حجت ‌الاسلام عباس اسکندری
کد خبر: ۳۷۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۵ 07 February 2017
انقلاب اسلامی ایران درنوع خودش ـ حداقل در قرن‌های اخیرـ یک انقلاب بی ‌نظیر و بی ‌بدیل محسوب می ‌شود. ویژگی ‌هایی که این انقلاب دارد در انقلاب‌ ها، نهضت ‌ها و خیزش ‌های دیگر کشورهای جهان دیده نمی ‌شود، یا حداقل با این جامعیت یافت نمی ‌شود، مگر انقلاب ‌هایی که توسط انبیا و اولیای الهی اتفاق افتاده باشد.

یکی از ویژگی‌ های مهم انقلاب اسلامی داشتن یک ایدئولوژی قوی و محکم برگرفته از قرآن کریم و سیره و سنت اهل بیت(ع) است، ایدئولوژی ‌ای که با فطرت و طینت پاک انسان‌ ها همخوانی دارد و از قوت و قدرت عقل و منطق برخوردار است. این ایدئولوژی درمحافل علمی قابل اثبات است و کسی نمی‌ تواند در آن خدشه‌ ای وارد کند.

ویژگی دیگر انقلاب اسلامی ایران برخورداری از قوانین و مقررات متقن و محکم مبتنی بر فقه و فقاهت پویای شیعه است.این انقلاب در همه ابعاد و زمینه ‌ها برای اداره امور جامعه دستورالعمل و حرف‌ های گفتنی دارد. گرچه شاید باید صاحبنظران و فقیهان درباره خیلی از موضوعات مربوط به انقلاب تلاش مجدانه و مجاهدانه‌ ای از خود نشان دهند تا خلأ‌های موجود در عرصه‌ های مختلف پر شود، اما آنچه مسلم است انقلاب اسلامی توان پاسخگویی به همه نیازهای یک جامعه ارزشی و ایده آل و آرمانی را دارد.

ویژگی سوم انقلاب اسلامی این است که این انقلاب برخاسته از متن یک جامعه و امت اسلامی عاشق حاکمیت دین و ارزش‌های اسلامی است. انقلاب اسلامی با زور سرنیزه و پول و قدرت و رعب و وحشت به وجود نیامده است، بلکه با عشق و معنویت و اخلاق و روحیه ظلم ستیزی و استقلال طلبی و عزت آفرینی به وجود آمده و با تکیه بر قدرت مردمی که جلوه‌ ای از قدرت الهی است پدید آمده است.

دیگر ویژگی انقلاب اسلامی هدایت و رهبری این انقلاب به وسیله یک چهره آسمانی، الهی و عالمی خودساخته به دور از هوی و هوس، دلسوز به اسلام و امت و مملکت و عالمی جامع در علوم گوناگون اسلامی، شجاع و سازش ناپذیر است.

سازش ناپذیری امام خمینی(ره) و امت در برابر قدرت ‌های بزرگ و طاغوتی جهان و «نه» گفتن به همه خواسته‌ های استکباری آنها یکی دیگر از ویژگی‌ های انقلاب اسلامی است. با وجود همه تهدیدها و محدودیت ‌هایی که در طول این 4 دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دیده می ‌شود، شاهد هستیم که این انقلاب و رهبر آن و امت حامی آن ذره‌ای از اهداف، آرمان ‌ها و ارزش‌ های خود عقب نشینی نکرده و همچنان بالنده و بانشاط در عرصه‌ های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان به پیش می‌ روند و هر کجای عالم ناله و استغاثه مظلومی را بشنوند با تکیه بر ایدئولوژی تابناک الهی خود به یاری مظلومان می‌ شتابند. این انقلاب در حمایت از مظلومان و محرومان عالم هیچ فرقی بین امت خود و دیگر امت ‌ها نمی ‌گذارد. 

دیگر ویژگی انقلاب اسلامی صراحت، شفافیت و صداقت پیشوایان این نهضت در عرصه داخلی و خارجی و بین ‌المللی است. صاحبان این انقلاب هیچ گاه دچار سیاست بازی و سیاست زدگی و تبلیغات نامعقول و خارج از عرف بین‌ المللی و از همه مهمتر خارج از چارچوب ‌های ارزشی اسلامی خود نشده ‌اند. این گونه است که انقلاب اسلامی، پیوسته حامی ملت ‌ها و محرومان بوده و در برابر حکومت‌ های ظلم و جور مقاوم و بااستقامت ایستاده است.

انقلاب اسلامی الگوی تمام عیار برای هر گروه و امت است که بخواهد راه استقلال، عزت و سربلندی را بپیماید. این کارکرد انقلاب اسلامی خواب را از چشم دشمنان اسلام ربوده است و دشمنان را وادار به دستپاچگی و اعمال سیاست ‌های غلط و نامعقول و غیرمنطقی در برابر امت اسلامی ایران کرده است. انقلاب اسلامی با یک چشم‌ انداز روشن و امیدوار و منتظر به حرکت خود ادامه می‌ دهد تا همه کاخ ‌های ستم را در جهان بلرزاند و زمینه پیروزی مستضعفان جهان را فراهم سازد.

تداوم این مسیر و حیات انقلاب اسلامی هم مرهون توجه به عوامل و ارکان پیروزی آن است. تا زمانی که مردم ایران در خط ولایت فقیه و در صحنه باشند، دامنه و قدرت نفوذ این انقلاب هر روز بیشتر می ‌شود.

حجت ‌الاسلام عباس اسکندری
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار