کد خبر: ۳۸۶۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ 01 March 2017
آن امانت( که نزد من سپرده بودی) بازگردانده شد و آن روح گروگان در بدن گرفته شود. اما از این پس اندوه من همیشگی است و شبم با بیداری می گذرد. تا زمانیکه خداوند همان جایگاه را که تو در آن اقامت کرده ای برای من برگزیند.»

بخشی از ترجمه خطبه 202 کتاب شریف نهج البلاغه بود که حضرت امیر مومنان علی (ع) هنگام به خاک سپردن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در غم فراق همسر عزیزش بیان کرد.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی تمام عیار برای همه عالمیان و زنان و مردان می باشد در عصری که بشریت دنبال الگو و نسخه ای برای بهتر زیستن و چگونه زیستن در صراط مستقیم الهی است تأسی به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام و خاندان مطهر عترت و وحی با محوریت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که رکن آل کسا و پرورش یافته و تربیت شده رسول اعظم حضرت محمد صلی الله علیه و آله می باشند نجات گر همه انسان ها هستند.

در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی و حضور در میدان های فرهنگی، سیاسی و دفاع از امامت و ولایت و بصیرت افزایی به موقع در اجتماع و ارزش های قرآنی و اسلامی، معنویت، عبودیت، همسرداری، حیا، عفاف و حجاب، انفاق و ایثار، تربیت فرزندان، کمک به هم نوعان و محرومان و نیازمندان، توجه به آخرت و معاد و اعتقاد به توحید، کمک و درک همسر در اقتصاد خانواده و ساده زیستی و قناعت و تامین معاش و مدیریت خانه نمونه هایی از ابعاد شخصیتی و سبک زندگی اسلامی حضرت زهرا سلام الله علیها برای همه سرمشق همیشگی می باشد.

در حفظ، نگهداشت، تحکیم و تقویت بنیان خانواده به عنوان کانونی آرام بخش و ازدواج آسان و سالم و مراقبت های جسمی و روحی و عاطفی اعضای خانواده، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تزلزل نهاد خانواده و رهایی از منجلاب فساد و جهل و گمراهی و سرگردانی آموختن در کلاس درس فاطمی سلام الله علیها و برای نیل به کمال معنوی و سعادت ابدی کامل ترین راه و توشه می باشد.

«تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام الله علیها جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان، او زن معمولی نیست او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است بلکه موجود الهی، جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است. تمام هویت های کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد تمام در این زن است.»

جملاتی از حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در وصف حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد که جایگاه رفیع دخت نبی مکرم اسلام و بانوی کامل و نمونه اسلام عزیز را می بینیم.

چگونگی رابطه مردم با خانواده:

بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر است و ارزش مندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند 

ساده پوشی:
سلمان فارسی می گوید: روزی حضرت فاطمه سلام الله علیها را دیدم که چادری وصله دار و ساده بر سر دارد در شگفتی ماندم و گفتم: عجبا! دختران پادشاه ایران و قیصر روم بر کرسی های طلایی می نشینند و پارچه های زرباف به تن می کنند و این دختر رسول خداست که نه چادرهای گران قیمت بر سر دارد و نه لباس های زیبا، فاطمه زهرا سلام الله علیها پاسخ داد ای سلمان! خداوند بزرگ، لباس های زینتی و تخت های طلایی را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است.

لحظه ای که زن به خدا نزدیک تر است:

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) از یاران خود پرسید: کدام لحظه زن به خدا نزدیک تر است؟ پاسخ مناسبی مطرح نشد تا اینکه حضرت زهرا(س) سوال پدر را شنید و پاسخ داد: آن لحظه ای که زن در خانه خود می ماند و به امور زندگی و تربیت فرزندان می پردازد به خدا نزدیک تر است.

خسته نشدن در پاسخ به مردم و مراجعین:

حضرت امیر المومنین علی (ع) نقل کرده است: روزی یکی از زنان مدینه خدمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و گفت: مادر پیری دارم که در مسائل نماز سوالاتی دارد و مرا فرستاده است تا مسائل شرعی نماز را از شما بپرسم حضرت زهرا (س) فرمود: بپرس و آن گاه مسائل فراوانی پرسید و پاسخ شنید در ادامه پرسش ها آن زن خجالت کشید و گفت: ای دختر رسول خدا بیش از این نباید شما را به زحمت اندازم! حضرت فاطمه (س) فرمودند: باز هم بیا و آنچه سوال داری بپرس آیا اگر کسی را روزی اجیر نمایند که بار سنگینی را به بام بالا ببرد و در مقابل صد هزار دینار طلا مزد بگیرد چنین کاری برای او دشوار است؟! گفت: خیر. حضرت ادامه دادند من هر مسئله ای که پاسخ می دهم بیش از فاصله بین زمین و عرش گوهر و لؤلؤ پاداش می گیرم پس سزاوارتر است که بر من سنگین نیاید.

حجاب حتی پس از شهادت:

اسماء بنت عمیس نقل می کند: روزهای آخر زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) با او بودم روزی مرا به یاد کیفیت حمل جنازه توسط مردم انداخت و ابراز نگرانی فرمود: که چرا جنازه زن را روی تخته ای می گذارند و بالای دست مردان و زنان حمل می شود؟! حضرت زهرا (س) فرمودند: من بسیار زشت می دانم که جنازه زنان را پس از مرگ بر روی تابوت سر باز گذاشته و بر روی آن پارچه ای می افکنند که جرم بدن را برای بینندگان نمایش می دهد مرا بر روی تابوت آنچنانی نگذار و بدن مرا بپوشان که خدا تو را از آتش جهنم باز دارد.

اسماء بنت عمیس می گوید: وقتی نگرانی حضرت زهرا(س) را دیدم که به امام علی(ع) فرمودند: وصیت می کنم به شما ای پسر عمو که برای من تابوتی درست کنید همان گونه که ملائکه شکل آن را به من نشان داده اند.

خدمت آن حضرت توضیح دادم که در سرزمین حبشه تابوتی برای حمل جنازه ها درست می کنند که بدن میت را می پوشاند و سپس به وسیله چوب های تر و شاخه های نازک درخت، شکل و قیافه آن را ترسیم کردم حضرت زهرا (ع) خوشحال شده و فرمود: ای اسماء برای من تابوتی مثل آن درست کن تا مرا بپوشاند خدا تو را از آتش دوزخ حفظ نماید.

مهمان نوازی فاطمه (سلام الله علیها):

مرد گرسنه ای در مسجد مدینه به پا خواست و گفت: ای مسلمانان از گرسنگی به تنگ آمدم مرا مهمان کنید و پیامبر اسلام(ص) فرمود: چه کسی این مرد را امشب مهمان می کند؟

حضرت علی (ع) فرمود: من یا رسول الله کمی بعد وارد منزل شد از فاطمه زهرا پرسید: آیا غذایی در منزل داریم؟ مهمان گرسنه آورده ام.

حضرت زهرا(سلام الله علیها) ایثار گرانه فرمود: در خانه ما غذایی نیست مگر به اندازه خوراک دختر بچه اما امشب ایثار کرده گرسنگی را تحمل می کنیم و همین مقدار غذا را به مهمان می بخشیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در وصف حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و زندگی و الگو پذیری از ایشان می فرمایند:
«در زندگی معمولی این بزرگوار، یک نکته مهم است و آن جمع بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و بین وظایف یک انسان مجاهدِ غیور خستگی ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم بعد از رحلت رسول اکرم(ص) که به مسجد می آید و سخنرانی و موضعگیری و دفاع می کند و حرف می زند و یک جهادگر به تمام معنا و خستگی ناپذیر و محنت پذیر و سختی تحمل کن است. از طرف دیگر، همچنین از جهت سوم، یک عبادتگر و بپادارنده نماز در شبهای تار و قیام کننده للّه و خاضع و خاشع برای پروردگار است و در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیای کهن الهی، با خدا راز و نیاز و عبادت می کند.

این سه بعد را با هم جمع کردن، نقطه درخشان زندگی فاطمه زهرا علیها السلام است. آن حضرت این سه جهت را از هم جدا نکرد. بعضی خیال می کنند انسانی که مشغول عبادت می باشد یک عابد و متضرع و اهل دعا و ذکر است و نمی تواند یک انسان سیاسی باشد. یا بعضی خیال می کنند کسی که اهل سیاست است چه زن و چه مرد و در میدان جهاد فی سبیل اللّه حضور فعال دارد اگر زن است، نمی تواند یک زن خانه با وظایف مادری و همسری و کدبانویی باشد و اگر مرد است نمی تواند یک مرد خانه و دکان و زندگی باشد. خیال می کنند اینها با هم منافات دارد؛ در حالی که از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات و ضدیت که ندارد، در شخصیت انسان کامل، کمک کننده هم است.»

عمل به هر کلمه از سطر کتاب زندگی نورانی، سرافراز و با برکت حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزندان بزرگوار ایشان دنیایی از رفتار سعادت بخش و ایمن و آرام و قرب الی الله را برای ما به ارمغان می آورد.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار