معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قم گفت: در اجرای طرح غربالگری اتیسم برای کودکان یک و نیم تا پنج سال در این استان،124 کودک مشکوک به اتیسم شناسایی شدند.
کد خبر: ۳۷۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸ 13 February 2017
به گزارش تابناک قم، محمدعلی مقدم خواه با اشاره به این که طرح غربالگری اتیسم از آذرماه امسال در مهدهای کودک و مراکز درمانی و آموزشی قم آغاز شد افزود: هشت هزار پرسش نامه برای شناسایی کودکان اتیسمی توزیع شد که از این تعداد تا کنون 124 کودک مشکوک به اتیسم به 2 مرکز استان قم مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در صورتی که اتیسم این کودکان با انجام آزمون و مراحل «هیوا و گارس» تشخیص نهایی داده شود خدمات بهزیستی برای بهبودی وضعیت به آنان ارائه می شود.

وی افزود: طرح غربالگری اتیسم همچنان در استان ادامه دارد تا خانواده ها نسبت به شناسایی اختلال رفتاری و کلامی کودکان خویش حساسیت نشان دهند و برای بهبودی وضعیت فرزندانشان در مراکز اتیسم حضور پیدا کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قم با اشاره به مراحل طرح غربالگری اتیسم گفت: در سایت بهزیستی استان قم به نشانی الکترونیکی www.behzisti-qom.i سوال های مربوط به طرح بارگزاری شده است تا خانواده ها به راحتی بتوانند ضمن شناسایی اختلال ها نسبت به وضعیت آنان اقدام کنند.

وی افزود: در صورتی که خانواده ها به سه سوال پرسشنامه پاسخ مثبت بدهند باید برای بررسی بیشتر و تشخیص نهایی به کارشناسان مراکز توانبخشی اختلال اتیسم با نام مرکز خانه امید واقع در خیابان شهید فاطمی کوی شماره 18 و مرکز آسمان واقع در 45 متری صدوقی کوی 58 مراجعه کنند.

مقدم خواه ادامه داد: این بیماری به علت اختلال در ژن ها و عوامل محیطی درمان نهایی ندارد اما در صورت تشخیص به موقع بیماری در سن یک و نیم تا 2 سالگی می توان با برنامه های مراکز اتیسم توانایی ارتباط اجتماعی و یادگیری در کودکان را بهبود بخشید.

وی با بیان این که 160 پرونده اتیسم در استان قم وجود دارد گفت: از این تعداد، 100 پسر و 60 دختر در قم دچار این بیماری هستند که 60 تن از این افراد در 2مرکز اتیسم حضور پیدا می کنند و سایر افراد از خدمات و کمک های بلاعوض بهزیستی بهره مند می شوند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قم ابراز داشت: خدمات کمک یارانه ای به مراکز اتیسم استان ارائه می شود تا خانواده ها بتوانند با کمترین هزینه به وضعیت کودکان خویش رسیدگی کنند از این رو مراکز اتیسم برای هر بیمار چهار میلیون ریال کمک یارانه دریافت می کنند و سهم خانواده ها برای بهبود وضعیت بیمار یک میلیون و 500 هزار ریال است.

وی خاطرنشان کرد: کودکان اتیسمی تا سن هفت سال می توانند از مراکز اتیسم استان قم خدمات دریافت کنند و در سن های بالاتر به مدارس استثنایی مراجعه می کنند.

اتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می شود و علائم این اختلال در سال های اول عمر بروز می کند.

ارتباط برقرار نکردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حرکات تکراری دست زدن، پریدن، خنده و گریه، نگرانی و ترس بی دلیل، دادن پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر و حساسیت های غیر معمول در حواس پنجگانه از جمله نشانه های اتیسم است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار