دومین حامی مالی بخش خصوصی با نام سرای ایرانی قرار است در لیگ دسته اول والیبال زنان کشور تیم داشته باشد و این به آن معناست که والیبال بانوان قم در لیگ دسته اول کشور 2 تیم خواهد داشت. این به معنای یک رقابت تمام‌عیار بین 2 تیم قمی حاضر در این مسابقه‌هاست.
کد خبر: ۴۲۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 24 May 2017
به گزارش تابناک قم، هر ‌اندازه والیبال قم در سال‌های اخیر با چالش حضور نمایندگانش در لیگ‌های کشوری همراه بود، باران نعمت بر سر والیبال قم در حال ریزش است و تعداد تیم‌های قمی در لیگ‌های کشوری در حال افزایش است. چندی پیش بود که بخش خصوصی با ورود به عرصه والیبال اعلام کرد قم امسال در لیگ دسته اول والیبال زنان کشور تیم خواهد داشت. ورود برند نادرشیمی به عرصه والیبال که پیش از این در عرصه بسکتبال افتخارهای زیادی کسب کرده بود اتفاقی امیدبخش برای فضای همیشه ملتهب والیبال بانوان قم بود.

خبر حیرت‌انگیز اما چند روز قبل منتشر شد. دومین حامی مالی بخش خصوصی با نام سرای ایرانی قرار است در لیگ دسته اول والیبال زنان کشور تیم داشته باشد و این به آن معناست که والیبال بانوان قم در لیگ دسته اول کشور 2 تیم خواهد داشت. این به معنای یک رقابت تمام‌عیار بین 2 تیم قمی حاضر در این مسابقه‌هاست.

پیامدهای مثبت

حضور 2 تیم از استان قم در لیگ دسته اول کشور موجی از شور و نشاط را در بین جوانان علاقه‌مند به والیبال ایجاد می‌کند. در شرایطی که بیشتر استان‌ها برای حضور در لیگ دسته اول والیبال زنان کشور با مشکل حامی مالی روبه‌رو هستند، حضور 2 تیم با حمایت بخش خصوصی در لیگ دسته اول کشور برای والیبال قم فرصت است. فرصتی مناسب برای بازیکنان جوان و جویای نام قمی که می‌توانند آینده خوبی برای خود در عرصه والیبال رقم بزنند مشروط بر این که از فرصت حضور هم‌زمان 2 تیم قمی در لیگ به نحو احسن استفاده کنند.

همچنین رقابت بین 2 تیم همشهری همیشه و در هر زمانی هم سبب جذابیت کار شده و هم افزایش سطح کیفی فعالیت 2 تیم را در پی داشته است. در همه جای جهان و در همه رشته‌ها، 2 تیم همشهری شرایط خاصی در نبردهای متقابل دارند و حساسیت‌های ایجادشده می‌تواند با مدیریت مناسب تبدیل به فرصت شود.

در زمینه تبعات منفی حضور 2 تیم در لیگ دسته اول والیبال باید به موضوع بازیکنان اشاره داشت. نخستین سؤالی که در این زمینه به ذهن می‌رسد این است که آیا والیبال بانوان قم برای حضور در این مسابقه‌ها به‌اندازه 2 تیم کامل بازیکن در سطح این مسابقه‌ها دارد؟ کارشناسان به این سؤال پاسخ منفی می‌دهند. دلیل آن هم وضعیت بازیکنان تیم والیبال صنایع شیمیایی ایرانیان است که تنها نماینده قم در لیگ دسته اول کشور در سال 94 بود. 

در آن زمان، ندا زمانی، مربی تیم والیبال بانوان قم، برای حضور در مسابقه‌های دسته اول کشور مجبور شد بخش جالب توجهی از بازیکنان خود را از خارج از استان قم استخدام کند و به قم بیاورد. اکنون با این شرایط تصور کنید 2 تیم از قم بخواهند در لیگ یک حاضر باشند و در این صورت، بروز نوعی رقابت برای جذب همان تعداد انگشت‌شمار بازیکن باکیفیت بومی شرایط خاصی برای 2 تیم ایجاد می‌کند.

از زمان پایان فعالیت تیم والیبال صنایع شیمیایی ایرانیان قم در لیگ دسته اول تاکنون، برنامه بازیکن‌سازی در بخش پایه در والیبال بانوان قم با قوت ادامه یافته اما درکمتر از 2 سال نمی‌توان کار خارق‌العاده کرد و به‌اندازه 2 تیم بازیکن بومی جوان برای حضور در این سطح ساخته و پرداخته کرد. در ایده‌آل‌ترین شرایط می‌توان خوش‌بین بود که برای مثال 2 بازیکن از ترکیب تیم امیدی که سال گذشته در مسابقه‌های امیدهای کشور در صومعه‌سرا برای تیم والیبال قم به میدان رفت به جمع لیگ یکی‌ها اضافه شوند اما بقیه جایگاه‌ها باید چگونه پر شوند؟ واضح است که در این بین، گزینه هر 2 تیم جذب بازیکنان غیربومی خواهد بود.

تیم والیبال سرای ایرانی را ندا زمانی رهبری می‌کند که مشکلی برای جذب بازیکنان غیربومی ندارد و پیش از این هم به این کار دست زده بود. بدون تردید زمانی فکر این قسمت از قضیه را کرده و در برآورد مالی خود جذب بازیکن غیر بومی و هزینه‌های آن را نیز مورد توجه قرار داده است. از سوی دیگر در نادرشیمی نیز این موضوع، کاملاً حل شده است و آن‌ها مشکلی برای جذب بازیکن از خارج از استان قم و پرداخت دستمزد وی ندارند. پیش‌بینی می‌شود تقابل این 2 تیم همشهری عرصه رقابت برای جذب بازیکنان باکیفیت غیربومی شود گرچه در این مسیر، ظرفیت بازیکنان بومی نباید مغفول واقع شود.

مقطعی یا بلندمدت؟

برنده حضور 2 تیم از قم در لیگ دسته اول کشور، هیأت والیبال استان قم است. هیأت والیبال اکنون می‌تواند با افتخار سر خود را بالا بگیرد و بگوید از استانی که عملاً تک‌شهر است یک تیم در لیگ دسته اول مردان کشور و 2 تیم در لیگ دسته اول زنان کشور دارد. افتخاری که بعید است در همه دوره‌ها فعالیت هیأت والیبال استان قم رخ داده باشد. اما سؤال این است. این تیم‌ها تا چه حد موفق خواهند بود و آینده‌ای برای آن‌ها وجود دارد؟ 

به طور کلی بخش خصوصی در ورزش شرایط ویژه‌ای برای فعالیت دارد و بارها شاهد فعالیت موقت و کوتاه‌مدت بخش خصوصی در عرصه ورزش بوده‌ایم. در والیبال و در بخش مردان، تیم کریمه دومین سال حضور در دسته اول را پشت سر می‌گذارد و با توجه به این که سرمایه‌گذار این تیم، خود یک مربی و از اهالی والیبال است می‌توان امیدوار بود که کریمه تا مدت‌ها در عرصه والیبال فعالیتی مثبت و سازنده داشته باشد.

اما در بخش بانوان، همه چیز می‌تواند موقتی باشد. در نادرشیمی در عرصه تیمداری به این دلیل که مدیر آن شخصی ورزشی و از تلاشگران این حوزه است امید بیشتری به فعالیتی بلند مدت می‌رود. نادرشیمی سال‌ها در عرصه بسکتبال تیمداری کرده است و بعید نیست آن‌ها در مدتی تقریباً طولانی در والیبال بانوان حضور پررنگ و جدی داشته باشند اما در مورد سرای ایرانی هنوز قضاوت زود است. مدل کاری سرای ایرانی در سال‌های اخیر از زمان پدیدارشدن این برند در قم بر این اساس استوار بوده که حداقل ارتباط با رسانه‌ها و نیز ورزش قم برقرار بوده است و باید دید آیا ورود این بخش خصوصی به ورزش، به معنای حمایت بلند مدت از ورزش است یا فعالیتی مقطعی.

موضوع دیگر، مسأله بازیکن‌سازی است. هیچ یک از تیم‌های نادرشیمی و سرای ایرانی هنوز فکری برای تیم‌های پایه خود نکرده‌اند. این بدان معناست که وابستگی تیم‌های والیبال در قم به بازیکنان غیربومی به استثنای بخش مردان و تیم کریمه، به قوت خویش باقی خواهد ماند. در این مورد، تیم کریمه نماینده قم در لیگ دسته اول کشور با رویکرد بومی‌گرایی به بازیکنان بومی و بی‌تجربه میدان داد و اعلام کرد می‌خواهد از تجربه آن‌ها در آینده بهره ببرد. افزون بر این که کریمه در رده‌های پایه نیز تیم‌های کامل و موفقی داشت. کریمه برای تیم‌های قمی در بخش بانوان یک الگوی مناسب است. الگویی برای برنامه‌ریزی بلندمدت برای تیمداری و کمک به رشد والیبال و نه فعالیتی که یک فصل یا در نهایت 2 فصل به طول می‌انجامد و سپس به دست فراموشی سپرده می‌شود.

اهالی والیبال در قم باید با برنامه‌ریزی بلندمدت بر اساس یک سند چشم‌انداز که در آن برنامه مشخصی برای رشد یک بازیکن جوان و تحویل بازیکن به تیم‌های لیگ برتری و تیم ملی تدوین شده کار را پیش ببرند زیرا در غیر این صورت سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده نتیجه‌ای جز اتلاف وقت برای یک فصل مسابقاتی ندارد و خبری از خروجی مثبت و محسوس نیست. آن هم در شرایطی که باشگاه‌های والیبال در ایران چه در بخش مردان و چه در بخش زنان به تدریج به صدور بازیکن روی می‌آورند و جایگاه والیبال در ایران از یکسو و جایگاه والیبال ایران در سطح جهانی از سوی دیگر در حال تقویت‌شدن است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار