مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با اشاره به تبدیل بیش از یکصد هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان به کانون های ریزگرد گفت: بزرگترین کانون های تولید ریزگرد کشور در محدوده جغرافیایی قم واقع شده است.
کد خبر: ۳۹۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸ 18 March 2017
به گزارش تابناک قم، سید محمد تقی سجادی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه و در حاشیه اجرای طرح رقابت در خدمت در مصلای قدس قم، اظهار داشت: سالانه یک سوم کل بارندگی های کشور در قم انجام می شود، که این موضوع حاکی از قرار داشتن این استان در یک محدوه جغرافیایی خشک و کویری است.

وی با بیان اینکه با این وضعیت توسعه بیابان ها مشکلات حادی را برای طبیعت و زیست بوم قم ایجاد نموده است، افزود: از یک میلیون و یکصد هزار هکتار مساحت کل قم قریب به 200 هزار هکتار آن شرایط بیابانی و فاقد هرگونه پوشش گیاهی پیدا کرده و منجر به بروز معضل های زیست محیطی از جمله نفوذ ریزگردها به داخل شهر شده است، که در وضعیت اضطراری به سر می بریم ولی امیدواریم با کمک مردم و دولتمردان مشکلات را به حداقل برسانیم.

سجادی تاکید کرد: توسعه پوشش گیاهی در اراضی طبیعی قم بواسط تاثیرهای مثبت آن بر زندگی راحت و آرام مردم امری اجتناب ناپذیر است.

وی خاطر نشان کرد: مدت زمان نفوذ آب به درون زمین در عرصه هایی دارای جنگل و پوشش گیاهی 7 دقیقه است ولی در عرصه هایی که این پوشش را ندارد، آب ناشی از بارندگی چهار ساعت زمان نیاز دارد تا به داخل زمین نفوذ پیدا کند، و اگر این اتفاق نیز رخ ندهد تبدیل به سیلاب شده، در نتیجه تخریب و آثار مخربی را به دنبال دارد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه منابع طبیعی قم در سال های اخیر اقدام های خیلی خوبی را در این راستا انجام داده است، افزود: احداث بیش از یکهزار و 400 هکتار پارک جنگلی و بیش از 10 هزار هکتار جنگل در مناطق بیابانی از جمله آن است.

مدیرکل منابع طبیعی قم همچنین با تاکید بر اهمیت حضور فعالانه مردم در طرح های بیابان زدایی تصریح کرد: حضور مردم و خیران در این طرح ها می تواند توسعه بیش از پیش جنگل و پوشش های گیاهی استان را به همراه داشته باشد.

سجادی همچنین با یادآوری اینکه در یک دهه اخیر به دلیل اوضاع نامناسب حوزه های آبخیز بالا دست قم سیل های مخربی در این استان به وقوع پیوسته است، افزود: با پیگیری های صورت گرفته اعتبارهای مناسبی برای اجرای طرح های آبخیزداری با هدف کنترل سیلاب و دفع خطرهای سیل و تغذیه سفره های زیر زمینی اختصاص پیدا کرده است.

وی همچنین اذعان داشت: برای ایمن سازی شهر از خطر سیلاب طرح هایی در دست اقدام است که بخش های خیلی زیادی از آن در بالای شهر پردیسان به پایان رسیده و امیدواریم تا پایان سال 96 کاملا به بهره برداری برسد.

مدیرکل منابع طبیعی قم همچنین با اشاره به در دست اقدام بودن طرح های بیابان زدایی با مشارکت بنیادهای خیریه در دشت مسیله قم به عنوان یکی از کانون های ریزدگرد افزود: در سال های گذشته بیش از 10 هزار هکتار از عرصه های بیابانی قم تحت پوشش گیاهی از نوع مقاوم و کم آب بر قرار گرفته و این طرح در سال 96 نیز ادامه پیدا خواهد کرد، تا در پنج سال آینده با به حداقل رساندن مشکلات ناشی از ریزگردها مردم قم استانی سر سبز و شادب و زندگی مناسبی را داشته باشند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار