نیم فصل اول رقابت‌های فوتسال لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور به پایان رسید و نماینده فوتسال قم، تیم فوتسال آتلیه‌طهران به کار خود در بخش اول از سریال لیگ دسته اول پایان داد.
کد خبر: ۳۶۵۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲ 24 January 2017
به گزارش تابناک قم، نتایج ضد و نقیض تیم فوتسال آتلیه‌طهران در لیگ دسته اول کشور بهانه‌ای برای پرداختن به وضعیت این تیم در پایان نیم‌فصل شد. نتایجی که در مجموع این تیم را روی سکوی سوم جدول 9 تیمی لیگ دسته اول فوتسال در گروه یک قرار داد و امیدهای این تیم برای موفقیت را حفظ کرد.

لیگ دسته اول فوتسال ایران با حضور 18 تیم برگزار می‌شود. تیم‌ها در قالب 2 گروه 9 تیمی قرار گرفته‌اند و هر تیم 8 بازی در دور رفت و 8 بازی در دور برگشت برگزار می‌کند. پس از پایان هفته شانزدهم و پایانی مرحله گروهی، تیم‌های اول و دوم هرگروه به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. به این ترتیب 4 تیم راه یافته به این مرحله به صورت دوره و رفت و برگشت با هم مسابقه می‌دهند و پس از انجام 6 بازی برای هر تیم، 2 تیم برتر از این جمع 4 تیمه به لیگ برتر فوتسال صعود می‌کنند.

در انتهای جدول گروه‌های دوگانه نیز تیمی که در قعر جدول قرار گیرد باید راهی دسته دوم شود و طبیعی است قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ دسته دوم نیز هر ساله به دسته اول صعود می‌کنند. نماینده فوتسال قم نیز امسال برای دومین سال متوالی است که در این سطح حاضر است.

حدود 2 سال قبل، تیم فوتسال آرش قم قهرمان لیگ دسته دوم کشور شد و به لیگ دسته اول رسید. بی‌پولی و مشکل در جذب اعتبار لازم برای حضور در لیگ دسته اول سبب شد تیم آرش با پیشنهاد باشگاه آتلیه‌طهران، امتیاز خود را به صورت موقت و 2 ساله به این باشگاه واگذار کند. آتلیه‌طهران نیز سال گذشته نماینده قم در لیگ دسته اول شد که توفیقی در راه صعود پیدا نکرد. 

آن‌ها در لیگ 94، فصل را به ناگوارترین شکل ممکن آغاز کردند اما در نیم‌فصل دوم همه چیز دگرگون شد و نماینده قم ناگهان به تیمی تبدیل شد که برای صعود می‌جنگید. با وجود کسب نتایج جالب توجه در نیم‌فصل دوم، تیم آتلیه‌طهران در نهایت به جمع 4 تیم پایانی نرسید.

در سال دوم حضور آتلیه‌طهران، آن‌ها باز هم بخت خود را برای لیگ برتری شدن آزمایش می‌کنند. با گذشت 8 مسابقه از آغاز فصل و توقف قطار مسابقه‌ها در ایستگاه نیم‌فصل، تیم با هدایت سیدوحید غیاثی در بین 9 تیم گروه یک‌سوم است. رتبه‌ای که امیدوارکننده است اما کسی آینده را ندیده است.

میزبانی قم

صدرنشین جدول گروه یک تیمی به نام مقاومت قرچک است که 19 امتیاز دارد و فرار بزرگ خود به سوی صعود را از همین نیم‌فصل آغاز کرده است. آن‌ها با تیم دوم جدول که شاهد شیراز 15 امتیازی است 4 امتیاز و با آتلیه‌طهران قم 13 امتیازی، 6 امتیاز فاصله دارند. این حاشیه امنیت خوبی برای نماینده قرچک است. نماینده فوتسال قم اما پایین‌تر از خود رقبایی در یک قدمی می‌بیند. منصف قائم‌شهر 12 امتیازی و تیم چهارم جدول است و سپس نوبت به فردوسی مشهد می‌رسد که 10 امتیاز دارد و تیم پنجم است.

به نظر می‌رسد مقاومت قرچک گزینه اصلی صعود از این گروه است و بقیه تیم‌ها باید به دنبال کسب بلیت دوم صعود باشند. نماینده قم برای رسیدن به پله دوم که جایگاه دومین و آخرین تیم صعودکننده است باید خود را به شاهد شیراز برساند و از زیر سایه منصف قائم‌شهر برهاند.  

تیم سیدوحید غیاثی یک شانس بزرگ دارد. آن‌ها در هر 3 بازی با 3 تیم همسایه خود در جدول رده‌بندی، در دور برگشت میزبان هستند. آتلیه در بازی رفت در قرچک برابر مقاومت و نیز در بازی با شاهد در شیراز بازنده میدان بود و این 2 تیم باید به قم بیایند. علاوه بر این، تیم منصف قائم‌شهر که یک امتیاز کمتر از آتلیه‌طهران دارد نیز باید در هفته اول از دور برگشت به قم بیاید. اگر آتلیه‌طهران بتواند روند پیروزی‌های بدون وقفه خود در مسابقه‌های خانگی را در این 3 بازی نیز ادامه دهد بخش جالب توجهی از مسیر صعود را طی کرده است.

آن‌ها در دور برگشت در قم با منصف قائم‌شهر، مقاومت قرچک، استقلال نوین ماهشهر و شاهد شیراز بازی می‌کنند و در بازی‌های خارج از خانه باید در مشهد با فردوسی، در کرج با مبل کریمی، در تهران با پاس قوامین و در اردبیل با بهراد مسابقه دهند.

دور رفت و شیرهای خانه

نتایج نماینده قم در دور رفت از یک نظر جالب توجه بود. آن‌ها در خانه مقتدر و بی‌رقیب هستند اما در مسابقه‌های خارج از قم، گویی انرژی و توان این تیم افت می‌کند و نماینده فوتسال قم ناتوان از کسب نتیجه دلخواه می‌شود. اگر امروز آتلیه‌طهران در رتبه سوم جدول است این موفقیت را از بازی‌های خانگی خود دارد. با نگاهی به آمار امتیازها این تیم در مسابقه‌های خانگی و بیرون از خانه، همه چیز مشخص می‌شود. آتلیه‌طهران در نیم‌فصل 4 بازی در قم و 4 بازی در خارج از قم برگزار کرده است. نتیجه این بازی‌ها برد در بازی‌های خانگی و کسب فقط یک امتیاز از 12 امتیاز بازی‌ها خارج از قم بود.

به عبارت بهتر، آتلیه‌طهران در مسابقه‌های خانگی شیر بیشه است اما پس از خروج از مرزهای جغرافیایی قم، دیگر خبری از اقتدار نیست. یکی از دلایل این موضوع به فضای سالن شهید حیدریان در بازی‌های خانگی نماینده قم بازمی‌گردد. تماشاگران معمولاً استقبال خوبی از بازی‌های آتلیه‌طهران دارند و گاهی این استقبال از حضور تماشاگران در بازی‌های یاسین‌پیشرو که تیم لیگ برتری استان قم است بیشتر هم می‌شود. این حضور پرشور به نماینده قم برای موفقیت کمک می‌کند. از نظر روانی نیز تجربه نشان داده بازیکنان فوتسال قم در سالن شهید حیدریان احساس بهتری دارند و نمایش واقعی خود را ارائه می‌دهند.

دغدغه‌های نماینده قم

مشکلات مالی برای آتلیه‌طهران مهم‌ترین دغدغه است. گرچه رسول قلی‌زاده، مدیرعامل باشگاه آتلیه‌طهران، کمتر مصاحبه می‌کند افراد مطلع از وضعیت نماینده فوتسال قم، وضعیت مالی این تیم را چیزی شبیه به همه تیم‌های دیگر ورزشی قم می‌دانند. وحید غیاثی، سرمربی آتلیه‌طهران، نیز چندی پیش اعلام کرده بود مهم‌ترین دغدغه آن‌ها برای ادامه کار مسائل مالی است و این باشگاه به خودی خود توانایی پرداخت همه هزینه‌ها را ندارد. محمد دهقان، دروازه‌بان آتلیه‌طهران، نیز در صفحه شخصی اجتماعی خود نوشته بود مدیرعامل این باشگاه از حق خانواده خود و از هزینه شخصی برای نماینده فوتسال قم هزینه می‌کند. اداره کل ورزش و جوانان قم نیز به این تیم وعده کمک‌ داده است اما در مورد این که کمک به نماینده قم شکل واقعی گرفته یا در حد گمانه‌زنی و وعده است اطلاع چندانی در دست نیست.

هراس برای از دست دادن امید به اخذ کمک مالی از سوی مسئولان نیز سبب می‌شود مسئولان آتلیه‌طهران یا هر باشگاه دیگری به طور منطقی، چندان درباره مسائل مالی و وعده و وعیدها صحبت نکنند. با این حال واضح است که نماینده قم برای ادامه روند رو به رشد خود و افزایش شانس برای صعود به لیگ برتر به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد. در آتلیه هیچ بازیکنی دستمزد نمی‌گیرد و باشگاه تلاش می‌کند با پرداخت پاداش پیروزی بازیکنان و کادر را دلگرم نگاه دارد. نماینده فوتسال قم به حمایت نیاز دارد. درست همانند دیگر تیم‌های ورزشی قم در سطح بالای کشور که تعدادشان زیاد نیست.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار