یاسین‌پیشرو رفت. این تکان‌دهنده‌ترین و غیر منتظره‌ترین خبری بود که از ابتدای سال 96 در ورزش قم منتشر شده بود و اکنون فوتسال قم بار دیگر با شرایطی مواجه شده که با آن غریبه نیست.
کد خبر: ۴۲۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴ 10 May 2017
به گزارش تابناک قم، زمانی که علی رحمانی، مدیرعامل باشگاه یاسین‌پیشرو، برای نخستین بار در سالن کنفرانس اداره کل ورزش و جوانان قم حاضر شد و توافق‌نامه تیمداری در لیگ برتر فوتسال ایران را با حسن عابدی، مدیرکل ورزش و جوانان قم، امضا و مبادله کرد، فرارسیدن این روز برای وی چندان قابل انتظار نبود.

شاید همه کسانی که در جلسه معارفه باشگاه یاسین‌پیشرو در قم حضور پیدا کرده بودند می‌توانستند پیش‌بینی کنند یاسین‌پیشرو مثل همه حامیان مالی گذشته نماینده قم در لیگ برتر فوتسال حضوری مقطعی در این بخش داشته باشد اما اظهارهای محکم و امیدبخش رحمانی در آن جلسه همه را به طولانی بودن عمر یاسین‌پیشرو در فوتسال امیدوار کرد.

اکنون با گذشت 2 سال از حضور یاسین‌پیشرو همان اتفاقی برای این باشگاه رخ داده است که پیش از این برای ماهان‌تندیس، ارم‌کیش، کیش‌ایر و بقیه رخ داده بود. این بار نیز مثل گذشته، بخش خصوصی از تیمداری انصراف داد و اعلام کرد انگیزه‌ای برای کار کردن در فوتسال و به ویژه در استان قم ندارد و عوایدی نیز از هزینه‌ کردن برای فوتسال یاسین‌پیشرو به دست نیامده است.

پایان کار یاسین‌پیشرو در فوتسال به این معناست که اکنون اداره کل ورزش و جوانان استان قم به عنوان متولی این باشگاه باید بار دیگر به دنبال یک حامی مالی برای حمایت از تیم فوتسال قم در لیگ برتر باشد. این در شرایطی است که اداره کل ورزش و جوانان، زمستان سال گذشته اعلام کرد امور مربوط به این تیم را به هیأت فوتبال استان قم واگذار کرده و به این ترتیب هیأت فوتبال استان قم سکان هدایت این تیم و واگذاری آن به بخش خصوصی جدیدی را در دست می‌گیرد.

نگرانی برای این که در شرایط اقتصادی کنونی، چه کسی راضی به حمایت از این تیم و پرداخت هزینه‌های آن می‌شود بار دیگر برای ورزش قم تبدیل به یک چالش بزرگ می‌شود. در روزهایی که صبا مشکل مالی دارد، هدف پویان در لیگ هندبال همچنان دست خالی و بدون پشتیبان است و ایثار در لیگ برتر بسکتبال با ویلچر از مشکلات مالی و بدهی به بازیکنانش می‌نالد، رهاکردن کار توسط یاسین‌پیشرو قوز بالای قوز برای ورزش قم است.

نظر مدیرعامل درباره کناره‌گیری

مدیرعامل باشگاه یاسین‌پیشروی قم تأکید کرد این باشگاه با انصراف از تیمداری در فوتسال، فعالیت خود را در فضای دیگری ادامه می‌دهد اما به طور قطع در فوتسال قم برنامه‌ای نخواهد داشت.

«علی رحمانی» در گفت‎وگو با همشهری اظهار کرد: در شرایط کنونی تیمداری آن هم در سطح اول فوتسال ایران فقط هزینه است و شاهد هستیم که باشگاه‌های بزرگ و اسم و رسم‌دار تمایل خود را به تیمداری از دست داده‌اند و در این شرایط آینده برای ما که به این عرصه تازه وارد هستیم واضح است.

وی افزود: 2 سال برای فوتسال قم هزینه کردیم و این هزینه برای ما ورودی نداشت و به همین دلیل تمایلی برای صرف هزینه بیشتر وجود ندارد. اگر موضوع خدمت به مردم را مطرح کنیم، باید بگویم افراد دیگری در کشور هستند که وظیفه خدمت به مردم را دارند. چه دلیلی دارد ما وظیفه آن‌ها را بر دوش بکشیم؟

مدیرعامل باشگاه یاسین‌پیشروی قم گفت: انگیزه‌ای برای یاسین‌پیشرو برای ادامه کار باقی نمانده است. ما در ماه‌های اخیر حواشی زیادی را از سر گذراندیم و تلاش کردیم کار مثبتی در فوتسال انجام دهیم اما یاسین‌پیشرو دیگر قصد هزینه در این عرصه را ندارد و نسبت به این تصمیم کاملا جدی است. ما تصمیم خود را به صورت رسمی به اداره کل ورزش و جوانان استان قم اعلام کردیم.

آیا یاسین‌پیشرو موفق بود؟

یاسین‌پیشرو 2 سال در لیگ برتر فوتسال ایران تیمداری کرد. بار اول آن‌ها در میانه بالای جدول قرار گرفتند و بار دوم در فصلی کاملا خاص، ویژه و سراسر حاشیه در نیمه دوم جدول ایستادند و البته از نظر نتیجه یکی از بدترین فصول نماینده قم در لیگ برتر فوتسال رقم خورد.

نماینده قم در لیگ برتر فوتسال در فصول گذشته به جز لیگ 91 که با نام صبا در لیگ حاضر بود و نایب‌قهرمان شد همواره تیمی در نیمه بالای جدول و در رده‌های پنجم تا هفتم لیگ برتر قرار داشته است. نبود ستاره‌های تأثیرگذار سبب شده است تیم‌های قمی در لیگ برتر فوتسال توانایی جنگیدن برای قهرمانی نداشته باشند. 

یاسین‌پیشرو اما در این 2 فصل بیش از هر زمان دیگری تهی از ستاره‌ها بود. آن‌ها در لیگ 94 در حالی پا به میدان گذاشتند که ابوالقاسم عروجی یکی از 2 مهره تعیین‌کننده این تیم راهی تأسیسات دریایی شده بود و در لیگ 95 نیز با خروج علیرضا وفایی، محمد کوهستانی، مسلم اولادقباد و محمد وزیرزاده، ضعیف‌ترین تیم تاریخ فوتسال قم در لیگ برتر شکل گرفت گرچه میدان دادن به مهره‌های جوان، اتفاق مثبتی بود که از دل این بحران خارج شد. به عبارت دیگر نتایجی که یاسین‌پیشرو در این 2 فصل کسب کرد با توجه به وضعیت این باشگاه و فقر بازیکن طراز اول، غیر طبیعی نبود. 

از سوی دیگر اصرار بر حضور محمدرضا حیدریان روی نیمکت یاسین‌پیشرو در لیگ 95 با توجه به رزومه تهی وی در زمینه مربیگری و شیوه خاص مربی‌گری و خصوصیات رفتاری وی در نتایجی که یاسین‌پیشرو کسب کرد بی‌تأثیر نبود. موضوع دیگر در نتایج یاسین‌پیشرو، تماشاگران بودند. یاسین‌پیشرو هرگز نتوانست ارتباط مؤثری با هواداران ایجاد کند و استقبال سرد از بازی‌های خانگی این تیم پس از خروج ستاره‌ها و نتایج ضعیف سندی بر کاهش محبوبیت یاسین‌پیشرو در قم بود. شاید اگر مدیران یاسین‌پیشرو در قم استقرار داشتند و حضور فیزیکی بیشتری در مسابقه‌ها و تمرین از سوی باشگاه وجود داشت و البته سیاست بهتری در زمینه جذب هوادار تدوین می‌شد یاسین‌پیشرو الگوی یک تیم محبوب را پیدا می‌کرد.

یاسین و کلکسیون حاشیه

یاسین‌پیشرو در این 2 فصل حوادث زیادی را به خود دید. موضوع مشکلات مالی و بدقولی در پرداخت مبالغ قرارداد بازیکنان و مربیان از جمله مواردی بود که از نیم‌فصل اول لیگ 94 آغاز شد و البته هنوز هم ادامه دارد. یاسین‌پیشرو طلبکاران زیادی دارد که هنوز از سال 94 طلب خود را دریافت نکرده است.

مسائل مالی زمینه‌ساز اختلاف این باشگاه با علیرضا وفایی، بازیکن محبوب هواداران فوتسال در قم، شد به طوری که وفایی در مقطعی از نیم‌فصل دوم از سوی باشگاه از حضور در ترکیب تیم محروم شد و در پایان فصل نیز، با ادامه شعله‌های اختلاف، یاسین‌پیشرو را ترک کرد و بر اساس آن‌چه وی عنوان کرده برخلاف میل باطنی‌اش به پیشنهاد تیمی خارج از قم پاسخ مثبت داد و به تأسیسات دریایی تهران رفت. 

در همین زمان، مسلم اولادقباد و محمد کوهستانی بازیکنان مهم و تأثیرگذار یاسین‌پیشرو نیز به دلیل دلخوری از باشگاه یاسین‌پیشرو به دلیل مسائل مالی تیم را ترک کردند و به شهرداری ساوه پیوستند. روند اختلاف‌ها بین باشگاه و بازیکنان در نیم‌فصل دوم نیز ادامه پیدا کرد به طوری که میثم ایلانلو بازیکن یاسین‌پیشرو در نیم‌فصل نخست لیگ از سوی کادر فنی در اختیار باشگاه قرار داده شد و با تبعید به سکوها هرگز به تیم بازگردانده نشد. در اواخر فصل 95 نیز پس از این که تعدادی از بازیکنان یاسین‌پیشرو به پرداخت نشدن مطالبه‌های مالی خود اعتراض کردند و تصمیم گرفتند در بازی با تأسیسات دریایی در تهران شرکت نکنند. 

پس از این اتفاق، یاسین‌پیشرو این بازیکنان را از حضور در ادامه مسابقه‌های فصل محروم کرد و دیگر به آن‌ها اجازه حضور در ترکیب تیم را نداد. همین بازیکنان بودند که در جریان بازی برگزار نشده با شهرداری ساوه در قم به میانه میدان آمدند و احساسات تماشاگران را به سود خود و علیه باشگاه برانگیختند. آن‌ها مدعی بودند فقط حقوق طبیعی خود را خواسته‌اند و هرگز زیاده‌خواهی نکرده‌اند.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار