۵ میلیون زائر و مسافر در شرایطی در راه قم هستند که آغوش این شهر به روی خود آن‌ها باز اما برای خودروهایشان سخت بسته است.
کد خبر: ۳۹۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۹ 14 March 2017
به گزارش تابناک قم، 5 میلیون زائر و مسافر در شرایطی در راه قم هستند که آغوش این شهر به روی خود آن‌ها باز اما برای خودروهایشان سخت بسته است. این شهر تنها برای نزدیک به 6500 خودرو پارکینگ دارد و این‌زمانی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که به گفته علیرضا اقبالیان شهردار منطقه 7 قم، تنها در روزهای نخست سال نزدیک به 100 هزار خودرو در هسته مرکزی شهر تردد می‌کنند و این حجم خودرو را که سطح تمامی رودخانه و خیابان‌های قم را به خود اختصاص می‌دهند حتماً همه مردم قم دیده‌اند.

اینکه بازهم باوجود اطلاع تمامی مسئولان امر از این معضل، به گفته سرهنگ وحید مقدم دبیر کمیته حمل‌ونقل و ترافیک ستاد تسهیلات زائران قم، مشکلی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم، امسال هم به قوت خود باقی است و ظرفیت پارکینگ‌های شهر در ساعات پیک تردد اصلاً جوابگوی نیاز نیست که باید برای این مسئله راهکاری اندیشیده شود.

افزایش ظرفیتی که دیده نشد

مقدم در حالی از درخواست این کمیته از شهرداری بابت استفاده از محوطه پروژه شهید کاظمی در دوران عید و عدم پاسخ مناسب شهرداری سخن می‌گوید که قرار بود با به ثمر رسیدن و بهره‌برداری از این پروژه، 3 هزار پارکینگ عمومی و 2 هزار پارکینگ اختصاص به هسته مرکزی شهر اضافه شود، که البته همین هم برای نوروز جوابگو نیست و هنوز نیاز شهر بیش از این‌هاست.

درست اسفندماه سال قبل بود که مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از بهره‌برداری 4 پارکینگ تا 2 سال آینده در سطح شهر به‌منظور افزایش ظرفیت دو برابری پارک خودرو تا 11 هزار دستگاه خبر داده بود.

حسین شعبان‌زاده از جدیت مدیریت شهری قم به‌منظور احداث پارکینگ‌های جدید سخن به میان آورده بود و قرار بود برای این معضل اقدامات اساسی صورت گیرد که تا همین امروز نشانه‌ای از این اقدام دیده نمی‌شود.

سالیانه 40 هزار خودرو به خیابان‌های شهر افزوده می‌شود

این وضعیت برای شهری با افزون بر یک‌میلیون و 200 هزار نفر جمعیت که سالانه بین 17 تا 20 میلیون زائر و مسافر را دارد و40 هزار خودروی شخصی به خیابان‌های آن افزوده می‌شود و 73 درصد خانوارهای آن بیش از گذشته صاحب خودروی شخصی شده‌اند و بیش از 30 درصد مردم آن از خودرو شخصی برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری استفاده می‌کنند، چیزی شبیه بحران است.

تا جایی که معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم اخیراً با تأکید بر معضل دیرپای شهری قم یعنی کمبود پارکینگ به‌ویژه در هسته مرکزی شهر، گفته بود: توسعه پارکینگ در شهر قم نیاز به زمان دارد و لازم است در مدت دو تا سه‌ساله نهضت پارکینگ سازی در این شهر ایجاد شود.

علیرضا قاری‌قرآن همچنین با اشاره به وضعیت پارکینگ‌های شهری در قم ابراز داشته بود: هسته مرکزی شهر قم از نبود فضای مناسب برای پارکینگ رنج می‌برد و در این زمینه نیازمند اقدامات ویژه هستیم.

اواخر سال گذشته نیز در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر استان گفته‌شده بود: ترافیک و کمبود پارکینگ در قم معضل بزرگی است و وضعیت آن هرسال بد‌تر می‌شود و باید برای آن فکری کرد.

این مسئله البته در روزهای پایانی هفته و نیز در ساعات حول‌وحوش نمازهای ظهر و عصر و نیز مغرب و عشا، وجود دارد و چیزی نیست که در روزهای عادی سال نیز کسی آن را نبیند و نداند شهر در چه وضعیتی است و در مناسبت‌های خاص چه مصیبتی دامنش را می‌گیرد.

این وسط اما زائران و مسافرانی که به حرم برای زیارت کریمه اهل‌بیت(س) می‌خواهند بروند باید سردرگم و معطل، ساعت‌های طولانی را صرف پیدا کردن جای خودرو کنند که به این موضوع باید دور بودن محل پارک خودروها تا حرم را برای بیمار و کهن‌سالان نیز افزود.

اینکه مشکل کجاست را در عدم عزم جدی و اختصاص بودجه لازم برای انجام این امر باید دید. چه آن‌که حسین شعبانزاده مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم می‌گوید: مقداری مشکل در زمینه هزینه‌ها و بودجه وجود دارد که سبب توقف احداث پارکینگ‌های جدید شده است.

به گفته وی قرار بود تا سال جدید، سه پارکینگ شهید کاظمی، هتل استقلال و مقابل شهرداری قم که در طرح توسعه است شروع به عملیات عمرانی و اضافه شدن به مجموعه پارکینگ‌های شهر کنند که این امر هنوز محقق نشده است.

امروز باید برای سال بعد تصمیم گرفت

با توجه به آغاز سفرهای نوروزی و ایجاد ترافیک شدید در سطح شهر به‌ویژه هسته مرکزی به نظر می‌رسد مسئولان امر باید نسبت به شهروندان و اداره امور ترافیکی داخلی اقدامات مناسبی را صورت دهند تا در این ایام در حد توان و بضاعت ناچیز شهر، میزبانی مناسبی از هم‌وطنان صورت گیرد تا با خاطره‌ای خوش این شهر را به مقاصد و مبادی خود ترک کنند.

اما پیش از آن باید از همین امروز کسانی که قدرت تصمیم و اختیار عمل دارند، به‌ویژه شورای شهر، شهرداری و استانداری اقداماتی را برای برطرف کردن این معضل قدیمی و تاریخی صورت دهند تا لااقل سال آینده از بی‌تدبیری و عدم فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم شهری، عرق شرم بر پیشانی قمی‌ها ننشیند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار