روزنامه شاخه سبز (قم) روز شنبه 30 بهمن ماه مطلبی با عنوان« نمایشگاه کتاب و رنجی به نام کمبود فضا» را به قلم عباس قاسمی منتشر کرد.
کد خبر: ۳۸۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۳ 19 February 2017
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: کتاب و اثر مکتوب، از دیرباز در فرهنگ بشری جایگاهی ویژه داشته است، در دنیای قدیم که سـواد آمـوزی عمومیت نداشت، سروکار داشتن بـا کتـب احترام و حرمت ایجاد می کرد و در عصر جدیـد بـا اختراع چاپ و تکثیر و ظهـور صنعت چاپ از قداست کتاب کاسته شد و جنبه کالایی پیـدا کرد، با ایـن حال بـاز هــم کتاب و کتاب خوانی احترام برانگیز بود و حتی کسانی که کتاب نمی خواندند گاه در مواقـع لازم خــود را کتاب خــوان نشان دادند تا احترامی کسب کنند. 

در بسیاری از جوامع امـروزی و از جمله کشــورهای توسعه یافته هنوز هم کتب بنیان دانش و فرهنگ محسوب می شـود . در چند سال اخیر در کشـور ما وضعیـت کتاب آن چنان رقت بار شده که در هیچ دوره ای سابقه نداشته است. کتاب نه تنها بی حرمت شده بلکه به کالایی تقریبا بی ارزش و زاید تبدیل شده است کــه به جز عده ای معدود از اهل فن حتی کسی تظاهـر به داشتن و خواندن آن هم نمی کند. 

نکتــۀ عجیب این است که گویی از یک سو کتاب از سکه افتاده و جایــگاه خــود را از دســت داده، و از سوی دیگر عده ای همیــن کالای بی ارج و قدر را نیز به حال خود رها نمی کنند و عملا کتاب بازیچۀ کودکان کـوی شده و از یک سـو، آشــفته بــازار کتاب کاملا راکد است. و از سـوی دیگــر کتاب سازان مفلس، دست از همین بازار آشفته برنمی دارند تا لااقــل مثل هر بازار دیگری، با اتکا به ساز و کارهای طبیعی و اقتصادی، از نـو تنظیم شــود. 

ناشــران، نویسندگان، مسئولان وزارت ارشاد و همه از این وضعیت ناراضی اند، اما در عین حال همگی برای رونق آن در قالب مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه تلاش می کنند ، هرچند در این زمینه نیز در برخی از استانها از جمله قم که به عنوان یکی از قطب های چاپ و نشر در کشور است و اغلب کتابهایی که در ان به چاپ می رسد در خصوص نشر و اشائه فرهنگ دینی است مشکلاتی دارند. 

مشکلی که بارها متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب در قم آن را بر زبان آورده اند و آن هم نبود یک فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه است.در اکثر استان ها مکان هایی همچون مصلی برای این منظور در نظرگرفته شده ولی در قم همین امر نیز کمرنگ است و تنها مکان برای برگزاری مجتمع ناشران است که آن هم علاوه بر برخی مزیت ها معایبی نیز دارد.

اما نکته ای که باید به ان اشاره کرد این است که در قم که به عنوان ام القرای جهان تشیع ازآن یاد می شود و دارای مراکز فرهنگی و دینی زیادی است و در حوزه چاپ و نشر نیز دارای ظرفیت های بالایی است زیبنده نیست که مکان مناسب نمایشگاهی نداشته باشد و می طلبد در ین رابطه فکر اساسی شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار