در استان قم اما به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، میزان اشتغال زنان از آمار کشوری پایین‌تر است. به گفته «نصرالله بازوند» میانگین اشتغال زنان در کشور ۲۰ درصد اما در قم ۱۰ درصد است. در واقع اشتغال زنان در قم نصف شاخص کشوری اشتغال زنان است.
کد خبر: ۳۷۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 14 February 2017
به گزارش تابناک قم، زنان با سهم حدود 50 درصدی از جمعیت استان می‌توانند بخش برجسته‌ای از بار نیروی فعال استان را بر دوش بکشند. اشتغال زنان برخلاف گذشته در جامعه فراگیر شده و با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی و پیچیده ترشدن تقسیم کار، زن علاوه بر عهده داشتن مسئولیت کار در منزل بخشی از کار بیرون خانه را هم بر دوش می‌کشد.  

در سال‌های گذشته شکل اشتغال زنان هم روز به روز تغییر کرده و از حالت صرف سنتی به عرصه‌های صنعتی هم کشیده شده است.

در استان قم اما به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، میزان اشتغال زنان از آمار کشوری پایین‌تر است. به گفته «نصرالله بازوند» میانگین اشتغال زنان در کشور ۲۰ درصد اما در قم ۱۰ درصد است. در واقع اشتغال زنان در قم نصف شاخص کشوری اشتغال زنان است. 

وی از اشتغال ۲۶ هزار و ۱۴۲ نفر از زنان استان قم خبر داد و گفت: این رقم نسبت به ۲۵۸ هزار و ۱۹۳ نفر از آقایان شاغل، نسبت 10 به 90 درصدی را نشان می‌دهد که بیانگر این است که در استان قم هنوز هم اشتغال زنان به رواج گسترده دست پیدا نکرده است.

حضور کمرنگ در عرصه تحصیل

این مسأله حتی به اشتغال هم منحصر نمی‌شود. در عرصه تحصیل هم زنان قمی کمتر از میانگین کشوری حضور ‌دارند. 

به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نسبت اشتغال به تحصیل زنان در سطح آموزش عالی در سطح استان ۴۷ به ۵۳ است. در حالی که در کشور این رقم به سمت زنان سنگینی می‌کند.

افزایش سطح تحصیلات، مشکلات اقتصادی و کفاف ندادن اشتغال سرپرست خانواده برای اداره مخارج زندگی و حضور زنان در اجتماع در سال‌های اخیر آمار اشتغال زنان را افزایش داده است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان روند اشتغال زنان در 3 سال گذشته رو به افزایش بوده و از 32 درصد به 35 و نیم درصد رسیده است.

اهمیت توسعه کسب و کارهای خانگی

در این بین با توجه به اهمیت حضور زن در خانه و رسالت اصلی وی به عنوان ستون خانواده و اهمیت نقش مادری و تربیت فرزند، رواج اشتغال خانگی می‌تواند از جمله راهکارهایی باشد که علاوه بر حفظ بنیان خانواده، زمینه فعالیت زنان و همچنین بهبود اقتصاد خانواده را فراهم کند.

بازوند در این رابطه ضمن تأکید بر اهمیت رواج کسب و کارهای خانگی به سبب برخی مزیت‌های نسبی آن از جمله حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، انتقال تجربه و آموزش سایر اعضای خانواده و استفاده از نیروی کار آن‌ها، زمینه‌سازی لازم برای انجام کار پاره‌وقت و ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان از تلاش برای کمک به استقرار این گونه کسب و کارها خبر داد و گفت: اعطای تسهیلات برای استقرار مشاغل خانگی در سال 94 به نسبت سال قبل آن با افزایش 17 درصدی همراه بوده است.

به گفته بازوند، در سال 93 اعتبار 380 میلیون تومانی به 925 واحد دارای مجوز استقرار کسب و کار خانگی اعطا شد، اما در سال 94، به 1086 واحد، 460 میلیون تومان تسهیلات اعطا شد. به هر کدام از واحدها نسبت به نوع فعالیت از 5 تا 25 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

نیاز به ایجاد 9 هزار شغل در سال

به اعتقاد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با توجه به افزایش روزافزون آمار افراد تحصیلکرده اگر برای اشتغال آن‌ها فکری نشود خود این مسأله می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: هر سال 15 هزار نفر در استان دانش‌آموخته می‌شوند و سالانه باید حداقل 8 تا 9 هزار شغل در استان قم ایجاد شود تا اشتغال زنان تأمین شود که حمایت از مشاغل خانگی، یکی از راه‌های رسیدن به این میزان از ایجاد شغل است.

ادارات کل صنعت، معدن و تجارت، فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) هر کدام به نحوی در راستای توسعه این گونه مشاغل نقش ایفا می‌کنند.

در این میان کمیته امداد امام خمینی(ره) با توجه به حمایت از قشرهای نیازمند و ضرورت ایجاد اشتغال و در نتیجه خودکفایی مددجویان زیر پوشش یکی از نهادهای پیشرو در ایجاد و توسعه این گونه مشاغل است.

11 هزار زن سرپرست خانوار در قم

به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، این نهاد حمایتی به دنبال ایجاد اشتغال پایدار و خروج خانواده‌ها از حمایت است و در سال‌های گذشته بیش از 700 هزار شغل توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) در سطح کشور ایجاد شده است.

11 هزار زن سرپرست خانوار در قم از حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) برخوردار هستند که ایجاد اشتغال برای این افراد از جمله امکان کسب و کارهای خانگی می‌تواند نقش برجسته‌ای در توانمند‌سازی این خانواده‌ها داشته باشد. 

«اکبر میرشکار» از روند ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد هم گفت و افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) به دنبال این است که با کار کارشناسی امکان توانمندسازی مددجویان را فراهم کند و در همین راستا 100 درصد مددجویان برای ایجاد اشتغال استعدادسنجی شده‌اند. 

وی ادامه داد: مددجویان بعد از استعدادسنجی به مشاوره شغلی ارجاع داده می‌شوند و اگر نیاز به مهارت اندوزی وجود داشته باشد این امکان برای مددجویان فراهم می‌شود.

9 میلیارد تومان تسهیلات ایجاد اشتغال

به گفته میرشکار 13 میلیارد تومان اعتبار به منظور تسهیلات اشتغال برای کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در نظر گرفته شده بود که 9 میلیارد و 500 میلیون تومان از آن دریافت شده و 752 نفر برای دریافت تسهیلات ایجاد اشتغال معرفی شدند.

«محمود تلخابی» معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان هم ایجاد اشتغال در استان قم را با دو مشکل اساسی همراه دانست و گفت: 96 درصد جمعیت استان قم شهری است و بیشتر مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در شهر زندگی می‌کنند و ایجاد اشتغال در حوزه‌های شهری دشوارتر از حوزه‌های روستایی است.

وی افزود: دومین مسأله هم این است که استان قم در رابطه با بهره مندی از مددجویان زن سرپرست خانوار بالاتر از میانگین کشوری است و بخش مهمی از مددجویان استان را زنان تشکیل می‌دهند که ایجاد کار برای آن‌ها ملزومات خاص خود را می‌طلبد.

وی ادامه داد: از میان 10 هزار مستعد شغلی که در استان قم استعدادسنجی شده‌اند 8 هزار نفر خانم هستند و از سوی دیگر به دلیل مشکلاتی که استان در بخش زیست محیطی دارد امکان ایجاد اشتغال در حوزه دامپروری و کشاورزی عملا ممکن نیست.

افزایش انگیزه کار

میرشکار از برنامه‌های ویژه کمیته امداد امام خمینی(ره) برای اشتغال زنان سرپرست خانوار خبر داد و افزود: اداره خدمات ویژه زنان سرپرست خانوار زیر نظر کمیته امداد ایجاد شده و با توجه به این‌که اشتغال این بانوان باید با در نظر گرفتن شرایط خانه داری و مدیریت و حضور در منزل و تربیت فرزندان باشد، در این زمینه کار تخصصی و کارشناسی صورت گرفته است. همه کارکنان این اداره خانم هستند و ایجاد اشتغال برای این بانوان با درنظرگرفتن شرایط هر خانواده و بعد از مشاوره و کسب علایق فرد صورت می‌گیرد و ارائه خدمات برای این افراد از سایر مددجویان متفاوت است.

آن طور که تلخابی گفته است بسیاری از این خانواده‎ها به دلیل شرایط سخت زندگی که گذرانده‌اند از لحاظ روانی نیز توان و انگیزه ایجاد اشتغال را ندارند که در این زمینه هم با انجام مشاوره‌های روانشناسی و کلاس‌های انگیزشی سعی در بازگشت انگیزه فرد برای ایفای یک شغل می‌شود تا خانواده به توانمندی برسند.

به گفته وی، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا اسفند ماه سال 96 همه زنان سرپرست خانوار استان قم صاحب شغل خواهند شد، اما در این راستا بانک‌های عامل باید در اعطای تسهیلات همکاری لازم را انجام دهند و همچنین کارفرمایان که نیاز به کار در منزل دارند شناسایی شوند.

ایجاد زمینه رواج و توسعه کسب و کارهای خانگی علاوه بر توانمندسازی مددجویان می‌تواند بخشی از بار ایجاد شغل استان را بر دوش بکشد؛ اشتغالی که زنان بخش عمده مخاطبان آن را تشکیل خواهند داد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار