تشریح برنامه های نوروزی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)
بيش از 296 برنامه در حوزه‌های زيارتي، معارفي، فرهنگي مراسمي، نمايشگاهي، پشتيباني، فني، امنيتي و رفاهي براي نوروز 96 پيش‌بيني شده است که با فعالیت 36هزار نفر از خادمین آستان مقدس به زائرین ارائه می شود.
کد خبر: ۳۹۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۸ 14 March 2017
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام صفر فلاحی معاون فرهنگي و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: مکان‌هایی مانند حرم حضرت معصومه(س) در طول سال پذیرای میلیون‌ها زائر است ولی در مناسبت‌ها استقبال زائران افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اهداف برنامه‌های فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه گفت: در برنامه‌های موجود تکریم زائران این مکان مقدس در نظر گرفته شده و تلاش در زمینه معرفی شهر قم به عنوان پایگاه فرهنگی و معنوی پیگیری می‌شود.

معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: سعی شده محتوای مناسب دینی و تربیتی برای مخاطبان فراهم شود که در تقویت و شور و نشاط بین خانواده‌ها مؤثر است و الگوی فرهنگی مناسب را به خانواده‌ها ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی از شنبه 28 اسفند تا 13 فروردین سال 96 برنامه‌ریزی شده است گفت:‌ این فعالیت‌ها در همه صحن‌ها برگزار می‌شود ولی محل فعالیت‌های مرکزی در صحن جامع فاطمی است. 

فلاحی خاطرنشان کرد:‌ فعالیت‌های نمایشگاهی و همایش در نوبت صبح ساعت 9 تا 14:30 و بعد از ظهرها از ساعت 15 تا 23 و خدمات پاسخگویی به صورت شبانه‌روزی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به محورهای موضوعی فعالیت‌ها گفت: قم حرم اهل بیت و زیارت، امام زمان و معرفی مسجد جمکران، پرداختن به شعارهای سال، ویژه برنامه برای خانواده‌ها، معرفی سبک زندگی اسلامی ایرانی، اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی، معرفی علما و شهدای مدافع حرم، هسته‌ای و آتش‌نشان و بحث مربوط به وقف از جمله محورهای در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد:‌ برنامه شهر خوبی‌ها برای معرفی حرم و جمکران در نظر گرفته شده و برنامه فرهنگی و نمایشگاهی ایران 1404 با هدف ایجاد انگیزه بین مردم و معرفی دستاوردهای انقلاب در دستور کار است.

وی عنوان کرد: ارتباطی با گروه‌‌های جهادی در بخش‌های مختلف ایجاد شده تا برنامه‌های خود را ارائه دهند که ارائه محصولات فرهنگی، معرفتی و معنوی به عنوان سوغات قم نیز صورت می‌گیرد.

فلاحی خاطرنشان کرد: شهربازی معارفی ویژه کودکان و نوجوانان وجود دارد. ارائه مشاوره در زمنیه هدایت استعدادهای فرزندان در بخش قرآن و معارف الهی از دیگر برنامه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: نوای کریمه در زمینه ارائه نکات اخلاقی و تربیتی، تذکرات امنیتی و انتظامی و سیمای کریمه در زمینه ارائه فایل‌های نمایشی با محتوای دینی و مذهبی فعالیت دارد.

معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) عنوان کرد:‌ رهبر معظم  انقلاب عنوانی برای هر سال انتخاب می‌کنند که در قالب برنامه‌هایی به این پیام‌ها توجه می‌شود و در کنار این پیام‌های درس‌آموز به بحث عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخته می‌شود.

وی یادآور شد: غرفه‌هایی با عنوان از ما بپرسید در مبادی ورودی فعال هستند که با توزیع بروشور، کتابچه و مسابقه‌ به ارائه خدمات به زائران می‌پردازند.

فلاحی با اشاره به فعالیت مجازی پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس، گفت: کانال تلگرام و نرم افزار هوشمند تهیه شده است که بهره‌گیری از تکنولوژی و امکانات سمعی و بصری برای ارائه معارف و مسائل دینی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ برنامه مشق عشق در قالب نذر صلوات و انس روزانه با قرآن، مطالعه آثار تفسیری، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه مورد استقبال است.

معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: مسابقه نوروزی بهار سی و هشتم با موضوعات زندگانی حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه و کارگاه نماز گفت: نمایشگاه‌ حریم حرم در ضلع شرقی حرم برگزار می‌شود، همچنین برپایی نمایشگاه و کارگاه نماز در صحن فاطمی در دستور کار است.

فلاحی مسابقه تابلوخوانی، برپایی دوره های کوتاه مدت و کارگاهی و کارگاه تصحیح قرائت نماز، نغمه‌های الهی و سلسله جشن‌های خانوادگی را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

وی یادآور شد:‌ ویژه برنامه‌ای در روابط بین‌الملل برای زائران غیرایرانی طراحی شده که شامل برپایی مجالس، مشاوره، پاسخگویی و راهنمای زائران است.

معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) عنوان کرد: برگزاری مراسم و محافل نوروزی صبحگاهی، عصرگاهی و پس از نماز عشا پیش بینی شده ویژه برنامه‌هایی ویژه ولادت امام محمد باقر(ع) و شهادت امام علی النقی(ع) نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی در پایان از دستگاه‌های فرهنگی استان مانند اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل صدا و سیما، اداره‌کل روابط عمومی شهرداری قم، اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد اقامه نماز و  تشکل طلاب تبلیغی و جهادی تقدیر و تشکر کرد.

خدمت رسانی 36هزار خادم به زائران 

رئیس ستاد آئین های مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز عنوان کرد: بیش از 36هزار نفر از خادمین آستان مقدس در ایام نوروز آماده خدمت رسانی به زائرین عزیز هستند.

محمدجواد جهانگیرزاده، ادامه داد: سعی شده است برای این ایام با تقویت خدمات در حوزه های فرهنگی، پشتیبانی، اجرایی و فنی مهندسی در جهت برقراری امنیت و آرامش، زمینه زیارت با معرفت و ثبت لحظاتی معنوی در روزهای آغازین سال ایجاد شود.

وی گفت: برای نوروز 96 ، دویست و نود و شش برنامه در حوزه های زیارتی، معارفی، فرهنگی، مراسمی، نمایشگاهی، رفاهی و ... پیش بینی شده است؛ که با آئین اذن خدمت در 8 صبح 28 اسفند و در محضر تولیت آستان مقدس با حضور خادمین آغاز خواهد شد.

جهانگیرزاده افزود: برنامه تحویل سال از ساعت 10 صبح دوشنبه 30 اسفند آغاز می‌شود؛ قرائت قرآن، سخنرانی آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی، دعای توسل، مناجات خوانی، اجرای گروه جمع‌خوانی بین المللی، ویژه برنامه تحویل سال و پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری بخش های مختلف این مراسم است.

وی اضافه کرد: در چهار ضلع حرم مطهر؛ صحن جوادالائمه، میدان آستانه، بلوار بهار و ورودی صحن جامع فاطمی ایستگاه های راهنمای زائر پیش بینی شده است. نمازهای یومیه به جماعت در شبستان امام خمینی، شبستان نجمه خاتون، صحن امام رضا(ع) و مسجد اعظم اقامه خواهد شد. 

رئیس ستاد آئین های مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در خصوص اقامه نماز جماعت شبستان امام خمینی(ره)، عنوان کرد: نماز صبح به امامت آیات عظام شبیری زنجانی، صلواتی و مسعودی علوی، نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله سعیدی و نماز مغرب و عشا به امامت آیت الله شبیری زنجانی اقامه خواهد شد.

جهانگیر زاده با اشاره به اینکه برای ایام نوروز پیش بینی فوریت های پزشکی نیز شده است، گفت: درمانگاه آستانه در این ایام 24 ساعته به ارائه خدمات درمانی، تزریقات و داروخانه ای میپردازد، همچنین تیم های فوریت های پزشکی در رواق ها و شبستان امام خمینی(ره) حضور دارند، هلال احمر نیز در این ایام پایگاهی را در صحن امام رضا(ع) برپا می کند و اورژانس در صحن جوادالائمه مستقر خواهد بود.

وی در خصوص محل استقرار و مبادی ورودی زائرین اظهار داشت: محل استقرار زائرین برادر در این ایام شبستان امام خمینی(ره)، صحن صاحب الزمان(عج)، ضلع جنوبی مسجد اعظم، رواق برادران و صحن امام هادی(ع) و محل استقرار خواهران بالکن شبستان امام خمینی(ره)، ضلع شمالی مسجد اعظم، راهروی آیت الله بروجردی، شبستان نجمه خاتون، صحن امام رضا(ع) و شبستان مسجد اعظم و محل استقرار خانوادگی میدان آستانه، صحن جوادالائمه و صحن جامع فاطمی خواهد بود.

رئیس ستاد آئین های مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه خدمت رسانی در مراسم تحویل سال 96 توسط 1700 خادم حرم حضرت معصومه(س) انجام می‌پذیرد، گفت: تفکیک زائرین برای مراسم تحویل سال از ساعت 9 صبح آغاز می شود و تا یک ساعت بعد ار تحویل سال ادامه دارد، مبادی تشرف برادران ورودی 1،2،9،10،14،16،17و 21 و مبادی تشرف خواهران 3،4،5،6،7،8،11،18،20 میباشد و خانواده ها 17 و 24 در نظر گرفته شده است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار