معاون دامپزشکی قم با اشاره به خطرات فروش و کشتار طیور در مرکز شهر قم و بدون در نظر گرفتن ملزومات بهداشتی بر لزوم کار بین دستگاهی برای نظارت بر آن تأکید کرد.
کد خبر: ۳۸۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۲ 20 February 2017
به گزارش تابناک قم، خطرات احتمال وقوع آنفلوآنزای مرغی در فصول سرد سال افزایش می‌یابد و پرنده فروشی به صورت آزاد و بدون در نظر گرفتن مسائل بهداشتی از جمله معضلات استان قم است که می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

فروش پرنده زنده به صورت‌های مختلف در استان قم انجام می‌شود که برای هر کدام قانون‌گذار دستورالعمل و شیوه‌های کنترل را پیش بینی کرده است انجام در مرحله اجرا با مشکل مواجه است.

معاون دامپزشکی شهرستان قم در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر،‌ اظهار داشت: مراکز عرضه و مغازه‌هایی که برخلاف پروانه کسبی خود یعنی مجوز فروش پرنده زینتی، به کشتار و فروش مرغ و سایر پرندگان که مخاطره‌آمیز است اقدام می‌کنند، بازار روزها و فروشنده‌های سیار که به ویژه در ابتدای بلوار امام موسی‌صدر و قلعه کامکار به عرضه و کشتار طیور اقدام می‌کنند شیوه‌های عمده فروش پرنده زنده در قم است.

دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد

سیدمهدی سرکشیک بر اقبال مردم به این نوع از خرید پرنده به دلیل اطمینان از ذبح شرعی هم گفت و افزود: این افراد در بازارهای سیار به عرضه مایحتاج مردم اقدام می‌کنند که مکرر از سمت دامپزشکی پیگیری شده است و همه نهادهای استانداری، فرمانداری، شهرداری و دستگاه‌های قضایی و نظارتی در این مسئله باید ورود کنند و دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

معاون دامپزشکی شهرستان قم از برگزاری جلسات هماهنگ بین دستگاهی برای مدیریت این مشکل خبر داد و تأکید کرد: بارها جلسه‌هایی با مرکز بهداشت، اماکن نیروی انتظامی، اتاق اصناف و فرمانداری و سایر دستگاه‌های مربوطه برگزار شده اما اقدام‌ها ضربتی بوده است و به دلیل عدم برخورد قاطع و ناهماهنگی لازم بین دستگاه‌ها مشاهده می‌کنیم مغازه‌دارها بعد از پلمب هم به تخلف اصرار می‌کنند.

وی اتاق اصناف و اتحادیه را مسئول بخشی از نظارت بر پرنده فروش‌ها نامید و گفت: قانون‌گذار پیش بینی کرده است که اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه برای واحدهایی که پروانه کسب فروش پرنده زینتی دارند اما برخلاف پروانه کسب اقدام می‌کنند باید نظارت‌های لازم را انجام دهند و نسبت به مقابله با این تخلف اقدام کنند شهرداری هم به موجب بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها می‌تواند با این مراکز برخوردکند.
به گفته سرکشیک سال گذشته در جلسات متعددی که در استانداری قم برگزار شد مسئولان نظارت و برخورد در بخش‌های مختلف مشخص شدند اما به درستی اجرا نشد، در این جلسه مصوب شده بود که در مدت ۱۵ روز با این مراکز برخورد قانونی انجام شود، به این صورت که در نخستین مرحله به واحد متخلف اخطار داده شود و در صورت تکرار با آن برخورد قانونی شود.

نظارت بر بازارهای روز به صورت ناقص اجرا شد

معاون دامپزشکی شهرستان قم افزود: در مورد بازارهای روز هم تصمیم بر این بود که گشت مشترک با محوریت شهرداری و با عضویت نیروی انتظامی، دامپزشکی، دادستانی و مرکز بهداشت انجام شود و نظارت بر افراد متخلف با قید و بند قضایی صورت گیرد که این کار به صورت ناقص انجام شده است.

سرکشیک تصریح کرد: در مورد پرنده‌فروش‌های سیار هم کمیته خاصی به مسئولیت اداره کل امور اجتماعی استانداری قم موظف شد درباره انجام برنامه‌های نظارتی با فعالیت دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه برای ساماندهی این پرنده‌فروشان طرح بدهد و معاونت اجتماعی و پیشگیری دادگستری، اصناف و شهرداری از جمله اعضای این کمیته بودند.

سرکشیک تأکید کرد: بر اساس تصمیمی که در جلسه استانداری در آذر سال گذشته گرفته شد قرار بود شهرداری به بررسی بازارهای روز بپردازد و گزارشی در این مورد ارائه دهد. همچنین فرمانداری هم عهده‌دار ساماندهی معضل عرضه دام و طیور در سطح شهر شد که نیروی انتظامی و دامپزشکی هم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی از نظارت‌های کم جان و موقتی برپرنده فروشی در استان انتقاد کرد و گفت: وقتی منطقه‌ای به صورت موقت به منطقه امن تبدیل می‌شود، دوباره نظارت‌ها کاهش می‌یابد و باز همان مشکلات دیده می‌شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار