روستای طایقان با قدمت حدود 1300 سال در دهستان نیزار قم قرار دارد، طایقان در میان ناباوری با فاصله اندکی که با شهر مقدس قم دارد، دارای مشکلات و معضلات شاید ابتدایی یک زندگی روستایی باشد، از مشکلات کشاورزی تا نبود اتوبوس و تاکسی های خطی بین این روستا و شهر قم از جمله این مشکلات است.
کد خبر: ۴۰۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱ 08 April 2017
به گزارش تابناک قم، روستای طایقان از توابع بخش سلفچگان شهر قم و در 18کیلومتری شهر قم قرار دارد، این روستا در دهستان نیزار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳91، جمعیت آن 2000 نفر (686خانوار) بوده‌است.

به گفته اهالی روستا قدمت روستای طایقان به حدود 1300 سال پیش بر میگردد همچنی این روستا یک پل تاریخی معروف نیز دارد که می تواند یکی از عوامل جذب گردشگر به این روستا باشد پل طایقان مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۳۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیش از این سطح مراتع این روستا زیاد بوده است اما بدلیل واگذاریهای مرتع به راه آهن، نیروگاه، گازکشی ومرغداری ها از سطح مرتع کم شده است. البته به دلیل خشکسالی های چندین سال اخیر پوشش گیاهی مرتع کم شده است. مرتع این روستا دارای پوشش گیاهانی مانند درمنه، کاروانکش و توپال می باشد.

انار و انجیراز جمله محصولات این روستا است،  و بیشتر مردم این روستا در بخش کشاورزی به کشت انار می پردازند، با وجود نزدیکی این روستا به شهر قم امکانات رفاهی در این روستا بسیار کم است.


از جمله نبود اتوبوس و تاکسی های خطی بین این روستا و شهر قم باعث سختی رفت و آمد روستایان است، هنوز همه کوچه های این روستا آسفالت نشده است و وجود سگ‌های ولگرد در روستای طایقان از دیگر مشکلات این روستا است.

همچنین نبود امکانات شغلی در این روستا باعث شده اهالی این روستا یا به قم مهاجرت کنند اما بیشتر جوانان روستای طایقان در روستا ساکن و در قم مشغول کار هستند.

نبود درمانگاه مجهز در این روستا باعث شده مردم برای درمان به شهر قم مراجعه کنند و به گفته اهالی روستا اگر فردی نیاز به خدمات اورژانسی داشته باشد امکانات خانه بهداشت روستا جوابگو نیست و باید وی به شهر منتقل شود.

تنها مدرسه دخترانه این روستا درنیز در سه مقطع تحصیلی فعاایت میکند و کلاس ها نیز به صورت چند پایه است و دانش آموزان از روستاهای اطراف از جمله خدیجه خاتون به این روستا می ایند.

منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
لطفا اینقدر محدود نباشید روستاهایی با محرومیت هایی فراتر از این روستا داریم معلوم نیست کدوم یک از تحریریه تو این روستا اشنا دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار