پایگاه اورژانس هوایی قم با انجام 300 ماموریت توسط بالگرد آن در آینده راه اندازی می شود.
کد خبر: ۳۷۶۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۴ 13 February 2017
به گزارش تابناک قم، دکتر محمد رضا حسنی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: بالگرد اورژانس قم از زمان راه اندازی تا پایان دی ماه امسال، تا کنون با انجام 300 ماموریت هوایی، 710 مصدوم و بیمار را به مراکز درمانی انتقال داده است.
 
حسنی از تعداد مصدوم و بیمار انتقال یافته به مراکز درمانی اشاره کرد و افزود:  665 مصدوم مربوط به حوادث ترافیکی بوده که به دلیل شدت جراحات وارده از محورهای مواصلاتی استان به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شده اند. 

وی ادامه د اد: 45 بیمار غیرتصادفی نیز که به دلیل وخامت اوضاع جسمی در حوادثی مانند سقوط از ارتفاع، سوختگی، غرق شدگی و یا داشتن بیماری قلبی و زایمان هایی که زمان رسیدن به بیمارستان اهمیت زیادی دارد، توسط بالگرد به مراکز درمانی منتقل شده اند. 

دکتر حسنی با بیان این که بالگرد اورژانس 115 قم در مواقع ضروری و پس از درخواست اورژانس زمینی بلافاصله به پرواز درمی آید، اظهار کرد: زمان رساندن مصدوم به ویژه مجروحان بدحال به مراکز درمانی مهم ترین دغدغه اورژانس 115 بود که اورژانس هوایی این مشکل را مرتفع کرده است. 

وی بیان کرد: در ماموریت هایی که می توان از بالگرد استفاده کرد، مطابق دستورالعمل های فنی باید دارای تعداد مصدومان بالا باشد تا با اعزام بالگرد، از اعزام همزمان چندین دستگاه آمبولانس که باعث خالی شدن منطقه ای از آمبولانس های موجود می شود، جلوگیری کرد.و همچنین زایمان هایی که زمان رساندن مادر به بیمارستان به دلیل در خطر بودن جان مادر و کودک، اهمیت بالایی دارد از مواردی است که بالگرد اورژانس 115 به پرواز درآمده است. 

حسنی در ادامه افزود: در سال های گذشته که استان قم بالگرد اورژانس 115 نداشت، با وجود این که زمان رسیدن بر بالین بیمار و مصدوم کمتر از میانگین کشوری بود، ولی طولانی بودن زمان رساندن آن ها به مراکز درمانی به دلیل حجم بالای ترافیک، جان هموطنان به خطر می انداخت. 

وی افزود: استفاده از بالگرد در استان قم از ابتدای شروع برنامه تاکنون در سطح کشور به عنوان یکی از پیشروترین مراکز اورژانس هوایی را از نظر تعداد ماموریت و انتقال بیماران و هم از نظر کیفیت ارائه خدمات و انتقال بیماران بوده است. سال گذشته قم، رتبه نخست کشوری را در کمترین میزان تلفات حین انتقال به بیمارستان در سطح کشور کسب کرد. 

رئیس مرکز اورژانس 115 قم، در ادامه از احداث  نخستین پایگاه اورژانس هوایی اشاره و بیان کرد: نخستین پایگاه استاندارد اورژانس هوایی کشور با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است که اگر اعتبار مورد نیاز برای تجهیز این پایگاه تامین شود، پیش بینی می شود تا یک ماه دیگر به بهره برداری برسد.که این پایگاه علاوه بر اینکه امکان پرواز بالگرد دارد، دارای 2 محل آشیانه و فرود اضطراری است و همزمان سه بالگرد می توانند در این پایگاه استقرار داشته باشند. 

راه اندازی بالگرد اورژانس 115 یکی از بسته های طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان است که در مردادماه سال 93 در قم افتتاح شد و تاکنون این طرح در چهار فاز اجرا شده که شامل فاز درمان، فاز بهداشت، فاز اصلاح تعرفه های پزشکی و فاز اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار