اگر نام سینماهای کلانشهر قم را از برخی مدیران فرهنگی این استان بپرسید احتمالا می‌گویند ونوس، تربیت، آیه، شهرآفتاب، نور و استقلال، و اگر از علاقه‌مندان پیگیر بپرسید فقط به نام سینماهای تربیت و ونوس اشاره می‌کنند. هر دو پاسخ درست است. از میان سینماهای قم، فقط این دو سینما به معنای درست فعال هستند.
کد خبر: ۴۲۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵ 21 May 2017
به گزارش تابناک قم، در حال حاضر هم فیلم‌های «خوب بد جلف»، «ماجرای نیمروز» و «گشت ارشاد دو» را روی پرده دارند. این که چرا برخی سینماهای قم فعال نیستند در جای خود نیاز به بررسی دارد. مسائلی مانند سهم مالک و سهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، موجب شده چند سینمای باسابقه به بهانه تعمیرها و فرسودگی تعطیل شوند؛ البته خبرهای خوبی هم از ساخت چند سالن جدید به گوش می‌رسد. با این حال واضح است صنعت سینما در قم با کمبود جدی مواجه است.

این جمله به معنای اشاره به کمیت نیست. ممکن است با توجه به مسأله مهاجرپذیری و نبود مخاطب پیگیر، همین دو سه سالن سینمایی حاضر هم زیاد باشند. منتهی از نظر کیفیت هم سینماهای قم حرفی برای گفتن ندارند، جز ونوس که آن هم به دلایلی مثل دوری از هسته مرکزی شهر با وجود تلاش‌های زیاد نتوانسته جای خود را بین مردم باز کند. بنابراین بیراه نیست اگر گفته شود صنعت سینما در استان قم از لحاظ کیفیت و کمیت جایگاه خوبی ندارد.

شهری با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر از نظر سینما که یکی از فاکتورهای نشاط و تفریح در بین مردم است حال و روز بدی دارد. هر چند با همین حال و روز بد هم در سالیان اخیر هر وقت فیلم تقریبا خوبی روی پرده این سینماها رفته، با خیل علاقه‌مندان به ویژه جوانان مواجه شده است؛ برای مثال وقتی فیلم «سلام بمبئی» به قم آمد در سینمای تربیت و ونوس چند نوبت متمادی نمایش داده شد و چند هفته روی سردر سینماها جا خوش کرده بود.

در این گزارش تلاش می‌شود با وضعیت سینماهای استان قم آشنا شوید.

سینما ونوس

پردیس سینمایی مدرن ونوس یا مجتمع فرهنگی سینمایی خصوصی ونوس در بلوار الغدیر قم، انتهای بلوار امین واقع شده است. ساختمانی چند طبقه شامل 2 سالن سینمایی و یک وی‌آی‌پی در سال 88 افتتاح شد. این سینما به علت داشتن استانداردهای لازم از جمله سیستم دالبی، وضوح پرده، کیفیت بالای نمایش، سالن‌های تقریبا خوب پررونق‌تر از سینمای رقیب خود یعنی تربیت است. ونوس نمایش فیلم‌های جشنواره فجر و فیلم‌های روز را در کارنامه خود دارد. 

یکی دیگر از ویژگی‌های این سینما، فروش بلیت آنلاین در سینماتیکت است. ولی سؤال این‌جاست که چرا سینما ونوس موفق نشده است جای خود را بین عموم مردم استان باز کند؟ دوری از مرکز شهر، قیمت بالای بلیت و عمر نه چندان زیاد می‌تواند از جمله دلایل این امر باشد.

سینما تربیت

سینمای سنتی تربیت در مرکز شهر و خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر) از سال‌های خیلی دور ساخته شده و وابسته به اداره کل آموزش و پرورش استان است. سینمایی شامل 2 طبقه، طبقه همکف ویژه خانواده‌ها و طبقه بالکن در اختیار مجردهاست. کیفیت پایین پرده، واضح نبودن تصویر و صدا، صندلی‌های قدیمی و غیره که از نقاط ضعف این سینماست، فقط یک دلیل می‌تواند داشته باشد که خصوصی نبودن آن است. 

وقتی یک سینما خصوصی نباشد مجبور به رعایت برخی پروتکل‌هاست که روی کیفیت آن اثر می‌گذارد. اگر هم مشکل این نباشد، وقتی یک مجموعه خصوصی نیست تلاش چندانی برای جذب و نگه داشتن مخاطب نمی‌کند. در این صورت فیلم‌های روز مجوز گرفته با وسواس زیاد انتخاب می‌شود و ممکن است تلاشی برای بالابردن استانداردهای نمایش فیلم و سالن نمایش انجام نشود. البته این سینما در سال گذشته وضعیت بهتری داشته است. نمایش فیلم‌هایی مثل «50 کیلو آلبالو» و «سلام بمبئی» در سینما تربیت نشان داد مدیران جدید این سینما یا مدیران بالادستی سیاست‌های بهتری را پیش رو گرفته‌اند. سیاست‌هایی که در نهایت به نفع خود آن‌ها و بالابردن فروش گیشه هم است.

سینما استقلال

این مجموعه سینمایی که بخشی از سینمای قم است و مردم علاقه‌مند سینما به ویژه پا به سن گذاشته‌ها با آن خاطره‌های خوبی دارند، در بلوار شهید نواب صفوی قرار دارد. در سال 62 سینما استقلال در حد فاصل فلکه نواب و فلکه شهرداری ساخته شد. استقلال از لحاظ دسترسی و موقعیت مکانی در یک خیابان پرجمعیت واقع شده، از لحاظ کیفیت هم چون خصوصی بود از جایگاه خوبی برخوردار بود. منتهی به نیمه عمر خود که رسید تقریبا تعطیل و در سال 85 به بهانه تعمیرها به طور رسمی تعطیل شد. در حال حاضر هم اگر به سینمایی که روزی مایه مباهات منطقه محروم خاکفرج و مردم دوست‌داشتنی‌اش بود سر بزنید با بنایی متروکه مواجه خواهید شد. سینمایی که روزی استقلال داشت حالا به شدت وابسته به کمک‌های مسئولان، مردم و سرمایه‌گذاران است.

سینما شهر آفتاب

سینمای شهر آفتاب در بلوار شهید بهشتی، حد فاصل فلکه آزادگان و فلکه 72 تن واقع شده است. سینمایی که تا سال 92 فعال بود و اینک به سرنوشت سینما استقلال مبتلا شده است. شاید یکی از دلایل مهم این امر دوری از هسته مرکزی شهر، نداشتن تبلیغات و نبود حامی مالی قدرتمند است.  

سالن سینمایی مجتمع نور

مجتمع فرهنگی نور که در حاشیه شهر و انتهای بلوار شاهد قرار دارد یک سالن سینمایی و یک سالن تئاتر دارد. این سالن سینمایی که می‌توانست جای خود را بین اهالی منطقه محروم نیروگاه از لحاظ فرهنگی و هنری به مرور زمان باز کند، در اوایل دهه 90 تعطیل شد. دلیل این امر کاملا مشخص نیست. اما بین کارشناسان به مشکل مخاطب زیاد اشاره می‌شود، برای مثال معروف است در همان زمان به جز نمایش فیلمی مثل «اخراجی‌ها»، تعداد تماشاگران حاضر در بهترین حالت از مرز 15 نفر تجاوز نمی‌کرد. سالن تئاتر این مجموعه هم همین وضعیت را داشته است.  در کنار وضع فعلی سینمای استان، دورنمای آینده سینمای استان به نظر می‌رسد خوب باشد. اگر طبق وعده مدیران فرهنگی مشکلات حقوقی و سرمایه‌گذاری دو سینمای استقلال و شهرآفتاب حل شود و جان بگیرند، سینماهای تخصصی، اریکه و پردیسان به مرور افتتاح شوند، و روی سالن‌هایی مثل مجتمع نور و مدرسه اسلامی هنر سرمایه‌گذاری لازم انجام شود می‌توان با افتخار از صنعت سینما و سینماهای قم نام برد.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار