کد خبر: ۳۶۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰ 26 January 2017
اختلافاتی که از نظر علمی، سرمایه ای، اخلاقی و یا رفتاری در جامعه رخ می دهد باعث می شود تا آن جامعه از مسیر و توازن منطقی خود خارج و به بیراهه کشیده شود. 

در این فرایند ناموزون افراد عالم به خود بزرگ بینی و جاهلان به غفلت و ثروتمندان به تفاخر و مستمندان به چاپلوسی روی می آورند ، راه درمان این حالت اجتماعی ایجاد تعادل و توازن یا به عبارت بهتر عدالت اجتماعی است. 

حضرت علی (ع) خطاب به جابرابن عبدالله انصاری می فرماید: 'ای جابر استواری دین و دنیا در چهار چیز است عالمی که به علم خود عمل کند؛ جاهلی که از آموختن سرباز نزند ،‌ بخشنده ای که در بخشش بخل نورزد و فقیری که آخرت خویش را به دنیا نفروشد'.(نهج البلاغه حکمت 372) 

برای سامان یافتن اجتماعی بایستی وزن کشی هایی که رنگ بوی تفکر و تکبر دارد کنار گذاشته و به جای آن تکریم و تواضع جایگزین گردد به این صورت که هر فردی بر اساس شایستگی های فردی خود از نظر علمی، سرمایه ای، مسئولیتی و خانوادگی دچار بیش انگاری و کم انگاری نشده و به آنچه که خداوند و روابط متعارف اجتماعی برای او پیش بینی کرده است قانع باشد، برای این کار ابتدا بایستی روابط انسان ها در سه بخش تنظیم و انجام شود تا اینکه همه افراد جامعه بتوانند به خوبی ظاهر شده و ایفای نقش نمایند. 

اول تنظیم رابطه انسان ها با پروردگار: به این شکل که مردم جامعه در طول حیات تکلیفی خود، با انجام توبه و آدابی مانند ذکر و تلاوت قرآن با خالق هستی ارتباط برقرار کرده و با تاثیر پذیری از این ارتباط از گناهان و جرائم فاصله گرفته و به فلاح و سعادت می رسند. 

نقش ارتباط با خداوند بستگی به چگونگی برقراری آن و اخلاص و صفای به کار گرفته شده در آن دارد تا اینکه به خوبی و شایستگی اثر نموده و موجبات تعالی رفتار انسان ها را فراهم آورد. 

شکی نیست که علت گسترش فساد، تباهی، ظلم و بیدادگری به جهت عدم تنظیم این ارتباط یعنی رابطه انسان ها با پروردگارشان است که پس از آن جامعه دچار غفلت، غرور و سپس فسق و فجور می‌شود و بی مهابا به سمت گناه کشیده می ‌شوند. 

دوم تنظیم رابطه انسان ها با دیگران: این بخش از ارتباط بسیار مهم است زیرا با به هم خوردن آن افراد جامعه از حریم‌ های شرعی، اخلاقی و قانونی عدول کرده و به خود اجازه می‌دهند تا با گفتار و رفتار نامشروع ، ناامنی و بی انضباطی را در جامعه فراهم آورند. 

بخش عمده تخلفات و نابسامانی ‌های اجتماعی و اینکه فردی مرتکب سرقت، مزاحمت و قانون شکنی می‌ گردد به خاطر این است که نتوانسته رابطه خود را با دیگران و حقوق آن ها تنظیم کند. 

در نتیجه چشم و دست او به ناموس و اموال دیگران باز شده و به تجاوزگری مبادرت می ورزد، باید تلاش کرد انسان ها به حقوق خود آشنا و سپس قانع بوده و بر این اساس گفتار و عمل خود را با دیگران تنظیم نمایند، باید دانست این یک پیام همگانی است که به فراخور پایگاه اجتماعی افراد بایستی رعایت گردد. 

سوم، تنظیم رابطه انسان با خودش: بیشتر انسان ها علاوه بر دیگران، در تنظیم روابط داخلی، یعنی ارتباط با خود نیز دچار مشکل هستند، به گونه ‌ای که یا آنچه که فکر می‌کنند نیستند و یا به اندازه‌ ای که هستند فکر نمی‌ کنند. 

بر این اساس مشاهده می شود که متاسفانه بسیاری از انسان ها همواره با خودشان در حال تضاد و یا دروغ گویی هستند زیرا افراد درستکار و صادق در مورد خویش دچار کم بینی و یا بزرگ بینی نمی ‌شوند و همیشه در آن حد فکر می ‌کنند که می ‌توانند ظاهر شوند و یا در قالب و اندازه ‌ایی که می‌ توانند ظاهر شوند فکر می‌کنند.
 
در بررسی تخلفات و جرائمی که منجر به ناآرامی و بی انضباطی می ‌شود معمولا به این نتیجه می‌ رسیم که به دلیل تکبر ناشی از خود بزرگ بینی و یا تصرف غیر قانونی مسئولیت ‌های اجرایی و اموال و دارایی ‌های دیگران در جامعه دچار ناهنجاری شده و به بی نظمی مبتلا می گردد. 

پس نقش تنظیم رابطه انسان با خودش با قانع بودن به محدودیت های فردی و عدم زیاده خواهی می تواند یکی از عوامل امنیت آفرین در جامعه باشد همچنان که بی توجهی به آن تولید ناامنی می کند. 

بنابراین مشاهده می شود که تعادل اجتماعی موضوع مهمی است که اگر سایه آن بر ارکان جامعه گسترده نباشد، ارزش های جامعه رنگ باخته و به تدریج جای خود را به ضد ارزش ها می‌سپارد. 

همانگونه که اشاره شد، نقش ‌های فردی و اجتماعی افراد و همچنین حاکمیت، برای تامین و گسترش این معنا، به صورتی که هر چیزی در موضع و محل واقعی خود قرار گیرد فوق العاده مهم است که باید در جای خودشان ایفا گردند. 

باید دانست بسیاری از عقده‌ های اجتماعی که منجر به اصطکاک و نهایتا بداخلاقی و چالش ‌های اجتماعی می‌ شود ناشی از مشاهده اوضاع نامتعادل در بخش ‌هایی از جامعه است و افراد هنگامی که مشاهده می ‌کنند مسئولیت ها و اموال در اختیار عده ای معدود قرار داده شده، دچار التهاب و تشویش شده و تلاش می ‌کنند تا به هر شکل ممکن ولو از راه غیر قانونی با آن مبارزه کنند. 

معمولا این تلاش که در اکثر اوقات سرمنشایی احساسی دارد، به کشمکش و تخاصم کشیده شده و موجب ناامنی می گردد، باید تلاش کرد تا اعتدال براساس دستورات دینی و سخنان بزرگان در سطوح مختلف اجتماع حاکم گردیده و تا از این طریق به امنیت پایدار کمک شود. 

سردار کاظم مجتبایی 
فرمانده انتظامی استان قم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار