کارگاه آموزشی مدرسه آماده، مرکزی است که مدیریت بحران شهرداری قم در سوله بحران بوستان علوی افتتاح کرد تا قدمی برداشته باشد در زمینه آموزش‌های شهروندی از سنین پایین.
کد خبر: ۳۷۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۸ 13 February 2017
به گزارش تابناک قم، صدای خنده بچه‌ها همه جا را پر کرده بود. وقتی با هم جواب مربی را می‌دادند، دیگر صدا به صدا نمی‌رسید. با کتونی‌های سفید و صورتی، مانتوی طوسی و مقنعه‌های توردار کنار هم ایستاده بودند. بعضی کیف به دستشان بود بعضی هم یک پلاستیک پر از پفک و آب نبات... مربی با حوصله زباله‌های خشک را نام می‌برد و از زباله‌های ‌تر می‌گوید. بعد سطل‌های تفکیک پسماند را به بچه‌ها معرفی می‌کند. زود یاد می‌گیرند کدام زباله را باید در سطل قرمزرنگ انداخت و کدام را در سطل سبزرنگ...

کارگاه آموزشی مدرسه آماده، مرکزی است که مدیریت بحران شهرداری قم در سوله بحران بوستان علوی افتتاح کرد تا قدمی برداشته باشد در زمینه آموزش‌های شهروندی از سنین پایین.

در افتتاحیه این مرکز جمعی از مدیران شهرداری و استان حضور داشتند. جمعیت به دنبال راهنما راه افتاده بودند تا دستگاه شبیه‌ساز سیل و زلزله، سالن آموزش تجهیزات امدادی، اتاق انیمیشن، غرفه سازمان مدیریت پسماند، غرفه سازمان فضای سبز و غرفه آتش‌نشانی را ببینند و درباره شکل و شمایل غرفه‌ها و برنامه‌هایشان اظهار نظر کنند. حضور بچه‌ها حتی در روز افتتاحیه، دل‌ها را گرم می‌کرد. هرکدام از غرفه‌ها برایشان مثل یک بازی جدید جذاب بود. هر چند گاهی هم خمیازه می‌کشیدند و خسته می‌شدند، در مجموع مرکز برایشان یک اردوی به یاد ماندنی شد.

میزبانی از 500 دانش‌آموز در هر هفته

آن طور که مدیر مرکز مدیریت بحران شهرداری قم گفت: این مرکز در روزهای زوج باز است و قرار است هر هفته از 500 دانش‌آموز پذیرایی کند.

«علی‌اکبر رحیمی» همچنین از همکاری با سازمان‌های همکار از جمله آموزش و پرورش برای برگزاری بهتر این دوره‌ها سخن گفت.

معاون خدمات شهری شهردار قم هم با اشاره به این‌که مهم‌ترین موضوعی که شهرداری باید در مسائل شهری دنبال کند مشارکت مردم است، اظهار کرد: اگر ما بتوانیم مشارکت و اعتماد مردم را در فعالیت‌هایمان جلب کنیم تا مردم احساس کنند در اتفاق‌هایی که در شهر می‌افتد سهیم هستند، بسیاری از مشکلات شهری برطرف می‌شود و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

«سیدامیر سامع» افزود: یکی از پایه‌های مشارکت اطلاع‌رسانی در زمینه انتظارهای متقابلی است که شهر و شهروندان نسبت به یکدیگر دارند.

معاون خدمات شهری شهردار قم اظهار کرد: هم شهرداری باید متوجه شود که نیازهای اساسی مردم چه چیزهایی است و هم مردم باید با اولویت‌های شهرداری و عملکرد آن در عرصه‌های مختلف آشنا شوند.

وی تأکید کرد: مردم باید بدانند چرا می‌گوییم حفظ درخت مهم است یا چرا باید پسماند کمتری تولید کنند. به گفته سامع، یکی از اولویت‌های محیط زیست مدیریت پسماند و کاهش تولید آن در کشور است که مردم باید دلایل و اهمیت این موضوع را بدانند و متوجه شوند چطور پسماند را از یکدیگر جدا کنند و در اختیار شهرداری قرار دهند.

وی اضافه کرد: آشنایی با با موضوع‌های مبتلابه شهر از جمله مسائل ایمنی، مدیریت بحران، پیشگیری از حوادث و ارتقای کیفیت زندگی شهری از جمله اهداف افتتاح مرکز کودک آماده در مدرسه است.

معاون خدمات شهری شهردار قم معتقد است اگر هر هزینه‌ای که شهرداری انجام می‌دهد اعم از ساخت و ساز پارک‌ها، کتابخانه‌ها، پل‌ها، معابر شهری و... با اولویت مدیریت بحران صورت گیرد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که همه بودجه به مدیریت بحران اختصاص داده شده است؛ ولی اگر این نگاه وجود نداشته باشد با بودجه‌هایی که اختصاص داده می‌شود موفقیتی به دست نمی‌آید. 

به گفته سامع در سال‌های 65 و 69 در ردیف تجهیزات مقابله با بحران و اختصاص محل‌های مناسب این موضوع اعتبارهای خوبی در نظر گرفته شده و ساخت یک سوله در منطقه 6 و تکمیل یک سوله دیگر مدیریت بحران در منطقه 7 هم از جمله اقدام‌های صورت‌گرفته است.

ساخت بوستان بازیافت

معاون شهردار قم در توضیح دیگر اقدام‌های شهرداری در این زمینه اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم هم ساخت یک بوستان بازیافت را پیگیری می‌کند که امیدواریم پایان سال آینده و ابتدای سال بعد به بهره‌برداری برسد. در آن بوستان هم مسائل آموزشی پیگیری می‌شود.

سازمان‌های آتش‌نشانی، مدیریت پسماند و فضای سبز در این نمایشگاه برای خود غرفه‌هایی داشتند و غایب بزرگ کارگاه هم سازمان حمل و نقل و ترافیک بود.
غرفه سازمان مدیریت پسماند، با محوریت آموزش تفکیک پسماند از مبدأ طراحی شده بود و مربی به دانش‌آموزان نحوه دسته‌بندی پسماند را آموزش می‌داد. 

«کبری فتحی»، مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم، در توضیح حضور این سازمان در این کارگاه گفت: با توجه به این‌که دانش‌آموزان یکی از مخاطبان مباحث آموزشی و فرهنگ‌سازی هستند، در غرفه مدیریت پسماند تلاش شده مفاهیمی مانند معرفی انواع پسماند خشک و تر، ضرورت تفکیک پسماند خشک و تر، استفاده از کیسه‌های آبی برای جمع‌آوری پسماند خشک، فعالیت غرفه‌های جمع‌آوری بازیافت در شهر و خدمات آن‌ها به شهروندان، فعالیت خودروهای جمع‌آوری پسماند خشک در مراجعه به در خانه‌ها مطرح شود.

آموزش کاشت نشا در گلدان

در غرفه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم هم بچه‌ها با ابزاری که در اختیار داشتند، یک گل در گلدان‌های کوچک می‌کارند و آن را به خانه می‌برند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در این زمینه گفت: در غرفه سازمان پارک‌ها در مرکز آموزش‌های کودکان آماده در مدرسه (کام) ضمن آموزش نحوه استفاده صحیح و ایمن از فضای سبز، آموزش کاشت نشای گل در گلدان را نیز خواهیم داشت و در پایان دانش‌آموزان گلدان‌های گلی که خودشان کاشته‌اند را به خانه می‌برند.

«پیام جوادیان» معتقد است بحث آموزش استفاده صحیح و ایمن از فضای سبز باید در بین کودکان فرهنگ‌سازی و نهادینه شود و هرکودک به عنوان یک همیار فضای سبز، راهنمای خانواده خود برای استفاده صحیح از فضای سبز باشد تا با آموزش پیشگیری از خطرهایی که در یک بوستان ممکن است هنگام بازی کودکان را تهدید کند، با استفاده درست از فضای سبز شهر، که ریه‌های تنفسی شهر محسوب می‌شوند، شاهد خسارت کمتر به فضای سبز شاداب و باطراوتی باشیم که با زحمت فراوان مجموعه‌ای از عوامل ساخته و باهزینه جالب توجه برای شهروندان نگهداری می‌شود.

افزایش دو برابری بودجه آموزش شهروندی

معاون خدمات شهری شهردار قم معتقد است اگر هر هزینه‌ای که شهرداری انجام می‌دهد، اعم از ساخت و ساز پارک‌ها، کتابخانه‌ها، پل‌ها، معابر شهری و... با اولویت مدیریت بحران صورت گیرد، می‌توانیم نتیجه بگیریم همه بودجه به مدیریت بحران اختصاص داده شده است؛ ولی اگر این نگاه وجود نداشته باشد با بودجه‌هایی که اختصاص داده می‌شود موفقیتی به دست نمی‌آید. 

به گفته «سیدامیر سامع» در سال‌های 65 و 69 در ردیف تجهیزات مقابله با بحران و اختصاص محل‌های مناسب این موضوع اعتبارهای خوبی در نظر گرفته شده و ساخت یک سوله در منطقه 6 و تکمیل یک سوله دیگر مدیریت بحران در منطقه 7 هم از جمله اقدام‌های صورت‌گرفته است.

وی افزود: در بحث‌های مدیریت بحران و آتش‌نشانی با توجه به این‌که ساخت مرکز آموزش و ایستگاه‌های مادر را در دستور کار قرار داده‌ایم، در سال آینده بیش از 70 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

سامع گفت: آموزش شهروندی هم از موضوع‌هایی است که در سال‌های اخیر به آن توجه خاصی شده و هر سال تقریبا بودجه آن دو برابر شده است. سال آینده هم برای این موضوع بودجه خوبی در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: موضوعی که در مدیریت بحران دنبال می‌کنیم این است که ظرفیت‌هایی که در طراحی و ساخت و پروژه‌های عمرانی در شهر وجود دارد، همه در زمینه مدیریت بحران به‌کارگیری شود.

معاون خدمات شهری شهردار قم گفت: به محض این‌که این تجربه موفق باشد، در سوله‌های دیگر مدیریت بحران هم تکرار می‌شود و با افزایش تعداد این مراکز کیفیت آموزش هم ارتقا خواهد یافت.

وی با اشاره به این‌که با این حال باید به دنبال این باشیم که نگاه جدی‌تری به آموزش شهروندی داشته باشیم، افزود: رویکرد شهربازی‌های جدید در دنیا به همین سمت رفته است. بچه‌ها می‌آیند و شغل می‌گیرند و با موضوع‌های مختلف شهر آشنا می‌شوند و نحوه تعامل در قالب شهروندی را آموزش می‌دهند.

وی اضافه کرد: یکی از پروژه‌های سازمان زیباسازی ساخت دو مرکز بازی‌های علمی در شهر قم است که در این مراکز هم موضوع‌‌های آموزشی را محور قرار داده‌ایم.  

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار