مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خبر داد:
روزانه 6 هزار خودرو در آزادراه قم تهران تردد می کنند که این آمار در زمان پیک، به حدود 70 هزار خودرو افزایش پیدا می کند که گاهی شرایط بحرانی می‌شود. در زمینه تعریض آزادراه، با یک گروه چینی در حال مذاکره هستیم.
کد خبر: ۳۷۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 08 February 2017
به گزارش تابناک قم، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به تشریح برنامه‌های انجام شده و در دست اقدام در زمینه توسعه و بهسازی فضاهای شهری در استان پرداخت و تعریض آزاد راه قم تهران را در گرو مشارکت بخش خصوصی دانست.

180 میلیارد تومان برای کمربندی قم

حسن صبوری گفت: در بخش ساخت و توسعه راه‌ها، پروژه کمربندی قم از حدود تقاطع کیلومتر 20 آزادراه قم تهران از سمت شمال غرب و حرکت از روی بزرگراه قم سلفچگان به کیلومتر 15 آزاد راه قم ـ کاشان به طول 75 کیلومتر پس از پیگیری‌های فراوان در لایحه بودجه دولت قرار گرفته و امیدواریم با تخصیص بودجه در سال 96 این پروژه را عملیاتی کنیم.

وی تأکید کرد: اجرای این پروژه در فاصله 5 سال پیش بینی شده و 180 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده که این مبلغ کافی نیست. از نمایندگان مجلس درخواست کردیم که در برنامه ششم این بودجه افزایش یابد. در سال 96 فقط یک میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته‌اند که درخواست ما 30 تا 40 میلیارد تومان است و این موضوع را از طریق رئیس مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بخش خصوصی در مورد اجرای کمربندی قم اظهار کرد: نیمی از این طرح را به طول 75 کیلومتر اجرا می‌کنیم. این کار 2 سال طول می‌کشد و در 15 سال هم بهره برداری پروژه در اختیار بخش خصوصی است.

اتمام تقاطع غیرهمسطح پردیسان تا پایان سال

وی با ابراز امیدواری از این که پروژه تقاطع غیرهمسطح پردیسان تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، گفت: ادامه این پروژه تا جاده اراک در دستور کار است اما لازم است به این پروژه توجه خاص شود. این پروژه بسیاری از گره‌های شهری را باز می‌کند و راه مناسبی برای اهالی پردیسان برای دسترسی به غرب قم است و هم اکنون برای مصوب کردن آن در حال رایزنی هستیم و در این بخش هم مشارکت بخش خصوصی را مورد نظر داریم.

وی کمبود اعتبار را دلیل تأخیر در اجرای این پروژه ذکر کرد و گفت: مشکل دیگر این پروژه در زمینه پل‌های میان معبر بود. در عمق 23 متر با آب مواجه شدیم و به همین دلیل برنامه کارشناسی ما تغییر یافت. موضوع دیگر تملک اراضی اطراف پروژه است که متولی آن شهرداری بوده و هنوز هم بخشی از پروژه را در اختیار نداریم. پیمانکار ما چند بار درخواست ماده 48 و خاتمه پیمان را داشته که به هر صورت به نحوی کار را ادامه داده‌ایم.

صبوری افزود: به تازگی یک میلیارد تومان برای تکمیل مسیر بلوار غدیر به سمت این پروژه تخصیص داده شده و این بخش از کار تا پایان سال به اتمام می‌رسد اما در صورت در اختیارگیری عرصه به 4 تا 5 ماه زمان برای اتمام کار نیاز داریم.

مسکن ایثارگران و ممنوعیت نمای رومی

وی اختصاص 50 هکتار زمین درکنار معدن شهرک قدس به ایثارگران را یکی از اتفاق‌های خوب در حوزه مسکن دانست و تأکید کرد: در پردیسان، این فضا مورد توجه ایثارگران نبود، بنابراین در شهرک قدس، این زمین برای آن‌ها در نظر گرفته شد و آماده سازی این اراضی حدود 3 ماه طول می‌کشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان، راه اندازی کمیته سیما و منظر را یکی از اقدام‌های جدی در حوزه راه و شهرسازی برشمرد و افزود: این کمیته در نظر دارد زیبایی شهر را به حد مطلوب برساند و کیفیت زندگی در شهر را بالاتر ببرد.

وی گفت: با محوریت همین کمیته، ممنوعیت نمای رومی را به صورت گسترده اجرا و دنبال کردیم، این نما، سیمای قم را از شهری مذهبی دور کرده بود و به همین دلیل ساختمان‌های بلند با سیمای رومی، اصلاح شد.

وی با اشاره به تردد روزانه 6 هزار خودرو در آزادراه قم تهران گفت: در زمان پیک، حدود 70 هزار خودرو در این آزادراه تردد می‌کنند که گاهی شرایط بحرانی می‌شود. برای حل این چالش موضوع تعریض این آزادراه، توسعه فرهنگ استفاده از قطار حومه‌ای و ایجاد یک آزاد راه دیگر در دستور کار بوده و در حال حاضر استفاده حداکثری از قطار حومه‌ای را دنبال می‌کنیم.

صبوری بیان كرد: در زمینه تعریض آزادراه، با یک گروه چینی در حال مذاکره هستیم که این گروه، مشخصات راه را دریافت کرده‌اند و قرار است در این زمینه کارشناسی لازم صورت گیرد.

وی با بیان این که آزادراه قم تهران با تعرفه دولتی اداره می‌شود، افزود: اگر بتوانیم بهره برداری از آزادراه را به بخش خصوصی واگذارکنیم به سمت همکاری با این بخش‌ها برای تعریض آن خواهیم رفت اما موضوع راه اندازی یک آزادراه جدید منتفی است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


   
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
ضمناآسفالت آزادراه قم کاشان وبالعکس خراب است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
این چینیها هر چی ازاد راه شمال و درست کردند بسه به ازاد راه تهران قم کاری نداشته باشند بهتره .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
لا اقل بدین به ترکیه ایها. راه سازیشون خیلی خوبه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار