نزدیک شدن به ایام نوروز در کنار نو شدن فصلی تازه و سالی جدید، دغدغه‌ای را هم هر ساله برای مسئولان قم برای کمبودهای تخت‌های اقامتی در قم ایجاد کرده است.
کد خبر: ۳۹۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰ 12 March 2017
به گزارش تابناک قم، کسی که به یک شهری می‌رود و در آنجا فقط دنبال محل اقامتی درجه‌یک می‌گردد، باید هتل‌های 4 ستاره و بالاتر در آنجا باشد تا اقامت کند و کسی هم که هتل 2 یا 3 ستاره می‌پسندد باید چنین امکانی برایش فراهم باشد، اما ما چنین شرایطی را در قم نداریم و همین‌هایی را که داریم با ارفاق می‌گوئیم 4 ستاره یا پنج ستاره.

این بخشی از صحبت‌های یونس عالی‌پور معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم است که با گلایه از وضعیت اقامتی موجود در شهر قم  بیان می‌کند.

یکی از موضوعاتی که سال‌هاست زائران و مسافران شهر کریمه اهل‌بیت(ع) با آن روبه‌رو هستند همین موضوع اقامت است که علی‌رغم اطلاع و اشراف تمامی مسئولان امر اما هنوز اقدام لازم و درخوری برای حل این مسئله دیده نمی‌شود. گواه این مطلب هم بررسی 104 مجموعه اقامتی شهر قم است که از 29 هتل 1 تا 4 ستاره آن، تنها 9 هتل بین 3 تا 4 ستاره است و 22 هتل‌آپارتمان و 53 مهمان‌پذیر در آن وجود دارد.

البته عالی‌پور می‌گوید: قم در حال‌ توسعه است. وقتی خودمان را با مشهد مقایسه می‌کنیم ما کمتر از 20 سال است که استان شدیم. ما یک روستا شهر بودیم و نباید یادمان برود که قبل از انقلاب بیست هزار نفر جمعیت داشتیم و الان بیش از یک‌میلیون و دویست هزار نفر هستیم.

اما سؤال اینجاست که چرا وقتی جمعیت شهر قم بیش از 5 برابر اضافه‌ شده‌‌، متناسب با این وضعیت، نباید زیرساخت‌های آن‌هم رشد یافته باشد؟ ‌اهمیت این مسئله وقتی بیشتر روشن می‌شود که معاون استاندار قم بیان می‌کند: ما در عید نوروز واقعاً برای اسکان زائر عزاداریم.

اجبار در استفاده از کلاس‌های درس

به گفته عالی‌پور برای حل این مشکل، 23 هزار کلاس درس مدارس قم تجهیز می‌شود. اما آیا کلاس درس محل استراحت و در شأن زائران است؟ سؤالی که معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم این‌گونه به آن پاسخ می‌دهد: مجبوریم؛ چون جا نداریم.

وی بابیان اینکه وظیفه و مأموریت این معاونت هماهنگی و سیاست‌گذاری در توسعه و تسهیل امور اقامتی و زیارتی است و اولویت برنامه‌هایمان هم همین است، می‌افزاید: در این دو حوزه، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و البته شهرداری مسئولیت اجرایی دارند.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم ادامه می‌دهد: ما امسال ظرفیت داشتیم تا 20 هتل 4 و 5 ستاره را در قم مجوز بدهیم و تقویت کنیم. اما باید متقاضی وجود داشته باشد. بازار منطقی دارد که سرمایه‌گذار باید احساس کند که این حوزه برایش سودآور و تضمین‌شده است.

آمادگی قم برای واگذاری مجوز 50 هتل

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم با اعلام اینکه در حال حاضر 50 هتل در حال ساخت در شهر قم داریم، تصریح می‌کند: همین‌ الان هتلی داریم که چند سال است ساختمان آن آماده بوده اما دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها برای ادامه و تکمیل آن همکاری نمی‌کنند.

وی تأکید دارد: اینجا سرمایه‌گذار وظیفه‌اش را انجام داده و باقی‌مانده آن وظیفه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌هاست که به کمک سرمایه‌گذار بروند. اینکه ما سرمایه‌گذار را در یک‌فاصله‌ای زیر فشار بگذاریم تا خفه شود، اصلاً معنا ندارد.

وی با اشاره به گلایه‌های رئیس مجلس و نماینده مردم قم در مجلس در موضوع سرمایه پذیرنبودن مدیران قم و فرار سرمایه‌گذاران نیز می‌گوید: واقعیت این است که محدودیت‌هایی در استان قم ایجاد می‌شود که خیلی بیشتر از شهرهای دیگر است. من در دیگر استان‌ها نیز مسئولیت داشتم اما در قم هرکسی از منظر خودش اجتهادی می‌کند و دستگاه‌های نظارتی در دوره‌ای عملاً کار دستگاه‌های اجرایی را مختل و فلج کردند.

پیش‌بینی اسکان 800 هزار نفر در نوروز

عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم اما از عملکرد خود دفاع می‌کند و می‌گوید: در استان قم 10 هزار تخت پذیرایی وجود دارد که برای نوروز 95 پیش‌بینی می‌شود 800 هزار نفر در استان قم اسکان پیدا کنند.

وی بابیان اینکه برای جذب گردشگران هزینه‌هایی برای مرمت اماکن تاریخی قم در نظر گرفته که هزینه مرمت این آثار 200 میلیارد ریال برآورد شده است، ادامه می‌دهد: این اقدام در راستای ایجاد اشتغال و توجه به صنعت گردشگری در قم است و می‌توان از ظرفیت آن‌ها بهره برد.

وی با تأکید بر اینکه میزان تخت‌های اقامتی استان قم با سایر بخش‌ها در مجموع 14 هزار تخت می‌شود، خاطرنشان می‌کند: برای پذیرایی بهتر از زائرین در استان قم نیازمند ایجاد 20 هزار تخت پذیرایی و گردشگری هستیم تا بتوانیم خدمات مطلوب‌تری ارائه کنیم.

حمایت همه‌جانبه شهرداری از ساخت هتل در قم

محمدرضا معرفت قائم‌مقام شهردار قم در حوزه سرمایه‌گذاری نیز با تأکید بر اینکه فراهم‌کردن بسترهای لازم برای تأمین امنیت و آسایش زائران و مسافران در شهر قم یکی از اولویت‌‏های مدیریت شهری قم است، می‌گوید: برهمین اساس ساخت هتل‏‌های مجهز و چند ستاره در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفته است؛ به دنبال موافقت شورا و برنامه‌‏ریزی لازم در این زمینه، در نظر گرفته‌شده که سبب جذب سرمایه‏‌گذاران می‏‌شود.

وی بابیان اینکه در این طرح، زمین و عوارض پروانه ساختمانی تجاری توسط شهرداری در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و هزینه طراحی، ساخت و بهره‌برداری به‌عنوان آورده سرمایه‌گذار خواهد بود توضیح می‌دهد: به‌این‌ترتیب 48 ماه زمان برای طراحی، ساخت و بهره‌‏برداری توسط سرمایه‏‌گذار در نظر گرفته‌شده و 67 درصد از مجموعه تجاری نیز به‌عنوان سهم شهرداری لحاظ می‌‏شود.

با همه این اوصاف اما آنچه این روزها و در آستانه سال جدید دیده می‌شود عدم وجود اماکن مناسب و لازم برای اسکان میلیون‌ها زائر و مسافری است که در شهر قم حضور پیدا می‌کنند که باید خیلی پیشتر و بیشتر در مورد آن تصمیمات اجرایی و عملیاتی گرفته می‌شد تا موجب زینت شهری باشد که خاستگاه انقلاب اسلامی است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار