بسیج مدیریت شهری برای خدمات‌رسانی به زائرین
شهر قم در این ایام میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر نوروزی است و در این راستا مدیریت شهری با تشکیل ستادها و کمیته‌های خدمات رسان در صدد تامین نیازها و رفع مشکلات زائرین است.
کد خبر: ۳۹۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲ 19 March 2017
به گزارش تابناک قم، شهر قم سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر در ایام مختلف سال بوده و آمار مسافرت به این شهر خصوصا در ایامی چون نوروز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند اما طی سال‌های اخیر آنچنان که باید متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای شهر، امکانات آن افزوده نشده و مشکلات مختلفی در بخش‌های اقامتی، گردشگری، تفریحی و... وجود دارد.

معضلات سفر به این شهر در سال‌های گذشته را می‌توان شامل نقص در اطلاع‌رسانی، کمبود مراکز اقامتی، تفریحی و گردشگری، کمبود خدمات شهری، کمبود فضاهای اسکان اضطراری و... دانست که یک سالی است شهرداری و مدیریت شهری قم به دنبال این هستند که این مشکلات و معضلات را گام به گام حل کنند.

یکی از بزرگترین معضلاتی که در نوروز نه تنها زائرین بلکه شهروندان قمی را نیز با مشکل مواجه می‌کرده، بحث چادرخوابی در مرکز شهر بوده است. این معضل نه تنها جلوه و منظر شهری قم را تخریب کرده بود بلکه وضعیتی نامناسب برای بهره‌مندی از فضای معنوی محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) ایجاد می‌کرد.

شهرداری قم در گام نخست نوروز سال گذشته با اجرای طرحی ویژه، نصب چادر را در هسته مرکزی شهر خصوصا در محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) ممنوع کرد و توانست با فراهم‌آوری فضاهایی جنبی در بوستان‌های حاشیه شهر، امکانی برای اسکان موقت زائرین و نصب چادر فراهم کند.

سال گذشته شهرداری 17 بوستان از جمله بوستان فدک، علوی، بنیادی، لاله، مهدی، هاشمی و... را به عنوان کمپ موقتی زائر معرفی کرد و روزانه بیش از 5 هزار نفر در این مکان‌ها مستقر و اقدام به نصب چادر می‌کردند.

به همین منظور از نوروز بود که برنامه‌ای برای تجهیز دو بوستان بزرگ و مهم شهر به عنوان کمپ اختصاصی زائر مطرح و اجرایی شد.

براساس این طرح با استفاده از منابع اعتباری سفر مقام معظم رهبری به استان قم و شهرداری، طرحی ویژه برای تبدیل بوستان غدیر و فدک در دو طرف شهر به کمپ زائر آماده سازی و عملیات اجرایی آغاز شد که تاکنون با تکمیل بخش عمده این طرح‌ها بالغ بر 10 میلیارد تومان هزینه شده است.

با تکمیل بخش عمده این دو کمپ امسال شهرداری برنامه اصلی برای اسکان زائرین و نصب چادر را در این دو بوستان به همراه بوستان امام رضا قرار داده تا بتوان در برنامه‌ای چند ساله روند اسکان شهری را مدیریت و منظم کند.

پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه بوستان مهدی و هاشمی در منطقه یک، بوستان امام رضا در منطقه دو، بوستان فدک و لاله در منطقه سه، بوستان علوی در منطقه چهار، بوستان نیایش در منطقه پنج و بخشی از بوستان غدیر در منطقه هشت برای حضور زائرین در ایام نوروز تعیین شده است تصریح کرد: اولویت ما اسکان زائرین در بوستان فدک و امام رضا است.

وی با تاکید بر اینکه بوستان‌ها به طوری انتخاب شده‌اند که توزیع اختصاصی خود را متناسب با ورودی داشته باشند خاطرنشان کرد: هر کدام از آن‌ها در محدوده یک ورودی شهر قرار گرفته‌اند و زائران از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم کمپینگ فدک را محور اصلی و مرکز اسکان زائرین عنوان کرد و گفت: سعی داریم بوستان‌ لاله را برای پشتیبانی بوستان فدک آماده داشته باشیم.

از طرف دیگر، مشکل شهر قم را می‌توان ضعف در تابلوهای اطلاع رسانی مسیر عنوان کرد. سردرگمی در مسیریابی، ایجاد ترافیک، نارضایتی و... از جمله مسایلی است که به دلیل ضعف در وضعیت اطلاع‌رسانی ایجاد می‌شود.

امسال شهرداری با افزایش تابلوهای ثابت و پرتابل اطلاع‌رسانی همچنین بهره‌گیری از ظرفیت سامانه 137 ارتباطات مردمی، این امکان را فراهم کرده تا زائرین بتوانند در هر ساعت از شبانه‌روز نیازمندی‌های خود را رفع کنند.

محور اطلاع‌رسانی برای دست‌یابی به مسیر‌های اصلی از جمله کمپ‌های زائرین، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران است که به طوری نصب تابلوها صورت گرفته که کمترین ارتباط مسافرین با محدوده تردد شهری باشد و مسیرهای کم‌ترافیک دست‌یابی به اهداف مورد نظر صورت گیرد.

سامانه 137 نیز با افزایش نیروها و کادر پاسخ‌گو امسال به صورت سه شیفت در 24 ساعت شبانه روز آماده اطلاع‌رسانی به زائرین و همشهریان است.

همچنین در این سامانه با گردآوری اطلاعات تخصصی شهر از جمله اطلاعات هتل‌ها، مراکز اقامتی، مراکز اسکان آموزش و پرورش، مراکز گردشگری، تورهای قم‌گردی و... امکانی فراهم شده تا به سریع‌ترین روش مردم از بسته‌های اطلاع‌رسانی بهره‌مند شوند.

ابراهیم خسروی سرپرست سامانه 137 و 1888 شهرداری قم با اشاره به ایجاد بانک اطلاعات جامعی از موارد مورد نیاز زائران و شهروندان در ایام نوروز در این سامانه اظهار کرد: مکان‌های اسکان زائرین، اسکان فرهنگیان، تور قم گردی، مسیرهای دسترسی شهری و... در بانک‌ اطلاعات سامانه جمع‌آوری شده است.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای سامانه سه شیفت متراکم از روز قبل از نوروز آماده هستند خاطرنشان کرد: نیروهایی هم از مناطق هشتگانه به ظرفیت سامانه اضافه شده تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

سرپرست سامانه 137 و 1888 شهرداری قم گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در ایام نوروز 23 نفر ثبت خبر، سه نفر ثبت بازخورد و دو نفر نیز نیروی پیگیری و بازدید و بازرسی در سامانه را انجام می دهند.

همچنین در حوزه تخلفات شهری می‌توان گفت که امروز اکثر کلان‌شهرهای کشور درگیر معضل تکدی‌گری و دست‌فروشی هستند که طی برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال طرح ضربتی برخورد و جمع‌آوری دست‌فروشان و متکدیان در نوروز اجرایی می‌شود.

براساس طرح‌های جمع‌آوری و انتظام بخشی اجرا شده در شهر با ایجاد فضایی در پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، دست‌فروشان و متکدیان مقیم قم، به این فضاها منتقل شده تا بتوانند به کسب و کار خود ادامه دهند.

همچنین از ابتدای سال 95 طرح ساماندهی وانت‌بارها نیز در شهر اجرایی شد که با تعیین پنج مکان برای استقرار وانت‌بارهای احراز هویت شده و مقیم قم، مدتی است که دیگر شاهد منظر نامناسب و ایجاد سد معبر در معابر هسته مرکزی شهر نیستیم.

احمدرضا شفیعی مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم با تاکید بر اینکه به منظور تأمین رفاه حال زائرین و مجاورین این اداره کل با بکارگیری کلیه عوامل ستادی و اجرایی در قالب اکیپ خودرویی، موتوری و پیاده در سطح شهر و بطور ویژه در هسته مرکزی شهر و پیرامون حرم مطهر طرح ضربتی جمع آوری متکدیان، بلامکان‌ها و کودکان خیابانی و معتادین را به اجرا می‌گذارد گفت: این طرح از 20 اسفند و در آستانه نوروز تا پایان تعطیلات ادامه خواهد داشت.

وی آماده باش کامل نیرو و ماشین آلات با همکاری ادارات استان و در راستای اجرای مصوبات شورای عالی کشور به منظور تغییر سیما و منظر شهری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی متکدیان را مورد توجه قرار داد و افزود: این اقدامات با حمایت‌های خاصه دادستان به اجرا گذاشته می‌شود.

همچنین طبق اعلام مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم ستادهای اطلاع‌رسانی و کمیته‌های تخصصی ستاد تسهیلات نوروزی فعالیت خود را آغاز کرده تا بتواند مدیریت صحیحی بر روند خدمات رسانی به زائرین داشته باشد.

سیدمحسن میرهادی در این خصوص گفت: از 25 اسفندماه تمام ستادها با مدیریت شهرداران مناطق فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت تامین ایمنی زائرین و همشهریان در ایام نوروز خاطرنشان کرد: اکیپ‌ها و نیروهای آتش‌نشانی در ایام نوروز با استقرار در مکان‌های پرتردد و پرتراکم شهری بر روند ایمن‌سازی محیط‌ها نظارت دارند و به طور مستمر بازدید از مراکز اقامتی و مکان‌های پرتردد شهر صورت می‌گیرد.

دبیر ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم آماده سازی 17 بوستان برای میزبانی از زائرین، فعال‌سازی 24 ساعته سامانه 137، تقویت تابلوهای اطلاع‌رسانی سطح شهر، لایروبی انهار و پاکسازی معابر، آماده سازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و... را جزو دیگر اقدامات این ستاد برای میزبانی از نوروز عنوان کرد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار