بعد از پیشنهاد ساخت خانه های امن در قم، به دلایلی و ملاحظاتی هنوز این طرح در دست مطالعه است اما طرح تشکیل چنین محل هایی به عنوان جایگاه حماتیی از زنان آسیب دیده و زمینه بازگشت برای کسانی که از طرف خانواده آسیب دیده اند فراهم شده و وجود دارد و این مسئله از نظر محتوایی در حال بررسی است.
کد خبر: ۳۷۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 16 February 2017
به گزارش تابناک قم، گاهی در لا به لای اخبار، خبرهای خشونت علیه زنان و دختران نیز به چشم می خورد، مسئله آزاردهنده که مورد قبول جامعه نیست، گاهی خشونت ها علیه زنان و دختران در خانواده های به بهانه حق سرپستی و کفالت انجام می شود.

نداشتن حامی، ترس از تهدید یا آزار رسیدن توسط اعضای خانواده، باورهای عرفی و ترس از دست دادن فرزندان باعث  باقی ماندن زنان در محیط‌های خشونت زا می شود که باعث آسیب های شدید روحی و جسمی برای زنان است از طرفی گاهی این خشونت ها تا حدی پیش می رود که زن و یا دختر ترجیح می دهد خانه را ترک و با اصطلاح فرار کنند، این فرار شاید وی را از خشونت های روحی و جسمی درون خانواده رها کند اما حوادث تلخ و غیر قابل پیش بینی در بی پناهی درون جامعه در کمین وی است.

در این میان این مسئولین هستند که باید به این دو گروه از این زنان و دخترانی که در خانواده مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند حمایت کنند تا از آسیب های بیشتر جلو گیری شود.

در این زمینه مریم علی شیری معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قم از ساخت خانه های امن در قم خبر داد و گفت: تا کنون دختران فراری و زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب در خانه سلامت و بازپروری زنان در مرکز آسیب‌های بهزیستی استان قم نگهداری و مورد حمایت قرار می‌گرفتند ولی اکنون با تلاش شبانه روزی برای ایجاد مرکزی اختصاصی به زنان خشونت دیده با همکاری بخش غیر دولتی خانه امن زنان خشونت دیده در قم تأسیس شد.

وی با بیان اینکه خشونت علیه زنان یک مسئله جهانی است، تصریح کرد: با توجه به حساسیتی که این موضوع دارد لازم است متناسب با شرایط جامعه ریشه‌های آن را شناخته و با به کار گرفتن تمام امکانات به کنترل و مهار آن بپردازیم.

 
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قم تأکید کرد: تعدیل خشونت علیه زنان نیازمند پیگیری‌های خاص و جدی از سوی نهادها و دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی است.

معصومه ظهیری مشاور امور بانوان استانداری قم با اشاره به این موضوع که هنوز این خانه های امن افتتاح نشده است در گفتگو با خبرنگار ثامن اظهار داشت: هدف اصلی طرح خانه های امن  بر دو اساس است یکی  برای اینکه زنان آسیب دیده قم یک مأمن و پناهگاهی داشته باشند و بتوانیم برای این زنان آسیب دیده یک دوره های آموزش و مشاوره داشته باشیم و آنهایی را که امکان دارد، زمینه برگشت به خانواده را تامین کنیم و از طرفی قم استانی است که زنان و دختران خشونت دیده و فراری از استان های دیگر به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه(س) به قم  پناه می آوردند ، پیشنهاد تشکیل خانه امن داده شد.

ظهیری افزود: بعد از پیشنهاد ساخت خانه های امن در قم به دلایلی و  ملاحظاتی هنوز این طرح در دست مطالعه است اما طرح تشکیل چنین محل هایی به عنوان جایگاه حمایتی از زنان آسیب دیده و زمینه بازگشت برای کسانی که از طرف خانواده آسیب دیده اند فراهم شده و وجود دارد و این مسئله از نظر محتوایی در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در خصوص ساخت خانه های امن در قم چیست؟ گفت: سالهای وجود چنین فضایی در قم خالی بود و من یکی از موافقان ساخت چنین محل هایی بودم، فضایی که هم مأمن و پناهگاه برای آسیب دیدگان و هم یک محل حمایتی  به قصد حمایت اززنان و دخترا آسیب دیده و در صورت امکان به قصد بازگشت به دامن خانواده لازم و ضروری است.

ظهیری با تاکید بر تاثیر گذار بودن این مکان ها برای زنان و دختران آسیب دیده گفت: با انجام کارهای مشاوره و آموزشی شاید یک دختر فراری در این محل ها آموزش ببینند حمایت و هدایت شود و به دامن خانواده بازگردد این مسئله مهمی است.

مشاور امور بانوان استانداری قم  بیان داشت: در کل دو هدف از تاسیس خانه های  جود دارد حمایت از زنان و دخترن آسیب دیده و دوم بازگشت زنان و دختران فراری به دامن خانواده  مطمئنا با انجام مشاوره و آموزش بسیاری از این ها به دامن خانواده باز خواهند گشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح باعث خواهد شد که زنان و دختران فراری به دامن خانواده بازگردد؟ بیان داشت: بله، بسیاری از آسیب های نو پدید شناسایی نشد و مورد حمایت قرار نگرفت، و برای بسیاری از آنها راهکار ارائه نداده ایم همه اینها به دلیل عدم حمایت بوده است، البته یک یخش از هدف ساخت خانه ها امن در مورد خشونت علیه زنان در خانواده  است.

 ظهیری در پاسخ به این سوال که آسیب هایی که در معرض یک زن و یا دختری که به دلایلی از منزل فرار کرده چیست؟ تاکید کرد: بی پناهی بزرگترین آسیبی که است که دامن گیر این زنان و دختران  در جامعه امروزی می شود، بی پناهی و عدم حمایت خودش بزرگتری آسیب است که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود و برای مقابله با این آسیب باید مسئولین طرحی ارائه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به برخی از ملاحظات آیا این طرح در قم عملیاتی خواهد شد گفت: امیدواریم با حمایت هایی  که مسئولین استان انجام می دهند و با نظارت و بازرسی بر اجرای خوب آن عملی شود.

مشاور امور بانوان استانداری قم  در پایان خاطر نشان کرد: نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد مراکز مشاوره و دیگر مراکز تخصصی در  امور اجتماعی  دست اندرکار در اصل طرح  هستند و اصل این خانه ها برای انجام کارهای مشاوره ای بنا شده است که شهرداری هم باید در این زمیه ها کمک کند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار