سخنان آیت الله مکارم شیرازی درخصوص انتخابات
چرا پیشرفت خود را در نابودی دیگری می دانید. انتظار این است که در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده های غیر عملی و نادرست داده نشود، دادن وعده های دروغین گناه کبیره و حرام است؛ افرادی که در مسیر انتخابات هستند هم خودشان و هم ستادهایشان باید این نکات را رعایت کنند.
کد خبر: ۴۲۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲ 08 May 2017
به گزارش تابناک قم، آیت الله مکارم شیرازی در یادداشتی با عنوان الزامات و بایسته های اخلاق مداری در تبلیغات انتخاباتی خطاب به نامزدهای انتخابات نوشت: آیا سزاوار است برای رسیدن به چهار روز حکومت، دست به دروغ و تهمت بزنید؟

در این یادداشت آمده است: بیایید انتخابات اسلامی برگزار کرده و نامزدها فقط خدمات خود را اعلام نمایند؛ چرا پیشرفت خود را در نابودی دیگری می دانید. انتظار این است که در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده های غیر عملی و نادرست داده نشود، دادن وعده های دروغین گناه کبیره و حرام است؛ افرادی که در مسیر انتخابات هستند هم خودشان و هم ستادهایشان باید این نکات را رعایت کنند. 

آیت الله مکارم شیرازی دراین یادداشت بیان کرده است: تأسف آور است که بعضی از نامزدها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده هایی می دهند که فراتر از اختیارتشان هست آیا این وعده های مصداق دروغ نیست؟ این وعده ها مصداق یک نوع تقلب است که برای بدست آوردن آراء، دروغ می گوید و تدلیس می کند به این دلیل که چهره واقعی کارش را بر خلاف نشان می دهد حتی می شود اسم ریاکاری را بر این افراد گذاشت. 

در این یادداشت آمده است: نامزدهای انتخابات باید مراقبت کنند که چیزی نگویند که قابل عمل نباشد خدا نکند کسی چنین کاری انجام دهد که مسئولیت الهی سنگینی دارد. 

در این یادداشت به نقل از آیت الله مکارم شیرازی آمده است: البته برخی نیز نظام را برای پیشرفت خود تخریب می کنند که حرکتی نادرست است؛ مردم هوشیار هستند و اگر ببینند کسی از مسیر باطل وارد می شود می دانند که او آدم درستی نیست. یدواریم همه به این نصایح عمل کنند و هر کس هر عقیده ای داشته باشد، در پای صندوق های رای حاضر شود؛ امیدواریم خداوند متعال به مردم توفیق دهد آبروی نظام، اسلام و دین را در این انتخابات حفظ کنند و این انتخابات پیروزی های فراوانی در آینده داشته باشد. 

در این یادداشت خاطرنشان شده است: شکی نیست که ‌مردم باید افراد را بشناسند تا سبک و سنگین کرده و اصلح را انتخاب کنند و این فرع بر این است که اشخاص برای جامعه شناخته شوند و تبلیغات درست داشته باشند، در این بین، دو نوع تبلیغات وجود دارد، یک نوع تبلیغات به معنای صحیح و اسلامی و یک نوع تبلیغات غربی که برای رسیدن به هدف هر نوع وسیله ای را مباح می داند. 

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرده است: حال آنکه مشکل تبلیغات در انتخابات، الگوگیری از غربی هاست. نباید در این زمینه از غرب الگو بگیریم، انتخابات باید به گونه ای باشد که در شأن جمهوری اسلامی باشد.لذا نباید فرهنگ ما در عرصه انتخابات، فرهنگ غربی و وعده‌های توخالی و عوام فریبی باشد؛ بلکه باید اصول اسلامی در تبلیغات و برنامه‌ها و هزینه‌ها رعایت شود و افراد مراعات این مسائل را بکنند. 

این مرجع تقلید اظهار داشته است: در تبیین این مسأله باید گفت در دموکراسی غربی افراد با حمایت صاحبان قدرت در انتخابات پیروز می شوند و همین موضوع باعث افزایش شکاف طبقاتی در جوامع غربی و بویژه آمریکا شده است، اما در دموکراسی اسلامی انتخاب افراد باید بر اساس شایستگی آنان وبدون در نظر گرفتن جناح بندی های سیاسی باشد. 

وی با تاکید بر لزوم اجتناب نامزدهای انتخاباتی از وعده های دروغ و غیر واقعی گفته است: یکی از عواملی که بعضاً هم در کشور ما و هم در کشوری مانند آمریکا باعث پیروزی می‌شود، عوام فریبی و بلوف زدن است. افراد متدین نمی توانند چنین رفتارهایی از خود بروز دهند اما این مسائل منعی برای غیرمتدینین ندارد؛ متاسفانه این رفتارها برآمده از فرهنگ غربی بوده که جامعه ما هم از آن نمونه گرفته است. 

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشته است: امروز اگر عده ای وارد صحنه انتخابات شوند و وعده های دروغین به مردم بدهند ممکن است جمعیت زیادی را مجذوب خود کنند. رئیس‌جمهور جدید آمریکا با همین بازی‌ها وارد میدان شد و ما امروز می‌بینیم که برترین کشور دنیا به لحاظ مادی، بدترین رئیس‌جمهور را انتخاب کرد زیرا دست به عوام فریبی زد و دروغ پردازی کرد. 

وی ادامه داده است: این نوع رفتارها از ما ساخته نیست چرا که طبق گفته امیر المومنین (ع) سیاستمداری با تقوای ما همواره در مقابل با سیاستمداری بی تقوای معاویه قرار دارد.لذا ‌آسیب تدلیس و مسائل را بر خلاف واقع نشان از جمله آسیب هایی است که روند انتخابات را تهدید می کند. 

وی با تاکید بر ضرورت اجتناب کاندیداها از ایراد افترا ، توهین و تخریب نیز گفته است: تخریب دیگران از طریق تهمت،‌ دروغ بستن، غیبت و ‌تحقیر کردن از جمله مهمترین آسیب های تبلیغات انتخاباتی است؛ حال آنکه کاندیداها باید در انتخابات از تهمت به یکدیگر و غیبت دیگران دوری کنند.
 
وی بیان داشته است: بی شک هر گونه اهانت به کاندیداهای رقیب شرعاً حرام است؛خواه از طریق کاریکاتور باشد یا نام بدی به کار برده شود، یا عیب دروغینی گفتن یا انتشار شب نامه برضدشان این اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمان را منع کرده است، از این روتخریب دیگری نه در انتخابات و نه در غیر آن نه با نشر اکاذیب و اهانت و نه بدون آن جایز نیست؛ بلکه فرد باید به صورت صحیح به معرفی خود بپردازد. اخیرا در فضای مجازی تخریب هایی آغاز شده که همان انتخابات آمریکایی است و باید از آن دوری کرد. 

دراین یادداشت آمده است: در حال حاضر مردم در شرایط سخت فشار اقتصادی هستند و قیمت ها به صورت لجام گسیخته در حال افزایش است و آمارهایی که داده می شود گاهی با مسامحه است و گاهی نیز با واقعیات تفاوت دارد. حال در چنین شرایطی باید برای حل مشکلات به مردم امید داد تا حضور پرشوری در صحنه داشته باشند، البته افراد باید به صورت منطقی و نه تبلیغاتی به مردم امید دهند. هم چنین نباید مردم را نسبت به آینده مایوس یا بیش از اندازه امیدوار کرد اما باید این مسئله به طور کامل در جامعه تبیین شود که، افتخارات نظام اسلامی از مشکلاتش به مراتب بیشتر است و با وجود بحرانهای کنونی منطقه و دنیا، امنیت را برای مردم به ارمغان آورده است.

آیت الله مکارم شیرازی یادآورشده است: ‌لذا این که بگوییم فلانی در دنیا بی نظیر است، این غلوها گناه کبیره است،‌ همان گونه که اهانت و تحقیر گناه کبیره است؛ باید در حدی که شخص لیاقت، استعداد و توانایی دارد تبلیغات شود، مردم به افراد خالص و مخلص رأی می دهند، البته ممکن است افرادی گول اینها را بخورد اما اکثر مردم فریب غلوگویی و افراط گویی ها را نمی خورند.
 
وی ادامه داده است: با این تفاسیر نامزدهای انتخاباتی باید واقعیات را مطرح کنند، اما این که سیاه نمایی شود و تخم یاس برای پیشرفت خود در آینده بپاشند گناه کبیره است.بلکه کاندیداها باید به معرفی و تبیین برنامه های خود بپردازد. 

این مرجع تقلید با بیان اینکه هدف وسیله را توجیه نمی کند، اظهار داشت: کاندیداها نباید برای برنده شدن در انتخابات از هر وسیله ای استفاده کنند و به خاطر اهداف شان این رفتار را توجیه کنند؛ زیرا هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند. من نمی خواهم کسی را متهم کنم، لیکن متاسفانه هم اینک شاهد هستیم که فضای انتخابات ناسالم شده و برخی برای رسیدن به این هدف از هر وسیله ای بهره می گیرند. 

وی ادامه داده است: باید اذعان کرد ریاست جمهوری آش دهن سوزی نیست که برخی این گونه برای رسیدن به آن از همه نوع ابزار و وسیله بهره می گیرند تا به آن برسند؛ زیرا این پست مسؤولیت سنگین مردمی در دنیا و مسؤلیت الهی و اخروی دارد و کسانی که به این میدان می روند لحظه ای آسایش ندارند و باید هدف و مقصدشان را الهی کنند تا تحمل سختی ها را داشته باشند 

آیت الله مکارم همچنین بیان کرده است: خودپوشاندن از مردم و جواب سؤال مردم را ندادن از رذایل اخلاقی است که در زندگی شخصی و جمعی، سیاسی، اقتصادی جاری می شود و نتیجه همه آن ها لعن خدا را درپی خواهد داشت و خداوند با کسی شوخی ندارد. 

وی ادامه داده است: بدیهی است انتخابات اسلامی با انتخابات غربی مادی بسیار متفاوت است، استفاده از امور مالی و امتیازات مختلف برای خریدن آراء در انتخابات اسلامی مطلقاً جایز نیست و باید جداً از آن پرهیز کرد و کسانی که از اینگونه طریق کسب آراء کنند، مشروعیت آن‌ها زیر سئوال است و رأی دهندگانی که با این امور به افرادی رأی می‌دهند که صلاحیت ندارند نیز از نظر شرعی مرتکب خلاف شرع شده‌اند. اصولاً توسل به این امور دلیل بر عدم صلاحیت است. 

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشته است: واضح است که استفاده از بیت المال در تبلیغات انتخابات جایز نیست،زیرا بیت المال متعلق به همه مردم است و یک شخصی نمی تواند به نفع خودش از بیت المال استفاده کند و منافع خصوصی خودش را در نظر بگیرد مسلماً جایز نیست وخلاف شرع و قانون است. برادران و خواهران عزیز مراقب باشند سرنوشت نظام و کشورشان را با هیچ چیز مبادله نکنند. 

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می شود. 


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار