آن طور که از صحبت با کارشناسان و مدیران برمی‌آید، طرح انتقال پایانه شهر قم به میدان 72 تن فعلا در مرحله کارشناسی قرار دارد و با توجه به مخالفان سرسختی که دارد، به راحتی به نتیجه نخواهد رسید.
کد خبر: ۳۹۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸ 11 March 2017
به گزارش تابناک قم، میدان 72 تن به عنوان یکی از میدان‌های اصلی شهر این روزها به یک پایانه غیر رسمی تبدیل شده است. پایانه‌ای که با کمترین نظارت مسافران را جابه‌جا می‌کند و خیلی‌ها که سال‌ها از این پایانه غیر رسمی استفاده کرده‌اند، به نحوه برخورد رانندگان، ساعت ورود و خروج خودروها، قیمت بلیت و خیلی مسائل دیگر اعتراض دارند. 

این در حالی است که از نظر قانونی، مسافر باید در پایانه رسمی شهر سوار خودرو شود و نامش در فهرست بیمه درج شود و بر نحوه ورود و خروج خودرو هم نظارت شود. اینها بایدهایی است که نه مردم چندان آن‌ها را جدی گرفته‌اند و نه مسئولان؛ اما وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، خطرهای جانی، مالی و... برخی رفتارهایی که در نظرمان عادی شده، روشن می‌شود. سر و سامان دادن به وضعیت میدان 72 تن موضوعی است که درباره آن در رسانه‌ها صحبت شده اما به تازگی شهرداری مسأله ساخت یک پایانه رسمی در میدان 72 تن برای پایان دادن به این بی‌سر و سامانی‌ها را مطرح کرده است.

رونق پایانه و ساماندهی میدان 72 تن

«علیرضا قاری قرآن»، معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم، معتقد است انتقال پایانه شهر قم از محل فعلی به میدان 72 تن هم موجب رونق گرفتن این پایانه می‌شود و هم وضعیت میدان 72 تن را سامان خواهد داد.

«ابوالفضل مستقیمی»، مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری قم هم با اشاره به این‌که پیشنهاد ساخت یک پایانه در میدان 72 تن را به شهردار ارائه کرده و در بودجه هم ردیفی برای این موضوع دیده شده است، اظهار کرد: پیشنهاد این بود که در میدان 72 تن پایانه‌ای برای ساماندهی به سواری‌ها و اتوبوس‌های برون شهری و درون شهری ساخته شود.

وی با اشاره به درنظرگرفتن 50 هکتار از اراضی میدان 72 تن برای این منظورگفت: این کار یک اقدام بلندمدت برای ساماندهی به وضعیت میدان 72 تن محسوب می‌شود. به گفته مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری قم این پارک‌سوار اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی درون شهری و برون شهری را ساماندهی خواهدکرد. 

وی با اشاره به این‌که اگر در هر نقطه‌ای از شهر پایانه داشته باشیم بخشی از مردم اعتراض خواهندکرد، ادامه داد: مسافرانی که از پاکستان می‌آیند، ترمینال کنونی برایشان مطلوب است اما برای مسافران عراق ترمینالی درجاده اراک کاربرد بیشتری دارد.

مستقیمی با اشاره به این‌که اتوبان فعلی شهر قم از رینگ شهر خارج است، گفت: از میدان 72 تن که وارد شهر شوید، پلی برای رفتن به سوی ترمینال نداریم که اگر این پل ساخته شود دسترسی ترمینال قم مطلوب‌تر خواهد شد. 

وی اظهار کرد: طراحی این پل به اتمام رسیده و در شورای ترافیک هم تصویب شده که منتظر تأمین اعتبار 15 میلیارد تومانی برای اجرای آن هستیم. اگر این پل ساخته شود دیگر رانندگان بهانه‌ای برای نرفتن به ترمینال نخواهند داشت.

بهترین کار، طراحی هاب مسافری است

مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری قم با بیان این‌که راه دیگر این است که ترمینال کنونی به پایانه بار تبدیل شود و یک ترمینال دیگر در میدان 72 تن ایجاد کنیم، اظهار کرد: در مجموع قم شهری رو به توسعه است و بهترین کار در این زمینه طراحی یک هاب مسافری برای شهر قم است که یک پایانه چند منظوره باشد و حمل و نقل درون شهری و برون شهری را به هم پیوند دهد.

به گفته وی موضوع ساخت یک پایانه در میدان 72 تن در بودجه سال آینده شهرداری قم ذکر شده و شروع کار منوط به مصوبه شورای اسلامی شهر است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم اما از حذف این ردیف در بودجه سال آینده شهرداری قم که هم اکنون در دست بررسی است، خبر داد.

پیشنهاد راه‌اندازی 2 پایانه

«عباس ذاکریان»، با اشاره به این‌که در مطالعه‌های حمل و نقل و ترافیک پیشنهاد شده شهر قم باید 2 پایانه شمالی و جنوبی داشته باشد، گفت: پایانه شمالی شهر قم به مساحت 50 هکتار حدفاصل رودخانه اتوبان امیرکبیر و آزادراه گرمسار در شورای ترافیک تصویب شده است. 

این پایانه قرار بود یک هاب مسافری باشد که ایستگاه قطار پرسرعت تهران قم اصفهان، پایانه اتوبوس، ایستگاه نهایی منوریل و... در آن قرار گرفته و یک پایانه ترکیبی را برای کسانی که می‌خواهند به سمت شمال کشور سفر کنند، تشکیل دهد. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: در جنوب شهر قم هم در طرح‌های بالادستی یک پایانه حوالی نیروگاه حرارتی شهر قم دیده شده که برای سفرهای جنوبی به مسافران خدمت‌رسانی کند.

به گفته وی در صورتی که برای این دو پایانه زمین‌ها را تملک کنند و ساخت و ساز انجام شود، سفرهای جنوبی و شمالی از قم پوشش داده خواهد شد. 

ذاکریان با اشاره به ارائه پیشنهادی از سوی شهرداری برای به رسمیت شناختن میدان 72 تن به عنوان یک پایانه گفت: این میدان در حال حاضر شبیه به یک پایانه غیررسمی برای مسیرهای قم تهران و قم کاشان عمل می‌کند.

وی با اشاره به این‌که با این نظر مخالف است، اظهار کرد: اکنون نیز به لحاظ ترافیکی و اجتماعی مشکلات بسیاری در این میدان داریم و جانمایی رسمی یک پایانه در میدان 72 تن به صلاح نیست.

امکان تغییر در ورودی و خروجی شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به امکان تغییر در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر اظهار کرد: مسیر دسترسی از این خروجی‌ها به پایانه‌ها باید تسهیل شود تا پایانه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. در شهرهای دیگر هم پایانه‌های غیررسمی وجود داشته اما با تسهیل دسترسی به پایانه‌های اصلی و اعمال قانون خودروهای متخلف این مشکل حل شده است.

گرفتن هر تصمیمی برای میدان 72 تن در هر صورت با مشارکت استانداری، نیروی انتظامی و مدیریت شهری صورت خواهد گرفت و اگر قرار باشد وضعیت این میدان ساماندهی شود، حضور تمام این ارگان‌ها ضروری است.

آن طور که از صحبت با کارشناسان و مدیران برمی‌آید، طرح انتقال پایانه شهر قم به میدان 72 تن فعلا در مرحله کارشناسی قرار دارد و با توجه به مخالفان سرسختی که دارد، به راحتی به نتیجه نخواهد رسید.  

قطار پرسرعت قم تهران اصفهان به عنوان یک پروژه کلیدی عمرانی در کشور روزهای اجرای خود را می‌گذراند. آمدن این قطار بی‌شک فرصت خوبی برای ساخت یک هاب مسافری چند منظوره در شهر قم است که حمل و نقل درون و بیرون شهری را به هم ربط دهد و در عین حال مشکلات پایانه‌های رسمی و غیررسمی شهر قم را حل کند. 

این موضوع به عنوان یک راه حل اساسی باید در دستور کار مدیران قرار گیرد و در این مسیر هم البته راه حل‌های فرعی همیشه قابل بحث و بررسی هستند اما شاید ارزش توقف بیش از‌اندازه و هزینه فوق العاده را نداشته باشند.

تغییر وضعیت میدان 72 تن

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم گفت: میدان 72 تن در حال حاضر به این دلیل که کنارگذرهای شهر قم ساخته نشده ورودی شهر محسوب می‌شود اما اگر این کنارگذرها ساخته شود مسیر حرکت اتوبوس‌ها تغییر خواهد کرد و دیگر این میدان حالت کنونی را نخواهد داشت و ورود خودروهای سنگین به داخل محدوده شهر ممنوع خواهد بود.

«عباس ذاکریان» افزود: در آینده ورودی شهر قرار است پس از بهشت معصومه راه‌اندازی شود و وضعیت میدان 72 تن در آینده تغییر خواهد کرد در نتیجه ساخت یک پایانه در این میدان توجیهی ندارد.

وی با اشاره به انتقادهایی که نسبت به جانمایی پایانه فعلی مطرح می‌شود، اضافه کرد: این پایانه در زمان خودش ورودی شهر بوده و کارکرد داشته و اکنون هم اگر مسیر دسترسی از عوارضی به پایانه ایجاد شود، دوباره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار