رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان آخرین وضعیت کشاورزی، باغداری و وضعیت تولیدهای گیاهی قم پرداخت.
کد خبر: ۴۲۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 21 May 2017
به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی از بهبود وضعیت روش‌های آب رسانی نوین به زمین‌های کشاورزی در قم سخن گفت و از برنامه ویژه برای بهره وری حداکثری از کشت گل محمدی در قم خبر داد.

طلایی پیشرفت‌های حوزه کشاورزی قم را خیره کننده دانست و اعلام کرد که صادرات محصولات کشاورزی در قم در 4 سال اخیر به 28 میلیون دلار رسیده است.

وی اظهارکرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر بسیاری از مشکلات کم آبی ما امسال برطرف شده است. البته ما سال‌های زیادی خشکسالی داشتیم و امیدواریم در آینده نیز این بارندگی‌ها ادامه یابد تا همه کمبودها جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: یکی از موفقیت‌های مجموعه جهاد کشاورزی قم به دلیل شرایطی است که در سال‌های اخیر برای کشاورزان به دلیل کمبود آب ایجاد شده بود. با همین محدودیت‌ها تولیدهای خوبی داشتیم. در 4 سال اخیر ساعت متوسط کارکرد چاه‌ها از سوی وزارت نیرو کاهش یافت و در نتیجه دچار کاهش سطح زیر کشت شدیم و هر سال به همان میزان ساعتی که کاهش داشتیم در سطح زیر کشت نیز با کاهش روبه‌رو شدیم.

افزایش محصولات کشاورزی

طلایی تأکید کرد: در همین شرایط محدود 10 نوع بذر جدید وارد استان شده و 40 طرح تحقیقاتی اجرا شد. تولید محصولات کشاورزی قم در سال 95، 20 درصد افزایش یافت. در حوزه اقتصاد کشاورزی، سطح زیر کشت در استان کاهش یافت و در برابر آن 20 درصد افزایش تولید اتفاق افتاد که نهایت بهره وری بود. تولید گندم از 5 میلیون تن به 11/5  میلیون تن رسیده است. این تفاوت 6/5 میلیون تن در سال گذشته از کشاورز خریداری شد و پول آن از سوی دولت پرداخت و هزینه آن توسط کشاورز وارد اقتصاد و تولید شد.

وی تأکید کرد: در سال 95 حدود 20 هزار تن خرید گندم داشتیم و امسال این آمار به 30 هزار تن می‌رسد. اگر برگردیم به نخستین سال شروع دولت، قیمت علوفه کاهش یافت. در جو و ذرت نیز این کاهش قیمت را داشتیم، اما قیمت فروش محصولات تولیدی ما افزایش یافت. هدف این است که کشاورزی، مکانیزه و اقتصادی شود و هزینه آن کاهش و درآمد آن افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار کرد: در زمینه محصولات باغی، امتیاز صادرات داریم به طوری که در پسته و انار، قم نقش ارزآوری دارد. در سال گذشته باغ‌های استان قم در پسته به آمار 7 هزار هکتار رسیده است و این موضوع، مجموعه کشاورزی قم را در جایگاه خوبی قرار داده است. در سال 92 صادرات کشاورزی استان یک میلیون و 700 هزار دلار بوده که در سال 95 این آمار به 28 میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: در حوزه صنایع تکمیلی و تبدیلی حرکتی رو به جلو را آغاز کرده‌ایم و اعتقاد داریم اشتغال در حوزه کشاورزی باید در بخش همین صنایع باشد. در سال 95، 972 مورد اشتغال ایجاد شده که به طور عمده در حوزه صنایع تکمیلی و تبدیلی بوده است.

آبیاری تحت فشار

طلایی با اشاره به افزایش طرح‌های نوین آبیاری در قم اظهار کرد: زمانی همه مجموعه آبیاری تحت فشار در قم 220 هکتار بوده اما امروز بیش از 7 هزار هکتار زمین آبیاری تحت فشار در قم وجود دارد. گاهی باورمان نمی شود که توانستیم به چنین پیشرفتی برسیم. با این روش 60 درصد هدررفت آب از محل اصلی تا گیاه را از بین برده‌ایم.

وی گفت: در بخش گیاهان دارویی، گیاهان مناسب برای هر منطقه از استان قم شناسایی شده است و اعتقاد داریم یکی از مواردی که می‌تواند رشد اقتصادی ما را در حوزه کشاورزی افزایش دهد،کشت گیاهان دارویی است، زیرا هم در اشتغال‌ نقش دارد و هم صنایع تبدیلی و تکمیلی را با خود به همراه دارد. کسی باور نمی‌کرد گل محمدی امروز یکی از محصولات مهم استان قم در بخش کشاورزی شود اما امروز این اتفاق رخ داده است و یکی از محورهای آینده کشاورزی قم، موضوع گیاهان دارویی خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: برای راه‌اندازی کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز به سرمایه‌های ثابت داریم . در جلسه‌ای که با بنیاد برکت و یکی دو بانک و موسسه مالی داریم، امیدواریم بتوانیم با این ظرفیت مالی، هم در حوزه اشتغال به افزایشی 2 برابری برسیم و هم در حوزه تولید و صنایع تبدیلی و تکمیلی به نقاط خوبی دست یابیم.

طلایی اظهار کرد: در 3 سال اخیر در تولیدهای زراعی 32 درصد و در تولیدهای باغی 63 درصد و در حوزه دامی 1/7 درصد رشد داشتیم، با این که در شیلات 20 درصد رشد صورت گرفته، اما در زمینه دامی مجبور هستیم با احتیاط عمل کنیم، زیرا علوفه ما از خارج از استان تأمین می‌شود.

افزایش کشت کلزا

وی با بیان این که در سال گذشته کشت کلزا از 500 هکتار به 2 هزار و 300 هکتار رسیده است، افزود: در بخش کشاورزی یکی از سخت‌ترین کارها جا انداختن کشت جدید برای کشاورز است و این کار بزرگی بود. به طورکلی استان قم در بخش دانه‌های روغنی تولید 3 هزار و 810 تن داشته است. در حوزه گوشت قرمز، شیر، طیور و تخم مرغ به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم. تخم مرغ مازاد امروز وارد صنایع تبدیلی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در موضوع ذخیره سازی علوفه با مشکلاتی مواجه بودیم. برای ذخیره ذرت، جو، سویا، کنجاله و سبوس نیاز به انبار مکانیزه داشتیم و به 2 تشکل مجوز دادیم و با تخصیص تسهیلات در این بخش به نتیجه خواهیم رسید. در بخش طیور، با راه‌اندازی خط 2 کشتارگاه طیور، ما برای صادرات مرغ وارد عمل شدیم و در قم این خط را فعال کردیم، برند حلال را کسب کردیم و اکنون یکی از معدود استان‌های کشور هستیم که قابلیت صادرات مرغ را داریم و این قابلیت فقط از طریق راه‌اندازی خط 2 مقدور است.

طلایی تأکید کرد: در زمینه کاهش ضایعات، 8 کمباین درجه یک و تراکتورهای سنگینی وارد استان قم شد. در زمینه مرغداری‌ها، آن‌ها با ساختاری سنتی مواجه بودند و با تشکیل سامانه وضعیت مرغداری‌ها، این مشکل رفع شده و وضعیت اعطای مجوز به مرغداری‌ها نیز بر اساس سامانه انجام می‌شود.

پرورش ماهی در گلخانه

وی پرورش ماهی در گلخانه را یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: ما از ظرفیت گلخانه برای تولید شیلات استفاده کردیم که این روش به نام آکروپونیک برای نخستین بار درکشور دراستان قم اجرا شد و نتایج خوبی داشت. در حوزه گلخانه‌ها نیز 10 هکتار به گلخانه‌های ما افزایش پیدا کرد و این افزایش در آینده نزدیک به سطح قابل توجهی خواهد رسید.

كشت گل محمدی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره ویژه به برنامه کشت گل محمدی در قم گفت: کشت گل محمدی در استان قم در سال گذشته 130 هکتار بوده که امسال به بالای 200 هکتار می‌رسد. یکی از ویژگی‌های کشت گل محمدی در قم این است که وقتی گل محمدی ما به دست می‌آید، مرکز گل محمدی که قمصر است هنوز به بازدهی نرسیده و این به آن معناست که کاشت گل محمدی در قم بازدهی اقتصادی دارد.

«محمدرضا طلایی» با بیان این که تا صنایع تبدیلی و تکمیلی در قم توسعه نیابد نمی‌توانیم به بهره وری حداکثری برسیم، اظهار کرد: به دنبال راه اندازی کارخانه تولید اسانس گل محمدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در قم هستیم. یکی از محصولات گل محمدی همان گلاب است، اما گل محمدی، امکان بهره وری زیادی در حوزه بهداشت و سلامت دارد. در کشور ما فقط 2 کارخانه تولید اسانس وجود دارد و بازار خوبی برای اسانس گل محمدی در سطح جهانی وجود دارد و ما برای این موضوع برنامه داریم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار