رئیس بخش تحقیقات بیابان کشور:
رئیس بخش تحقیقات بیابان کشور گفت: بیابان‌زایی ناحیه مرکزی ایران به خاطر وسعت فراوان و جمعیت زیاد ساکن در این حوزه با مسائل امنیتی و اقتصادی گره‌خورده است و بیابان‌زایی دومین چالش بزرگ جهان معاصر است.
کد خبر: ۴۱۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۶ 27 April 2017
به گزارش تابناک قم، محمد خسروشاهی در همایش "بحران دریاچه نمک و پدیده گردوغبار در حوضه مرکزی کشور" که در قم برگزار شد با اشاره به چالش‌های بزرگ جهان، اظهار داشت : بیان‌زایی بعد از تغییر اقلیم دومین چالش بزرگ امروز دنیاست.

وی افزود:تغییر اقلیم و بیابان‌زایی دو چالش عمده‌ای است که در صدر معضلات و بحران‌های داخلی کشور قرار دارد.

خسروشاهی با اشاره به وسعت قابل‌توجه حوزه دریاچه نمک گفت: بیابان‌زایی در این ناحیه از کشور مستقیماً با مسائل امنیتی و اقتصادی مردم گره‌خورده است.

وی کاهش مراتع جنگلی را از مهم‌ترین علل بیابان‌زایی دانست و ابراز کرد: خشکیدن تالاب‌ها  و کاهش آب سطحی رودخانه‌ها از عوامل دخیل در گسترش بیابان هستند.

خسروشاهی با اشاره به بحرانی شدن کانون‌های زیست‌محیطی بزرگی در کشور خاطرنشان کرد: تالاب هامون، دریاچه ارومیه، زاینده‌رود، دریاچه نمک و حوض سلطان از بزرگ‌ترین کانون‌های بحران در کشور هستند.

رئیس بخش تحقیقات بیابان کشور با اشاره به خشکیدن سدها مانند سفیدرود  گفت:این‌ها معلول مدیریت نادرست، تخریب مراتع و توسعه ناپایدار است.

وی با انتقاد از کمی اعتبارات برای مبارزه بابیان زایی تصریح کرد: برای کاستن از میزان بیابان و گردوغبار حاصل از آن باید بیش از 35 هزار هکتار از اراضی را به مرتع و جنگل تبدیل کنیم که تنها برای 7 هزار هکتار اعتبار تخصیص داده‌شده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار