در شورای اسلامی شهر قم مطرح شد؛
اعضای شورای شهر قم طرحی را تصویب کردند که طی آن شهرداری موظف به خرید اکسیژن و تملک باغات داخل شهر قم شده است.
کد خبر: ۳۸۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۰ 20 February 2017
به گزارش تابناک قم، صدور پروانه ساختمانی برای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم در بلوار معلم، یکی از لوایحی بود که در جلسه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد.

زمینی که این مرکز قرار است در آن ساخته شود، در گذشته یک باغ بوده که توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خریداری کرده و حالا که این خشک شده کمیسیون ماده پنج استانداری قم به تغییر کاربری آن رأی داده است.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم کسی بود که لایحه صدور پروانه ساختمانی برای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم را در جلسه دویست و بیستم شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد.

بر اساس این لایحه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه می‌توانست برای این ساختمان از تخفیف ۵۰ درصدی تا نیمه اسفندماه استفاده کند.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم، همزمان با این لایحه مدیر حوزه‌های علمیه نامه‌ای به شورا زده بود و درخواست کرده بود که تخفیف ۶۰ درصد محاسبه شود که کمیسیون آن را قبول نکرد و با لایحه شهرداری موافقت شد.

سهم شهرداری مشخص نیست

یکی از سئوالاتی که درباره این پرونده مطرح است، مشخص شدن وضعیت اعمال ماده ۱۰۱ و سهم شهرداری در این ملک است که محمود مسگری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت هم به آن اشاره کرد.

غلامرضا جانقربان، مدیرکل امور معماری و شهرسازی شهرداری قم در این جلسه با اشاره به اینکه توافق نامه درباره این ملک تنظیم شده است و تکلیف اعمال ماده ۱۰۱ مشخص است ابراز داشت: خیابان ۱۲ متری به قوت خودش باقی است و یک خیابان ۱۰ متری هم از این طرح عبور می‌کند و همچنین هزار و ۱۲۰ متر باغ هم حفظ خواهد شد.

به گفته وی، این پلاک عملاً سه قطعه شده یک قطعه ۹ هزار و ۳۰۰ متر، یک قطعه دو هزار و ۳۰۰ متر مربع و یک قطعه هزار و ۱۲۰ متر به صورت باغ دایر در دو طرف خیابان ۱۲ متری و آن سوی پلاک قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه کاربری قدیم این زمین باغ بوده که در چند سال گذشته درختان آن قطع شده است، افزود: کمیسیون ماده پنج کاربری باغ این زمین را به کاربری فرهنگی و اداری تغییر داده است.

مدیرکل امور معماری و شهرسازی شهرداری قم می‌گوید طبق توافق انجام شده، ۴۵ درصد سهم شهرداری و ۵۵ درصد سهم مالک است.

درختان را قطع کنید تا باغتان آباد شود!

محسن عابدینی‌پور، عضو شورای اسلامی شهر قم در واکنش به این توضیحات با اشاره به اینکه در توافق باغات شهرداری ۷۰ درصد سهم دارد، گفت: پیام این لایحه این است که اگر کسی درختان باغش را قطع کند، شهرداری باغ وی را آباد می‌کند!

مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم هم در این جلسه ابتدا سوره عصر را قرائت کرد.

محمود مسگری در واکنش، به شوخی از او خواست به جای سوره عصر، شهادتین را بگوید.

سعادت طلب با بیان اینکه خدا را شکر می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران انقدر به ما حق داده که حرف حق را بزنیم، اظهار داشت: حفظ فضای سبز به اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی برای ساختن حوزه علمیه نباید درختان قطع شود و اگر من جای این آقایان بودم هیچ وقت این کار را نمی‌کردم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم در درباره این پرونده گفت: وقتی این باغ برای خشک شدن، خریداری شد من با نامه محرمانه نوشتم این زمین را نخرید.

وی با اشاره به اینکه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه این باغ را بسیار گران خرید، افزود: زمانی که زمین در هفت سال پیش خریداری شد باغ کرباسی را ۱۶۵ هزار تومان خریداری کرده بودیم اما این باغ متری ۷۵۰ هزار تومان خریداری شد.

حجت الاسلام آتش‌زر با اشاره به پیگیری‌هایی که برای انتقال این ساختمان به بلوار پیامبر اعظم انجام داده نیز اظهار داشت: در نظر داشتیم زمین فعلی در خیابان معلم به فضای سبز تبدیل شود و موافقت اولیه هم با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه انجام شد اما یک عده‌ای نخواستند و نگذاشتند ساختمان حوزه در بدنه بلوار پیامبر اعظم(ص) ساخته شود.

وی ادامه داد: مسئولانی که باید از باغ حفاظت می‌کردند خودشان دوره افتادن و آوردند در کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری دادند و بعدها در شورای عالی شهرسازی یک چیزی برای پیامبر اعظم(ص) تصویب کردند که این بلوار شکل نگیرد.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر قم گفت: در هر صورت مسیر قانونی در این پرونده طی شده و تغییر کاربری داده شده است و الآن مساعدت کنیم بهتر است چرا که مدیریت حوزه در رابطه با بدهی‌های حوزه بسیار همکاری کردند و بخش اعظمی از بدهی‌هایی که از دولت دریافت می‌کنیم با مساعدت ایشان و پیشنهاد ایشان است.

چند تن از اعضای شورای شهر قم معتقد بودند تا زمانی که ماده ۱۰۱ این زمین تصویب نشده و سهم شهرداری و تخفیف‌ها دقیق محاسبه نشده این لایحه باید مسکوت بماند که این موضوع تصویب شد.

انتقال باغ‌ها به خارج شهر

خرید باغات داخل و خارج از محدوده شهر یا خرید اکسیژن با دادن هزینه نگهداری به صاحبان باغات طرحی بود که اعضای شورای شهر قم در همین جلسه مطرح کردند.

سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم با اشاره به اینکه قم نخستین شهری است که باغات شهر را به خارج از محدوده برده است، ابراز داشت: با این طرح از شهرداری خواسته‌ایم برای نگهداری باغات به مالکان کمک کند و در آینده هم برای تملک این باغات برنامه داشته باشد.

در این طرح مهلت دو ماهه برای ارائه لایحه در نظر گرفته شده بود که حسن بختیاری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم دو ماه دیگر را دیرهنگام می‌دانست.

علی اصغر جدی، مدیر درآمد شهرداری قم تصویب این طرح را به دلیل داشتن بار مالی برای شهرداری غیر قانونی دانست.

شهردار قم هم خارج از محدوده کردن باغات شهر را موضوعی دانست که وزارت راه و شهرسازی آن را قبول ندارد و اگر شهروندی علیه کمیسیون ماده پنج شکایت کند، قابل ابطال است.

وی با طرح این پرسش که شهرداری چطور می‌تواند خارج از محدوده خرید کند؟ ادامه داد: وقتی داخل محدوده کل طرح نیمه تمام داریم چه‌طور خارج از محدوده خریداری کنیم؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به وی با اشاره به اینکه تملک باغات حتی در صورت خارج از محدوده بودن منع قانونی ندارد، گفت: شهرداری باید شرح دهد که چه برنامه‌ای برای تملک باغات داخل شهر قم دارد.

در نهایت این طرح با دو هفته زمان به شهرداری برای ارائه به صورت لایحه رأی آورد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار