مسئولان به آنچه رهبر انقلاب درباره سند ۲۰۳۰ می‌خواهند، عمل کنند
وقتی رهبر معظم انقلاب به صراحت گفته‌اند سند ۲۰۳۰ به مصلحت نظام نیست، باید به طور کلی کنار گذاشته شده و توقف و تأمل درباره آن معنا ندارد. در مواردی مانند دیپلماسی، انسان چاره‌ای جز مذاکره ندارد اما سند 2030 لزومی ندارد به دلیل اینکه قلم، قلمِ کفر است.
کد خبر: ۴۳۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸ 11 June 2017
به گزارش تابناک قم، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در سلسله مباحث صلاه مسافر که با حضور طلاب و فضلا برگزار شد، به موضوع سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب درباره این سند تذکرات و هشدارهایی را دارند و نکته فقهی درباره این موضوع، آن است که سخنی که در موضوع مسائل اصلی نظام باید مورد تبعیت قرار گیرد، سخن رهبر معظم انقلاب می‌باشد.

وی با ارائه مثالی به موضوع حج اشاره و اظهار داشت: ما در مسائل فقهی، یک تزاحم شخصی داریم که تشخیص أهم در این تزاحم ممکن است با خود شخص باشد؛ اما اگر میان دو واجب تزاحمی از حیث حکومتی واقع شد، باید نظر ولی فقیه را ملاک قرار داد؛ به عنوان مثال اگر گفتیم امر حج به مصلحت امور اسلامی نیست، اینجا جایی نیست که هر فقیهی مطابق با فتوای خود نظر دهد؛ بلکه متعین است که تشخیص أهم با نظر ولی فقیه است و این موضوع در بحث ولایت فقیه از واضحات می‌باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر کسی نظریه ولایت فقیه را قبول دارد، از واضحات است که تشخیص اهم با نظر ولی فقیه است؛ امروز نیز در زمان ما کسی حق ندارد، بالای منبر بگوید امسال به حج نرویم؛ چراکه باید مطابق با نظر ولی فقیه حرکت کرد و سخن گفت.

وی اظهار داشت: ما در این مسئله نمی‌توانیم دخالت کنیم؛ اگر ولی فقیه حج را مصلحت دانست، تعین پیدا می‌کند و غیر از ولی فقیه کسی نمی‌تواند اظهار نظر داشته باشد.

باید نظر رهبر انقلاب درباره سند ۲۰۳۰ مورد تبعیت قرار بگیرد

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این مطلب که یکی از نمونه‌های این تعین سخن ولی فقیه، سند ۲۰۳۰ یونسکو است، تصریح کرد: این سند متشکل از مجموعه‌ای است که برخی می‌گویند موادی در این سند وجود دارد که با اساس اسلام سازگار نیست و برخی نیز گفته‌اند که ماده‌ای که بر خلاف نظر اسلام باشد در آن وجود ندارد؛ مگر اینکه با موشکافی بتوانیم پیدا کنیم؛ حال سخن اینجاست که از سخن چه کسی باید تبعیت کرد؟ این موضوع از مواردی است که باید نظر رهبر انقلاب مورد تبعیت قرار بگیرد.

وی با بیان این مطلب که این موضوع با حکم حکومتی متفاوت است، اظهار داشت: حکم حکومتی آن است که رهبر انقلاب درباره امر خاصی و در شرایط خاصی نظری داشته و حکمی را صادر می‌کنند؛ اما در موضوع سند ۲۰۳۰، ایشان به عنوان ناظر اصلی بر تمام ابعاد نظام، نظرشان حجت است و باید مورد تبعیت قرار بگیرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: ما باید در این موضوع از یک نظر تبعیت نماییم؛ اینکه بگوییم ما خواندیم و به نظر ما مشکلی ندارد، اهمیت ندارد؛ البته گاهی رهبر انقلاب مسائلی را به اهل خبره، مجلس شورای اسلامی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دهند که نظر دیگری است؛ اما هنگامی که درباره موضوعی اظهار نظر کردند، باید تبعیت شود.

نظر شریف رهبر انقلاب بر دولت اسلامی لزوم رعایت دارد؛ نه رجحان تبعیت

وی با بیان این مطلب که نظر شریف رهبر انقلاب بر دولت اسلامی لزوم رعایت دارد؛ نه رجحان تبعیت، خاطرنشان ساخت: ما مشاهده کردیم که برخی از مسئولین گفته‌اند ما اجرای این سند را متوقف کردیم؛ ولی باید بگوییم وقتی ایشان به این صراحت گفته‌اند که این سند به مصلحت نظام نیست، باید به طور کلی کنار گذاشته شده و توقف و تأمل درباره آن معنا ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: نکته دیگری را رهبر انقلاب در فرمایشات اخیر خود اشاره کردند و معلوم شد که مسئولین ما به عمق نظر ایشان نرسیده‌اند؛ رهبر انقلاب بیان کردند که با جامعیتی که در اسلام و دین خود داریم، چه معنایی دارد که غرب برای ما نسخه بنویسد و این وهن برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

اجرای سند ۲۰۳۰ از مصادیق سلطه کفار بر ماست

وی بیان داشت: اجرای این سند از مصادیق سلطه کفار بر ماست و خداوند در آیه ۱۴۱ سوره نساء فرموده است: «... وَ لَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً/ و هرگز خدا برای کافران راه تسلّطی (در حجت و برهان) بر مؤمنان قرار نخواهد داد»؛ سلطه واقعی آن است که ما بر روی نسخه‌های دیگران عمل کنیم؛ اگرچه بگوییم هیچ ماده ای از آن با اسلام تنافی ندارد.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اساس فرمایشات رهبر انقلاب آن است که ایران در دنیای علم، تکنولوژی و ... مطرح است و چرا ما نباید برای دیگران نسخه بنویسیم؟ ما باید حقوق بشر، حقوق کودک و ... را به دیگران عرضه کنیم؛ امروز سازمان‌های بین المللی از حقوق کودکی که در اسلام وجود دارد، بسیار بی اطلاع هستند.

وی افزود: زمانی مسئولانی از یونسکو نزد ما آمده و گفته‌اند، شما ۸ جلد کتاب و هر جلد ۶۰۰ صفحه از حقوق کودک نوشته‌اید که برای ما تعجب آور است؛ ما امروز این ۸ جلد کتاب را در دو جلد خلاصه کرده و در حال ترجمه به زبان انگلیسی است تا به سازمان ملل ارسال شود.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: دغدغه ایشان به عنوان حاکم اسلامی بسیار ریشه در اسلام دارد؛ حالا زمانی برای برخی مسائل مجبور به مذاکره هستیم و با دشمنان سر میز مذاکره می‌نشینیم؛ اما در شأن نظام اسلامی نیست که کفار برای ما سندی نوشته و ما آن را در کشور اجرا نماییم.

وی خاطرنشان ساخت: راجع به همین قضیه فقه هسته‌ای و فتوای مشهور ایشان، وظیفه ماست که در این مسائل، مطالب مرتبط را عرضه نماییم.

باید از راه نصیحت در تذکر به اشتباه مسئولان وارد شد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه از برخی بی اخلاقی‌ها در کشور نیز انتقاد کرد و گفت: امروز مشکلی که در کشور ما وجود دارد، آن است که اگر جایی دیدیم که دولت یا مسئولی خطا و اشتباهی کرده، به جای آن که از راه نصیحت وارد شویم، از غیر آن وارد شده و بی‌اخلاقی‌هایی انجام می‌دهیم.

وی یادآور شد: هدف ما از بیان این تذکر، حمایت از شخص یا دولت نیست؛ بلکه به عنوان بحث طلبگی و دینی عرض می‌کنیم که ما حق نداریم خود را متدین تر از دیگران فرض نماییم.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: ما حق نداریم که بگوییم مسئول اسلامی در حال آوردن همجنس‌گرایی در ایران است؛ این مسئله برای ما قابل قبول نیست؛ البته جمعی از مزدوران و جاسوس‌ها در کشور وجود دارند؛ اما نباید این سخنان را به مسئولان کشور و دولت مرتبط سازیم.

وی بیان داشت: رهبر انقلاب درباره موضوعی تذکر و هشدار می‌دهند؛ اما برخی تحلیل می‌کنند که ایشان در حال ضربه زدن می‌باشند؛ این سخنان غلط است؛ چراکه ایشان در حال حفظ نظام، دین و کشور هستند و ما هم باید در این مسیر قدم بگذاریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: برخی راه افتاده و گفته‌اند آقایی عمامه به سر به دنبال آوردن همجنس گرایی در کشور است؛ این سخنان نادرست است و به نظر بنده قطعاً نظر رهبر انقلاب نیز اینگونه نیست.

وی ابراز داشت: انتظار امام زمان(عج)، رهبر انقلاب و اهل نظر از حوزه‌های علمیه آن است که ناصح بوده و از بی‌اخلاقی‌ها دوری کنند؛ رهبر انقلاب نیز در سفر خود به قم فرمودند که حوزه باید ناصح و حامی باشد.

آیت الله فاضل خاطرنشان ساخت: نباید به این موضوعات پوشش سیاسی داده و به تخریب بپردازیم؛ چراکه حرکتی نادرست است.

مسئولین کشور اعلام رسمی کنند که نظر رهبر انقلاب درباره سند ۲۰۳۰ را انجام می‌دهند

وی تصریح کرد: ما از دولت جمهوری اسلامی و مسئولین کشور می‌خواهیم که اعلام رسمی کنند که در مقابل دغدغه رهبر انقلاب، آنچه که ایشان می‌خواهند باید انجام دهند؛ حتماً باید اینطور باشد و حتماً باید به دنیا بگویند که نسخه ای بهتر از شما در مسائل مختلف داریم و عرضه می‌کنیم.

این استاد حوزه بیان داشت: ما به مسئولین عرض می‌کنیم که نسخه‌های متعددی درباره حقوق کودک، جنگ، محیط زیست، روانشناسی و ... داریم که می‌توانیم به دنیا عرضه نماییم.

وی اظهار داشت: باید خود را برای برنامه‌های بزرگ آماده کرده و حیف است که این کشور از حرکت باز بماند؛ ما دنبال آرمان‌های بلند امام راحل و اهداف بزرگ رسول خدا(ص) در این کشور هستیم و اگر کسی از این خط به دنبال چیز دیگری باشد، از مسیر دین خارج شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: مسیر دین آن است که باید بدانیم برای حفظ اسلام و انقلاب چه کار باید انجام دهیم؛ خدا نکند که در این مسائل مصلحت شخصی خود را در نظر بگیریم.

نظر آیت الله العظمی فاضل درباره حمایت مرجعیت از انقلاب

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان به جمله‌ای از مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی اشاره کرد و گفت: جمعی از بزرگان درباره مسئله‌ای به ایشان بیان کردند که در شأن مرجعیت نیست که درباره فلان موضوع سخن بگوید که آن مرحوم گفته بودند: «مرجعیتی که به درد انقلاب نخورد، به هیچ وجهی ارزش ندارد».


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار