با توجه به آنچه مدیران شهری می‌گویند به نظر می‌رسد باید هرچه زودتر دست جنباند و فکری اساسی همراه با اقدام و عمل برای مشکلات سد راه ایمنی و امنیت مردم در کلان‌شهر قم نمود تا باتجربه تلخ به‌دست‌آمده برای کشور دیگر شاهد وقوع چنین وقایع دلخراشی نباشیم.
کد خبر: ۳۶۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ 28 January 2017
به گزارش تابناک قم، حادثه ساختمان پلاسکو در تهران سبب شد تا مسئولان شهرداری و شورای شهر قم به خود بیایند و برای پیشگیری از وقوع چنین حادثه تلخی در شهر قم به فکر چاره باشند. به همین دلیل زوایای مختلف این امر را از زبان مدیران شهری و استانی در روزهای گذشته بررسی کردیم.

تهیه اطلس مناطق پرخطر و کسب مجوز آتش‌نشانی برای واحدهای تجاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم به موضوع لزوم گرفتن مجوز ایمنی از آتش‌نشانی قبل از صدور پروانه کسب برای واحدهای تجاری گفت و با تأکید بر اینکه باید حتی برای تمدید پروانه‌های کسب هم دریافت مجوز از آتش‌نشانی اجباری شود، عنوان کرد: کمیته ایمنی استان قم در طول دو سال و 6 ماه بیش از 40 مصوبه داشته است.

سخنگوی شورای شهر قم اما معتقد است صدور گواهی ایمنی واحدهای صنفی در پیچ‌وخم اداری افتاده و هنوز عملیاتی نشده است که در صورت عملیاتی شدن صدور گواهی ایمنی برای واحدهای صنفی گام بزرگی برای ارتقای سطح ایمنی برداشته می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تهیه اطلس مناطق پرخطر قم گفت: باید گرفتن گواهی ایمنی توسط اصناف در قم عملیاتی شود.

ذاکریان بازار مرکزی، تیمچه فرش، پاساژهای کویتی‌ها، قدس، موسی بن جعفر(ع) و حجت را دارای مشکلات ایمنی دانست و گفت: تکمیل و اجرای کامل شبکه‌های آبی و شیرهای آتش‌نشانی در بازارهای قم و تیمچه فرش باید اجرا شود، همچنین باید فرهنگ‌سازی برای مردم در این زمینه و اهمیت ایمن‌سازی واحدهای صنفی اتفاق بیفتد.

وی عمده مشکلات را بیشتر در ساختمان‌های قدیمی و فرسوده مرکز شهر دانست و گفت: در این زمینه از سال 93 لزوم صدور گواهینامه ایمنی به تصویب رسیده که متأسفانه زیاد خوب عملیاتی نشده است.

در همین رابطه معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم بابیان اینکه بررسی پتانسیل‌های خطر در قم از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: مباحث بافت فرسوده، بازار و مجتمع‌های تجاری ازجمله ریسک‌های حریق و حوادث در قم هستند که تعداد بالایی نیز دارند.

وی بابیان اینکه از سال گذشته اقدامات متعددی در این زمینه انجام‌شده است افزود: واحدهای صنفی که بهره‌برداران متعدد و متغیری دارند و با توجه به اینکه میزان خطر در این حوزه‌ها بالاست باید حتماً استعلام‌های لازم را انجام دهند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز گفت: حدود 40 درصد حوادث و حریق سطح شهر در اصناف رخ می‌دهد.

عباس جعفری گفت: ساختمان‌های بسیاری در شهر قم داریم که ازنظر ایمنی وضعیت وحشتناکی دارند و از کمترین ایمنی برخوردارند.

راه‌های امدادرسانی به برخی مراکز اصلی قم مسدود است

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم از عدم راه دسترسی به برخی اماکن پرتردد قم گفت و افزود: به علت طرح‌های در حال اجرا در اطراف حرم مطهر، راه امدادرسانی به برخی اماکن مهم جمعیتی مسدود است.

مهدی فراهانی بابیان نارضایتی از اجرای طرح ترافیکی و ایمنی اطراف حرم مطهر گفت: در مورد پاساژهای اطراف حرم به علت طرح‌های در حال اجرا ، برای اورژانس و آتش‌نشانی هم طرح ممنوعیت تردد گذاشته‌اند و ما به‌هیچ‌عنوان اجازه ورود به این منطقه را نداریم.

وی با تأکید بر طراحی اصولی اماکن عمومی در شهر اظهار داشت: مسیرهای ورودی به بازار بزرگ، تیمچه و اکثر مراکز تجاری در قم مسدود است.

فراهانی با اعلام 312 اعزام در 10 ماه سال جاری به محدود بازار و تیمچه  افزود: در تمام این اعزام‌ها ما با بیماران بدحالی روبه‌رو بودیم که نه ماشین اورژانس می‌توانست وارد محدود بازار و تیمچه بشود و نه به علت سد معبرهای بین راه ما می‌توانستیم راحت بیمار را به‌وسیله برانکارد به مراکز اورژانس انتقال بدهیم.

وی از لزوم اصلاح طرح مترو و پارکینگ طبقاتی زائر با ایجاد ورودی‌های مشخصی برای آتش‌نشانی وامداد گفت و خاطرنشان کرد: ارتفاع پارکینگ زائر اجازه ورود آمبولانس به طبقات بالای پارکینگ را نمی‌دهد و همچنین شیب تند رمپ‌ها نیز امکان حمل دستی بیمار به‌وسیله برانکارد را  نمی‌دهد.

زنگ خطر بلندمرتبه‌سازی در قم به صدا درآمدهاست

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم اما از اینکه ضوابط در شهر و در ساخت ساختمان‌ها رعایت نمی‌شوند، گفت و اظهار داشت: مقررات ملی ایران در سه دسته حوزه مطالعات و طراحی، نظارت و اجرا و بهره‌برداری و مراقبت قابل‌بررسی است و اتفاقی که در ساختمان پلاسکو افتاده عمدتاً مربوط به دسته سوم یعنی بهره‌برداری و مراقبت است.

سعادت طلب تأکید کرد: حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق نخستین مبحث بهره‌برداری و مراقبت، در قانون نظام‌مهندسی آمده است و ایمنی آسانسورها، تأسیسات بهداشتی، ایمنی حین کار ایمنی مصالح و عایق‌بندی صدا و مراقبت و نگهداری ازجمله مواردی هستند که اگر رعایت نشوند می‌توانند فاجعه‌آفرین باشند.

وی گفت: مقوله بلندمرتبه‌سازی به‌تازگی در استان قم آغازشده و لازم است به رعایت موارد ایمنی و سلامت در آن‌ها تأکید شود، زیرا ممکن است خطرآفرین باشند و مسئولیت حوادث نیز بر عهده مسئولان است.

اما سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهردار قم نظر دیگری دارد و با تأکید بر اینکه تنها برای ساختمان‌های 4 طبقه به بالا، موضوعات امنیتی مدنظر قرار دارد، تصریح کرد: متأسفانه مباحث امنیتی برای سایر ساختمان‌هایی که کمتر از 4 طبقه هستند رعایت نمی‌شود.

با توجه به آنچه مدیران شهری می‌گویند به نظر می‌رسد باید هرچه زودتر دست جنباند و فکری اساسی همراه با اقدام و عمل برای مشکلات سد راه ایمنی و امنیت مردم در کلان‌شهر قم نمود تا باتجربه تلخ به‌دست‌آمده برای کشور دیگر شاهد وقوع چنین وقایع دلخراشی نباشیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار