نخستين دوره ليگ‌هاي پايه بسكتبال باشگاه‌هاي استان قم با وجود محدوديت‌هايي همچون نداشتن سالن اختصاصي، ويژه بسكتباليست‌هاي رده‌هاي سني زير ١٨ سال برگزار با معرفي تيم‌هاي برتر به كار خود پايان داد.
کد خبر: ۴۲۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 16 May 2017
به گزارش تابناک قم، هیأت‌ بسکتبال استان قم بعد از تغییر و تحولاتی که منجر به روی کار آمدن مرتضی سخایی داور مطرح این رشته به عنوان رئیس جدید شد، با تحولات مثبتی روبه‌رو شده است و اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر نوید آینده‌ای درخشان از بسکتبال قم را می‌دهد.

این در حالی است که مسابقات لیگ‌های پایه بسکتبال باشگاه‌های قم در رده‌های مینی‌بسکتبال، نونهالان و نوجوانان به انجام رسید و بعد از تقابل جذاب و تماشایی استعدادهای این رشته، سرانجام با معرفی تیم‌های برتر هر سه رده سنی به کار خود پایان داد تا بهترین‌های هر سه رده آرام آرام آماده اعزام به رقابت‌های کشوری سال 1396 شوند.

برگزاری لیگ‌های پایه بسکتبال قم در 3 رده سنی

با انجام بازی‌های رده‌بندی و فینال مسابقات لیگ‌های مینی‌بسکتبال، نونهالان و نوجوانان بسکتبال باشگاه‌های استان قم، تیم ناحیه دو آموزش و پرورش قم در لیگ مینی‌بسکتبال بالاتر از دیگر رقبای خود موفق به کسب مقام نخست و عنوان نخست شد تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

در پیکارهای لیگ بسکتبال رده سنی نونهالان استان قم تیم‌های پویان و مهرام به دیدار نهایی راه یافتند و مسابقه نهایی در اوج حساسیت در سالن بسکتبال شهید بروجردی به انجام رسید و سرانجام این تیم مهرام بود و با کسب رتبه نخست، قهرمانی این رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

دیدار تماشایی مهرام و پویان سرانجام با برتری 47 بر 35 به سود مهرام تمام شد تا این تیم بالاتر از دیگر رقبای خود جشن قهرمانی بگیرد و هیات بسکتبال استان قم نیز از برگزاری با کیفیت این رقابت‌ها برای شناخت بهترین‌ها به منظور اعزام به مسابقات سال 1396 بسکتبال نونهالان کشور استفاده کند، ضمن اینکه تیم رامش عنوان سوم این دوره از رقابت‌ها را به دست آورد.

در مسابقات لیگ بسکتبال رده سنی نوجوانان باشگاه‌های قم نیز تیم مهتاب در دیدار نهایی از سد ستارگان عبور کرد و به مقام قهرمانی دست یافت، ضمن اینکه با برنامه‌ریزی هیأت‌‌ بسکتبال به تیم‌های اول تا سوم، کاپ قهرمانی به همراه مدال و حکم  به عنوان جایزه و به یادگار اهداء شد.

رقابت بسکتبالیست‌های آینده‌دار در حضور خانواده‌ها

یکی از جذابیت‌های برگزاری مسابقات لیگ‌های فصل 96 – 1395 بسکتبال باشگاه‌های قم دعوت هیأت‌‌ بسکتبال قم از خانواده‌های بازیکنان شاغل در ترکیب تیم‌ها برای حضور در سالن مسابقات بود و مراسم پایانی با حضور مسوولان اداره کل ورزش و جوانان استان قم و جمعی از پیشکسوتان و خانواده‌های بازیکنان برگزار شد.

در این فصل، مسابقات مرحله مقدماتی به شکل دوره‌ای به انجام رسید و سپس نوبت به انجام دیدارهای پلی‌آف رسید و این بازی‌ها به شکل حذفی برگزار شد، در حالی که قرار بود این بازی‌ها به صورت رفت و برگشت انجام شود اما به دلیل نداشتن سالن، این فرصت از بسکتبال قم سلب شد تا لیگ‌ها به صورت کامل برگزار شود.

این در حالی است که از زمان تشکیل هیأت‌‌ جدید بسکتبال قم، نداشتن سالن اختصاصی در این رشته موجب شده است تا مشکلات زیادی پیش‌روی این هیأت‌‌ وجود داشته باشد، از جمله در حین برگزاری همین مسابقات مشکلاتی را پیش‌روی مسوولان هیأت‌‌ بسکتبال قم قرار داد.

نداشتن سالن اختصاصی مشکل بزرگ بسکتبال قم

لیگ‌های بسکتبال رده سنی زیر ١٨ سال قم در چندین سالن ورزشی برگزار شد، سالن‌هایی نظیر امام خمینی منطقه نیروگاه، سالن شهید امجدی، سالن دانشگاه قم در بلوار الغدیر، سالن شهید حیدریان، سالن هنرستان تربیت‌بدنی پردیسان میزبان این دوره از بازی‌ها بودند.

اما این گستردگی و پراکندگی مسابقات لیگ بسکتبال باشگاه‌های قم یکی از مشکلات هیأت‌‌ بسکتبال در راه برگزاری هر چه بهتر لیگ‌های رده‌های سنی مختلف بود، همچنین این عدم متمرکز بودن بازی‌ها و مشخص نبودن مکان برگزاری مسابقات به همراه مشکلاتی که در سالن‌ها وجود داشت بر سطح کیفی مسابقات تاثیر منفی به سزایی گذاشته بود.

البته باید به این نکته اشاره کرد هیأت‌‌ بسکتبال استان قم بهترین و بیشترین تلاش خود را انجام داد تا بتواند مسابقات استانی این رشته و لیگ‌های رده سنی زیر ١٨ سال را در قم راه‌اندازی و به اتمام برساند، در حالی که سال‌ها بود بسکتبال قم با لیگ استانی بیگانه شده بود.

رقابت نزدیک مدعیان برای کسب عنوان قهرمانی

در حین برگزاری این رقابت‌ها شاهد بودیم که در بازی‌های پایانی لیگ نوجوانان نتایج بسیار نزدیک و بازی‌ها با کیفیت بسیار خوبی برگزار شد، به طوری که مسابقه رده‌بندی بین باشگاه بسکتبال خلیج‌فارس قم و رامش ساوه به وقت اضافه کشیده شد و این بازی با نتیجه نزدیک 63 بر 61 به نفع خلیج‌فارس به پایان رسید.

همچنین دیدار فینال پیکارهای رده سنی نوجوانان لیگ بسکتبال باشگاه‌های قم با نتیجه نزدیک 55 بر 52 به نفع تیم برنده تمام شد و این دو مسابقه از زیباترین دیدارهای چند سال اخیر بسکتبال قم در رده سنی نوجوانان و جوانان بود و نوید تشکیل تیم‌هایی قوی برای حضور در مسابقات کشوری سال 96 را داد.

داوران جوان و برخی حواشی در لیگ‌های بسکتبال قم

اما مشکل بزرگ و تاثیرگذار دیگر هیأت‌‌ بسکتبال استان قم در حین برگزاری مسابقات لیگ‌های فصل 96 – 1395 باشگاه‌های قم، عدم حضور داوران با کیفیت در قضاوت بازی‌ها بود که البته رخ دادن این اتفاق در این دوره از مسابقات تجربه خوبی بود برای آنهایی که قصد فعالیت در عرصه داوری را دارند و در دوره درجه سه شرکت می‌کنند.

هدف هیأت‌‌ بسکتبال استان قم این بود که این داوران با تکیه بر تجربیاتی که در قضاوت این رقابت‌ها به دست می‌آورند، در دوره‌های آینده با دقت بالاتر، قضاوت‌های بهتری، با کاهش اشتباهات داوری انجام بدهند، در حالی که یکی از مشکلات داوری این مسابقات سوت‌های تاثیرگذار اشتباه در نتایج مسابقات بود.

نکته دیگر این است که که در داوری ورزش‌های بسکتبال، فوتبال، فوتسال و ...، اشتباه داوری جزیی از مسابقه است و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد اما تکرار بیش از اندازه اشتباهات داوری تاثیرگذار، موجب از بین رفتن زیبایی مسابقات و همچنین از بین برنده اعتماد به داوران خواهد بود.

البته هیأت‌‌ بسکتبال استان قم که از کمبود نیروی انسانی متخصص به ویژه در بخش داوری و مربیگری رنج می‌برد، باید قدردان داوران جوان قضاوت کننده در لیگ‌های این فصل بسکتبال باشگاه‌های قم باشد و برای پیشرفت هر چه بهتر این داوران در عرصه داوری و قضاوت مسابقات آینده تلاش کند.

اعزام تیم‌های منتخب رده‌های پایه به بسکتبال قهرمانی کشور

با برگزاری مسابقات لیگ‌های مینی‌بسکتبال، نونهالان و نوجوانان باشگاة‌های قم که به خودی خود کاری ارزشمند و قابل تقدیر از سوی هیئت بسکتبال استان قم بود، در تابستان سال 1396 مسابقات کشوری رده‌های سنی پایه در انتظار استعدادهای بسکتبال قم است و باید منتظر ماند و دید که این رقابت‌ها با چه کیفیتی برگزار می‌شود و هیأت‌‌ بسکتبال چه سازماندهی و برنامه‌ای برای حضور موفق نمایندگان رده‌های سنی پایه قم در این رقابت‌ها دارد.

نکته جالب توجه هم گروهی بسکتبال قم با نمایندگان استان‌های تهران، مازندران و سمنان در منطقه یک مسابقات کشوری سال 1396 رده‌های سنی پایه بسکتبال کشور است، ضمن اینکه برخی تصمیم‌ها و محدودیت‌های سنی بر اساس مصوبه فدراسیون بسکتبال در خصوص رده‌های سنی فصل جدید در نظر گرفته شده است.

مشخص شدن شرایط سنی بسکتبالیست‌ها برای مسابقات کشوری سال 96

رقابت‌های بسکتبال رده سنی نوجوانان قهرمانی کشور در سال جاری با حضور 6 بازیکن متولد یازدهم دی‌ماه سال 1380 تا و 6 بازیکن یازدهم دی‌ماه سال 1381 در هر تیم برگزار می‌شود و فدراسیون بسکتبال شرایط سنی دیگر رده‌های مسابقات سال 1396 را نیز اعلام کرده است.

بر این اساس رقابت‌های مینی‌بسکتبال قهرمانی کشور با حضور بازیکنان متولد یازدهم دی‌ماه سال 1383 به بعد به انجام می‌رسد، در رده سنی نونهالان بازیکنان متولد یازدهم دی‌ماه سال 1382 به بعد رقابت می‌کنند و مسابقات لیگ رده سنی نوجوانان نیز با حضور بازیکنان متولد یازدهم دی‌ماه سال 1380 به بالا برگزار می‌شود، ضمن اینکه در رده سنی جوانان تنها بازیکنان متولد یازدهم دی‌ماه سال 1378 به بعد به رقابت می‌پردازند.

برنامه‌ریزی هیأت‌ بسکتبال قم برای تداوم برگزاری لیگ‌

حال با این شرایط و با توجه به برگزاری مسابقات داخلی، باید منتظر ماند و دید هیأت‌‌ بسکتبال استان قم چگونه برنامه‌ریزی خواهد کرد؟ آیا فقط به این مسابقات بسنده می‌شود و دوباره بسکتبال قم به کما خواهد رفت؟ یا بسکتبالیست‌های قم تمرینات مستمر خود را بعداز پایان یافتن لیگ‌های رده‌های سنی مختلف از همین روزها برنامه‌ریزی کرده و برای تابستان، با قدرت برابر حریفان خود پا به میدان می‌گذارد.

این در شرایطی است که بسکتبال برای پیشرفت باید تمام وقت کار کند که کمبودهای سالیان گذشته را جبران و آینده‌ای نیکو و پربار را برای این رشته در قم رقم بزند، قطعا قطار در حال حرکت سنگ می‌خورد و یقینا کسان و یا گروه‌هایی هستند که همیشه با پیشرفت مخالف هستند اما بسکتبال قم باید با تمام قوا به میدان عمل قدم بگذارد و از تمام نیروهای خود در این راه بهترین بهره و استفاده را ببرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار