسد. موضوعی که فعلاً قطعی نیست و تا زمانی که چیزی نهایی نشود نگرانی‌ها دنباله‌دار خواهد بود.

بخش زیادی از نگرانی‌ها از این نظر است که طبق اعلام اولیه کمیته فوتسال، لیگ برتر باید از 6 تیر آغاز شود و این یعنی فرصتی برای عقد قرارداد و مذاکره و تمدید آن‌ها و از همه مهم‌تر تمرین و آماده‌سازی تیم وجود ندارد و در این شرایط مشخص نیست چه بلایی به زودی بر سر نماینده قم که آن را با نام یاسین‌پیشرو می‌شناختیم خواهد آمد. بازیکنان این تیم نیز بلاتکلیف هستند و یکی دو نفر از جمع بازیکنان این تیم نیز تیمشان را ترک کرده‌اند.

آتلیه‌طهران؛ در آستانه فروش

آتلیه‌طهران با اسم عجیب و غریبش سرانجام به لیگ برتر فوتسال رسید و برای نخستین بار در تاریخ لیگ برتر فوتسال، قم دارای 2 نماینده در این مسابقه‌ها شد. اتفاق مثبتی که شرایط را برای حضور بازیکنان جوان فوتسال قم در سطح اول فوتسال کشور مهیا می‌کرد و یک فرصت استثنایی برای فوتسال قم بود. 

مشکل اما از همان روز بازگشت کاروان تیم آتلیه‌طهران به قم پس از صعود از لیگ یک به لیگ برتر در امیدیه آغاز شد. رسول قلی‎زاده مدیرعامل آتلیه‌طهران اعلام کرد پولی برای هزینه کردن در لیگ برتر ندارد و سپس وی و همراهانش شروع به مذاکره با اشخاص مختلف کردند تا بلکه حامی مالی مناسبی برای این تیم بیابند اما تلاش‌ها به شکست انجامید. نتیجه این شد که آتلیه‌طهران اکنون در فهرست فروش است و احتمالاً به زودی به یک استان دیگر واگذار می‌شود؛ گرچه هنوز کورسوی امیدی به باقی ماندن این تیم در قم و یافتن حامی مالی وجود دارد.

در صورت نهایی شدن واگذاری تیم آتلیه‌طهران قم به استان دیگر، بزرگ‌ترین ضربه به با+اختند تا قم را در لیگ برتر صاحب تیم جدیدی کنند اما امروز به این دلیل که کسی در قم حاضر نیست هزینه این تیم برای لیگ برتر را بدهد آرزوهای آن‌ها در شرف از بین رفتن است.

سؤالی که ممکن است در ذهن ما ایجاد شود این است: آیا هرگز شرایطی به این پیچیدگی داشته‌ایم؟ 2 سال پیش زمانی که یاسین‌پیشرو نماینده قم در لیگ برتر فوتسال شد وضعیت مشابه امروز بود. 

ماهان تندیس کار را رها کرده بود و وضعیت به قدری بد پیش رفت که تیم در هفته‌های آغازین لیگ برتر با نام آتلیه‌طهران به میدان رفت در حالی که آتلیه‌طهران در حقیقت حامی سوری این تیم بود و قرار نبود پولی خرج این تیم کند. در نهایت اتفاق خوب در هفته سوم لیگ برتر رخ داد و یاسین‌پیشرو از راه رسید و تیم را از بلاتکلیفی نجات داد. اما می‌توان اذعان کرد شرایط امروز از آن زمان دشوارتر است. 

اول این که فوتسال قم اکنون 2 تیم در لیگ برتر دارد که هر 2 تیم بلاتکلیف هستند و دوم این که هیچ نقطه روشن و مثبتی حداقل در حال حاضر نسبت به یافتن حامی مالی برای این تیم‌ها دیده نمی‌شود. فضای روانی در آن زمان به وضوح به‌اندازه امروز ناامیدکننده نبود اما فوتسال قم در هفته‌های آینده همچنان به دنبال از راه رسیدن معجزه‌ای دیگر است.

چنان رقابتی بین صاحبان صنایع برای حضور در عرصه ورزش در می‌گیرد که دیگر هیچ تیمی بدون حامی مالی نمی‌ماند. ما امروز به تغییر قوانین به سود ورزش نیاز داریم و اراده جدی برای تصویب این سیاست‌ها در صورتی به وجود می‌آید که درک کنیم ورزش امروز چه نقش نجات‌بخشی در حوزه اجتماعی، فرهنگی و بهداشت ما دارد در حالی که این امر همچنان مورد غفلت است.

بی‌میلی به سرمایه‌گذاری در قطب فوتسال

سیدمهدی غیاثی از چهره‌های شناخته‌شده فوتسال قم و از پیشکسوتان این رشته ورزشی است.

وی 2 فصل قبل هدایت تیم یاسین‌پیشرو در لیگ برتر فوتسال را بر عهده داشت و برادر وی، سیدوحید غیاثی نیز هدایت تیم آتلیه‌طهران قم را بر عهده دارد.

مهدی غیاثی در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت این روزهای نمایندگان فوتسال قم در لیگ برتر گفت: موضوع بی‌میلی حامیان مالی و بخش خصوصی به حضور در عرصه فوتسال باید ریشه‌یابی شود. چرا کسی علاقه‌ای ندارد که در فوتسال سرمایه‌گذاری کند آن هم در شرایطی که ما قطب فوتسال ایران هستیم.

وی افزود: مسئولان و تصمیم‌گیرندگان در سطح بالا باید به فکر راهی برای جذب بخش خصوصی باشند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار