کد خبر: ۳۷۹۷۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 18 February 2017
فوتبال در قم امروز در تلاش است خود را به استانداردهای لازم برای صدور بازیکن به لیگ‌های سطح بالای ایران برساند. در این میان، مهم‌ترین موضوع و شالوده کار برای رسیدن به اهداف آینده، نخبه پروری است. 

در این زمینه ذهن اهالی فوتبال به سمت پرورش بازیکنان نخبه و رده‌های سنی پایه می‌رود اما در این زمینه باید به حلقه گمشده فوتبال ما یعنی پرورش مربیان نخبه نیز توجه کرد. همان گونه که بازیکن نخبه و جوان باید مورد حمایت قرار گیرد مربیان جوان و دارای ظرفیت فوتبال در استان قم نیز باید به شکل خاص و ویژه‌ای مورد توجه و پشتیبانی قرار گیرند. 

حمایت از مربی جوان و نخبه می‌تواند از طریق تدوین برنامه خاص برای آموزش اصولی و علمی آن‌ها و ارتقای سطح کیفی و عملی دانش این مربیان صورت گیرد. این که فوتبال قم مربیان پرتعدادی در اختیار داشته باشد بدون تردید یک امتیاز برای فوتبال در قم است اما آن چه مهم‌تر است لزوم توجه به مربیانی است که با نصر جوانی، دارای هوش و درک فوتبالی بالا و ظرفیت برای پیشرفت هستند.

وقتی تعداد مربیان زیاد باشد رقابت فنی جالب توجهی بین آن‌ها ایجاد می‌شود به طوری که مربی تلاش می‌کند با توجه به محدودیت تعداد باشگاه‌ها، در یکی از تیم‌ها مشغول به کار شود و بیرون از گود نماند. 

این موضوع سبب می‌شود مربیانی که دانش فنی مناسبی دارند وارد کار شوند و بقیه مربیان نیز تلاش کنند و سطح خود را بالا ببرند تا برای در اختیار گرفتن یکی از تیم‌ها شانس پیدا کنند. برعکس وقتی تعداد مربیان فوتبال استان کم باشد و همه در جایگاه خود احساس امنیت کنند و رقابت و احساس خطری وجود نداشته باشد بی‌تردید سطح آموزش تعلیمی مربیان برای بازیکنان افت می‌کند زیرا مربی هرگز به از دست دادن جایگاه خود در تیمش نمی‌اندیشد و از این بابت احساس خطر نمی‌کند.

فوتبال قم نیازمند نگاهی گذرا از گذشته تاکنون و بررسی همه تغییرها طی زمان است. اگر بخواهیم فقط به داشتن مربیان سابق که در قم تلاش زیادی داشته‌اند بسنده کنیم جوابگوی تعداد بالای تیم‌های پایه مختلف در رده‌های سنی گوناگون نخواهیم بود. 

در شرایطی که لیگ‌های فوتبال نونهالان زیر 13 و 14 سال، نوجوانان، جوانان و مدارس فوتبال به مربیان فعال و به روز نیاز دارند نگاه ویژه به مربیان جوان، علاقه‌مند و نخبه اجتناب ناپذیر است. 

در سال 95 فقط در رده جوانان 15 تیم در لیگ استانی حضور داشتنند که گام مفیدی برای رشد پایه بود اما اگر تعداد تیم‌ها باز هم افزایش یابد در شرایط فعلی برای حضور مربیان بر روی نیمکت آن‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد. 

در سال‌های اخیر دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف فوتبال در برگزار شده و هرچند ماه یک بار نیز شخصیت‌های بزرگ فوتبال ایران برای مباحث دانش‌افزایی و کار در رده پایه به قم آمده‌اند که حضور آن‌ها در قم برای فوتبال این استان ثمربخش بوده است. 

گرچه هرگز هیچ روند کاری بدون ایراد نخواهد بود، فضا برای رشد فوتبال قم در سایه حضور مربیان جوان و نخبه امروز فراهم‌تر از همیشه است و نخبه پروری در بخش مربیان نباید زیر سایه نگاه انحصاری به بازیکنان از یاد برده شود.

جعفر عابدی 
روزنامه‌نگار ورزشی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار