آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: باید جلوی دلالی، گرانفروشی، احتکار، ربا و گرانی کاذب محصولات ناشی از افزایش تقاضا را گرفت، مردم اقتصاد اسلامی می خواهند و آن را با همه وجود می پذیرند.
کد خبر: ۳۷۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 14 February 2017
به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، وی در دیدار جمعی از مسئولان طرح ملی ملکوت، با اشاره به سیره امیرالمومنین(ع) در خصوص بازار اسلامی، اظهار داشت: الگوی ما در جامعه اسلامی حکومت حضرت امیر(ع) است که با تازیانه در بازار حاضر می شدند و هشدار می دادند تا بازار از آسیب هایی مانند احتکار، گرانفروشی و ربا محفوظ بماند. 

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: حضرت می فرماید کشوری که آب و خاک دارد در عین حال باز محتاج بیگانه است، از رحمت خدا دور است. 

وی بیان کرد: قرآن یک کتاب علمی و بیانات آن حکیمانه است، بنابراین به کسی که مال ندارد نمی گوید فاقد، بلکه می گوید فقیر؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است، این شخص دیگر توان ایستادن و ایستادگی ندارد. 

وی با تاکید بر این که «خداوند انسان را کریم خلق کرده است» بیان داشت: فقر، انسان را چاپلوس می کند، لذا می فرماید وقتی دیدید که دارید تملق می کنید، به سوی خدا برگردید و با خدا معامله کنید. 

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر سخنانش گفت: اگر حوزه پاسخگوی نیازهای جامعه نباشد بین حوزه، جامعه و بازار، فاصله ایجاد می شود، بنابراین لازم است حوزه علمیه سوال ها و نیازهای جامعه و بازار را شناسایی و برای آن ها راه حل های مختلف ارائه کند. 

وی با بیان این که «بین عالم و عابد تفاوت وجود دارد»، افزود: خروجی حوزه های علمیه باید جامعه را روشن کند، در حالی که هم اکنون خروجی حوزه های ما به عابد و زاهد بودن نزیکترند تا به عالم بودن. 

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: قرآن که اساس دین ماست، بین علما و کسانی که می توانند در جامعه تاثیرگذار باشند نیز فرق می گذارد و می فرماید هر کسی نمی تواند در جامعه تاثیرگذار باشد، بلکه اینکار تنها از قوم عالم و قوم عادل ساخته است. 

وی با تاکید بر اهتمام هرچه بیشتر حوزه های علمیه به رفع مشکلات جامعه، خاطرنشان کرد: حوزه ها، عابد و زاهد تربیت می کنند در حالی که قائم به عقل، نیاز جامعه را رفع و آن را اداره می کند. 

وی ادامه داد: آن شهری که حوزه علمیه اش بیشترین کتاب در باب طهارت تولید کرده است، نباید کوچه ها و خیابان های آلوده و کثیف داشته باشد، خروجی حوزه ها باید در جامعه تاثیر بگذارد، آن را به حرکت وا دارد و جامعه را از سکون خارج کند، چراکه قرآن کریم اصلاح جامعه را مدنظر دارد و قائم به عقل و قائم به عدل بودن را از ما می خواهد و جامعه نیز این انتظار را از حوزه ها دارد. 

این مرجع تقلید، انتظار جامعه از حوزه های علمیه را یادآور شد و اظهار داشت: جامعه به برکت انقلاب اسلامی آمادگی پذیرش معارف دین و اهل بیت(ع) را دارد، حوزه های ما باید با تکیه بر نورانیت قرآن و اهل بیت(ع) که هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند، بتواند قائم به علم و عقل باشند و اساس علوم حوزوی نیز علومی است که باید در متن زندگی مردم حضور داشته باشد. 

طرح ملی ملکوت از سال 92 آغاز شده و یک طرح ملی 10 ساله است؛ این طرح توسط بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا در قالب آثار آیت‌ الله جوادی آملی به صورت سراسری اجرا می‌ شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار