توجه عمومی در قم به سمت رشته‌هایی است که یا ماهیت رزمی داشته باشند یا ماهیتی گروهی همراه با آن‌ها باشد. بر همین اساس، فوتسال، کشتی، والیبال، ورزش‌های رزمی، تکواندو و کاراته در زمره پر مخاطب‌ترین رشته‌های ورزشی در قم هستند اما جایگاه کمانداران در کجای این قالب است؟
کد خبر: ۳۷۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۱ 13 February 2017
به گزارش تابناک قم، تصویری که از رشته تیراندازی با کمان در ذهن همه ماست، نشانه‌گیری به سمت دایره‌ای رنگی از راه دور است که شاید جذابیت فوق‌العاده‌ای نداشته باشد. مقایسه رشته‌ای کم افت و خیز مثل تیراندازی با کمان با رشته‌های گروهی و توپی نظیر والیبال و فوتسال، گویای تفاوت اساسی این رشته‌ها با هم است. 

در این شرایط بدیهی است استقبال عمومی از رشته‌های جذاب‌تر، فعال‌تر و البته اسم و رسم دارتر باشد. تیراندازی با کمان همیشه یک رشته در سایه بوده است. 

نخستین نمایش رؤیایی برای تیراندازی با کمان ایران حدود 2 سال رخ داد. کسب مدال طلای اسماعیل عبادی در کامپوند انفرادی برای تیراندازی با کمان ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون سبب شد نگاه‌ها به تیراندازی با کمان تغییر کند. 

تیراندازی با کمان که همیشه در ورزش ایران حاشیه نشین بود با این مدال خودی نشان داد. تیراندازی با کمان وقتی سر خود را بالاتر گرفت که در همین مسابقه‌ها در کامپوند تیمی، ملی‌پوشان ایران شامل امیر کاظم‌پور، اسماعیل عبادی و مجید قیدی برنز آسیا را کسب کردند. با این 2 مدال البته همه چیز برای تیراندازی با کمان تغییر نکرد. این رشته گرچه امروز در جایگاه بهتری قرار گرفته ، برای مردم همچنان همان رشته بی‌سر و صدا و در سایه است. طبیعی است اوضاع در قم در خوش‌بینانه‌ترین حالت از وضعیت کل کشور بهتر نباشد.

جایگاه تیراندازی با کمان در قم

توجه عمومی در قم به سمت رشته‌هایی است که یا ماهیت رزمی داشته باشند یا ماهیتی گروهی همراه با آن‌ها باشد. بر همین اساس، فوتسال، کشتی، والیبال، ورزش‌های رزمی، تکواندو و کاراته در زمره پر مخاطب‌ترین رشته‌های ورزشی در قم هستند اما جایگاه کمانداران در کجای این قالب است؟

رشته‌های ورزشی محبوب فرآیندی را برای به دست آوردن این محبوبیت طی می‌کنند. در این فرآیند، موفقیت در کسب مدال از میادین مختلف، جذابیت‌های عمومی و در دسترس عموم قرار داشتن، تبلیغات و انعکاس رسانه‌ای، قابلیت جذب همگانی که خود به عواملی نظیر ارزان بودن یک رشته بر می‌گردد از جمله عواملی است که یک رشته را در میان مردم مورد توجه قرار می‌دهد.

تیراندازی با کمان اما مجموعه‌ای از ضعف‌ها را برای جذب مخاطب در قم دارد. در میان خبرهای ورزشی نه فقط در قم که در سراسر کشور کمتر خبری از تیراندازی با کمان دیده می‌شود. باشگاه‌های ورزشی فعال در این رشته در همه کشور و در نتیجه در قم بسیارکم هستند و نگاه عموم مردم به این رشته، رشته‌ای خاص و حتی لوکس و غیر قابل دسترسی است.

امکانات سخت‌افزاری در قم

تیراندازی با کمان در قم به یک سالن سرپوشیده برای تیراندازی در مسافت 18 متر خلاصه می‌شود. مسابقه‌هایی که به طور مقطعی در قم و به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود در یک سالن تیراندازی به نام خانه تیراندازی با کمان در مجموعه ورزشی 15 خرداد قم به انجام می‌رسد و این سالن نقش کلیدی در توسعه تیراندازی در کمان قم دارد.

در بخش فضاهای روباز، تیراندازی با کمان قم هنوز شرایط مشخصی ندارد. تصویری منتشر شده از تسطیح زمینی برای ساخت سایت تیراندازی با کمان در قم نشان می‌دهد اقدام‌هایی در این زمینه در حال انجام است اما واقعیت این است که راه‌اندازی سایت بزرگ تیراندازی با کمان در فضای روباز نیازمند امکانات و بودجه قابل توجهی است که این مهم برای تیراندازی با کمان قم هنوز محقق نشده است. 

قرار است سایت بزرگ تیراندازی با کمان قم با شروع فصل بهار وارد عملیات فنس کشی شود اما وضعیت پوشش این سایت هنوز مشخص نیست. سایت‌های تیراندازی با کمان معمولاً با چمن پوشانده می‌شوند و هیأت تیراندازی با کمان نیز به دنبال این است که شهرداری قم را مجاب کند چمن کاری این فضا را به عهده بگیرد. تیراندازی با کمان رشته‌ای گران است و این مانع مهمی برای جذب عموم مردم به این رشته و علاقه‌مند کردن جوانان به آن است. در شرایطی که خرید وسایل ورزشی وارداتی هر روز دشوارتر از قبل می‌شود تیراندازی با کمان نیز به دلیل وارداتی بودن تجهیزات حرفه‌ای رشته‌ای گران است. 

خرید کمان و تجهیزات تیراندازی بخشی از کار است و بخش دیگر، استفاده از مربی و زمین تمرین مناسب است. برای استفاده از یک زمین تمرین مناسب و بهره‌مندی از یک مربی کارکشته در شهری غیر از قم باید هزینه زیادی پرداخت کرد. به عبارت دیگر نبود مربیان سطح بالای تیراندازی با کمان این نیاز را ایجاد می‌کند که یک ورزشکار برای پیشرفت در این رشته تمرین‌های خود را در تهران دنبال کند و همین موضوع عاملی برای دفع ورزشکار است.

قهرمانان قمی

تیراندازی با کمان آمار ورزشکار چندانی در قم ندارد و تعداد آن‌ها در حالت فعال بعید است از عدد 50 نفر فراتر برود. با این وجود در زمینه رشد و مدال آوری، شرایط این رشته در قم قابل قبول بوده است. ربابه شاه مرادی، کماندار قمی، تنها کمانداری است که به طور رسمی به تیم ملی فراخوانده شده است. 

گرچه شاه مرادی هنوز در هیچ رویداد رسمی آسیایی و جهانی برای تیم ملی به میدان نرفته ، حضور وی در فهرست افراد دعوت شده و تمرین‌های مداوم وی در خارج از قم نشان می‌دهد عزم راسخی برای رسیدن به نفرهای اصلی تیم ملی دارد. 

شاه مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: علت این که در تهران تمرین می‌کنم این است که در قم زمین استاندارد برای این منظور وجود ندارد. علت دیگر هم این است که در قم مربی کارکشته و در حد و‌اندازه تیم ملی برای رشته تیراندازی با کمان وجود ندارد و من برای عقب نماندن از سایر مدعیان حضور در تیم ملی باید زیر نظر مربیان طراز اول و در شرایطی استاندارد تمرین کنم. کمانداران قمی در مقاطع خاصی از سال در مسابقه‌های رنکینگ کشور شرکت می‌کنند که در رده‌بندی کمانداران مؤثر است. در مرحله پنجم مسابقه‌های تیراندازی با کمان رنکینگ کشور با حضور 46 کماندار در اصفهان، مهدی عزیزی از قم به مقام دوم رسید و رضا مصباحی دیگر کماندار قمی، به رتبه 29 رسید. 

در بخش زنان الهام کلامیان حائز رتبه هشتم شد تا عزیزی چهره ویژه تیراندازی با کمان قم باشد. کمانداران قم حضور در مسابقه‌های بین المللی را نیز در کارنامه دارند. در مسابقه‌های بین المللی ارومیه، تیم قم در بخش ریکرو با ترکیب مهرداد نادری، رضا آزادگان و مهدی عزیزی دوم شد و در بخش میکس نیز تیم مهدی عزیزی و ربابه شاهمرادی از قم به مقام دوم دست پیدا کرد. رضا دهپرور، کماندار قمی، در مرحله اول مسابقه‌های تیراندازی با کمان آزاد جوانان کشور به مقام سوم و مدال برنز دست پیدا کرد و این در حالی بود که کسب مدال توسط یک کماندار قمی در رده جوانان در وضعیت فقر امکانات تیراندازی با کمان در قم، این عنوان فوق‌العاده بود. 

مریم و ملیکا طباطبایی نیز 2 خواهر کمان دار قمی هستند که در مقطعی با درخشش در مسابقه‌های کشوری به اردوی استعدادیابی تیم ملی نیز فراخوانده شدند.
تیراندازی با کمان قم اما منتقدانی نیز دارد. 

اسماعیل علی‌نژاد، ورزشکار مطرح تیراندازی با کمان استان قم که معمولاً در فضای خارج از استان قم مسابقه می‌دهد، پیش از این با انتقاد از وضعیت این رشته در قم گفته بود اگر تعداد ورزشکاران سازمان یافته واقعی این رشته در قم به ۱۰ نفر رسیده باشد به همه کمانداران قم یک کمان مجانی می‌دهد! گرچه این اظهارنظر کمی اغراق آمیز به نظر می‌رسد ، با تأکید بر همه نارسایی‌ها و کارهایی که می‌توانست برای رشد تیراندازی با کمان قم انجام شود و نشد، باید این موضوع را در نظر بگیریم که این رشته از نظر مربی، آموزش و تجهیزات در سطح پایینی قرار دارد و با این شرایط، موفقیت‌های معدود کمان داران قمی را باید به فال نیک گرفت.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار