کد خبر: ۳۶۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸ 24 January 2017
چند جمله ای حقیر بعنوان اولا شهروندی مطلع از وضعیت کنونی شهرمان از منظر حوادث و بحران به استناد اسناد و بعد بعنوان فردی که سالها و ماه ها و روزانه در ماموریت های مشترکمان با آتش نشانی شاهد چالش ها وتاخیرها و... بوده و هستم بیان می کنم.

اخیرا و بعد از حادثه تهران (فرو ریختن ساختمان پلاسکو) روایت های مختلف مبنی بر ایمن و یا ناایمن بودن فلان ساختمان و مجتمع و...دیده و شنیده می شود.

دراین راستا دوستان عزیز اورژانس و آتش نشانی به عنوان مثال بارها گفته اند که پارکینگ طبقاتی حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیاز شدید به حضور آتش نشانی و اورژانس دارد و خطر درکمین هست.

مترو و احتمالا مونوریل قم تاکنون پیوست دستگاه های امدادی ازجمله اورژانس وآتش نشانی را نداشته و ندارد.

ممنوعیت تردد برای خودروهای امدادی و یا ایجاد شرایط خاص برای تردد دراطراف حرم مطهر با توجه به وجود چند و چندین بازارچه و پاساژها و... و نیز داخل حرم مطهر(با حجم بالای زائر ) و پروژه های جدید در راستای توسعه حرم مطهر زنگ خطر بسیار بسیار جدی هست که نیاز شدید به ایجاد جایگاه اختصاصی برای اورژانس و آتش نشانی می باشد.

برخی مکان های قدیمی استان ما شرایط نزدیک به پلاسکو دارد و اگر اتفاقی رخ دهد خودروی آتش نشانی و اورژانس حتی امکان تردد ندارد و این مشکل روزانه اورژانس وآتش نشانی درماموریت های عادی هست چه برسد به شرایط بحرانی.

شهرک های و مجتمع های صنعتی قم مکان های اختصاصی مبل ولباس و.... نیاز به یک بازبینی ونیازسنجی درخصوص استقرار ایستگاه های اورژانس وآتش نشانی دارند.

درشهر و شهرک پردیسان و این گونه ساخت وساز پیچیده و اقماری و... در کجای این طرح ها مسئولان مرتبط و استانی پیش بینی استقرار وحضور اورژانس وآتش نشانی را کرده اند.

و چندین و چند نمونه دیگر در استان که روزانه اورژانس و آتش نشانی با آن مصداقی درگیر هست وحتی در ماموریت های عادی و سبک دردسر فراوان برای ما دستگاه های امدادی رقم می زند وهمیشه ما نگران شرایط خاص بوده و هستیم.

امیدواریم از آثار این اتفاق ناگوار و تلخ از یک طرف باعث توجه و شناخت و حمایت بیش از پیش روحی و روانی از پرسنل خدوم و زحمتکش و پرتلاش و بی ادعای آتش نشانی و اورژانس و ازطرفی نگاه ویژه و دقیق تری به وضعیت و بافت شهری و نیازسنجی درخصوص کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات حیاتی دودستگاه مهم اورژانس وآتش نشانی باشد.

و البته تغییر در رفتار و فرهنگ مردم عزیزمان در مواجهه با حوادث و بویژه ایجاد بستر مناسب تردد خودروهای امدادی و نیز در صحنه هم ایجاد فضای مناسب برای کار نیروهای امدادی بجای مداخله و فیلم وعکس و... بسیار مهم است.

مهدی فراهانی
معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار