روزهای پر التهاب تا رسیدن به ساختمان شهید باکری
حسین طالب علی
کد خبر: ۴۰۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 17 April 2017
این روزها انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌ویژه در شهر قم تب‌وتاب بالایی یافته و گروه‌های مختلف سیاسی به‌صورت کم‌سابقه‌ای ورود به این عرصه را برای خود حیاتی و سرنوشت‌ساز دانسته و از مدت‌ها پیش وارد رقابت و نزاع غیررسمی انتخاباتی به ویژه در فضای مجازی شده‌اند.

این جریانات در حالی شکل‌گرفته که حتی برای شورای چهارم نیز انتخابات چنین نقش و رنگ برجسته‌ای نداشت، به‌طوری که می‌توان گفت در هر چهار دوره شوری چهره‌های اصولگرایی بدون هیچ زحمتی خود را به صندلی‌های شورای شهر رساندند و به صورت حداکثری زمام امور شهر قم را در دست گرفتند.

این حضور بی‌رقیب تا جایی پیش رفت که در دوره چهارم برخی افراد بدون تخصص و سابقه مرتبط با مأموریت‌های شورا و حتی بدون داشتن چهره شناخته شده در قم صرفاً به دلیل قرار گرفتن در یک لیست خاص وارد عرصه تصمیم‌گیری در مدیریت شهری شدند و متأسفانه می‌توان گفت برخی از این اعضا کوچک‌ترین اثرگذاری در روند فعالیت‌های شورای شهر نداشتند که بررسی کارنامه آنان مجالی دیگر می‌طلبد.

اما در مجموع می‌توان از رفع نشدن بدهی‌ها، عدم هماهنگی با مسئولان استان، عدم همخوانی با مجموعه مدیریت شهری و دستگاه‌های دیگر، عدم تعامل با خارج از استان، عدم تشکیل مرکز پژوهش، افزایش درگیری‌های داخلی اعضا و چندین مورد دیگر را از مشکلات شورای چهارم نام برد. 

اما انتخابات پنجم شورای شهر همان‌طور که از مدت‌ها قبل مشخص بود، رنگ و بوی متفاوتی نسبت به چهار دوره قبل دارد و افزایش 22 درصدی ثبت نام کنندگان تأیید کننده این سخن است. 

این بار جریان‌های سیاسی نه‌چندان پررنگ در قم مانند جریان اصلاح‌طلبی نیز با برنامه‌ریزی‌هایی وارد عرصه رقابت شده است.

از دیگر تفاوت‌های انتخابات این دوره، ثبت‌نام چراغ خاموش چهره‌های مستقل که بعضاً دستی در مدیریت شهری قم داشتند برای نامزدی در انتخابات شورا است؛ این حضور در حالی رقم می‌خورد که در دوره‌های قبل تعداد چهره‌های مستقل اثرگذار کمتر از انگشتان دست بود.

کاهش صندلی‌های شورای شهر از 21 به 13 نیز علتی دیگر بر افزایش حساسیت پنجمین انتخابات شورای شهر شده است.

از سوی دیگر رقابت در بین نامزدهای اصولگرا نیز تب‌وتاب بالایی دارد و این جریان نیز به دنبال حفظ اکثریت تمام عیار خود در شورا است و در میان این جریان سیاسی نیز رقابت‌ها سنگین است.

علاوه بر برخی از اعضای فعلی شورا که در حال تدارک فهرست انتخاباتی مستقل هستند، برخی افراد نیز سعی در افزوده شدن به دیگر لیست ها دارند تا مسیر هموارتری برای ورود به شورا برای خود فراهم کنند.

از دیگر نقاط قابل توجه در این دوره بیم کاهش رأی در یکی از مناطق رأی آور قم برای برخی کاندیداها است که می‌تواند نقش تعیین کننده در انتخابات شورا داشته باشد. بر این اساس برخی جریان‌ها از مدت‌ها قبل با تشکیل کانال‌هایی در شبکه‌های مجازی با کمترین هزینه و بیشترین مخاطب و اثرگذاری بالا به نقد، تخریب و حتی تهدید برخی اعضای فعلی شورا و یا ثبت نام کنندگان در انتخابات مبادرت کردند. 

آغاز فعالیت چراغ خاموش برخی افراد با حمایت‌های مدیران استان و افزایش جلسات و تشکیل زودهنگام خانه‌های انتخاباتی نیز از دیگر ویژگی‌های این دوره است که به زودی به صورت مفصل درباره آن خواهیم گفت.

در مجموع به نظر می‌رسد تلاش تمام جریان‌ها برای فتح دوره پنجم شورای شهر، این دوره از انتخابات را بسیار متفاوت‌تر و داغ‌تر از چهار انتخابات گذشته خواهد کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد وقوع زلزله‌ای در شورای شهر خواهیم بود که دگرگونی و تحولات قابل‌توجهی را در ترکیب شورای پنجم در مقایسه با شورای چهارم ایجاد خواهد کرد.

در این میان شهروندان قمی نیز که از زخم‌های بی‌تدبیری مدیریت شهری در طول سال‌های گذشته خسته‌اند، باید با چشمانی باز و با شناختی درست از وظایف و مأموریت‌های شورا، تخصص‌ها و تجارب داوطلبین و به دور از هر گونه نگاه سیاسی و جناحی بهترین افراد را به صندلی‌های شورای شهر برسانند تا در دوره آینده شاهد شتاب یافتن رونق و آبادانی شهر کریمه اهل‌بیت(س) و ترمیم زخم‌های وارد شده به پیکره شهر باشیم.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار