در شرایطی که به نظر می‌رسد تعداد سالن‌های ورزشی چند منظوره در قم به شکل چشمگیری افزایش یافته است گشت و گذاری در سطح شهر و سالن‌های ورزشی قم نشان می‌دهد این شهر هنوز هم کمبود سالن ورزشی دارد.
کد خبر: ۳۶۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۴ 22 January 2017
به گزارش تابناک قم، برای بررسی وضعیت سالن‌ها و مکان‌های ورزشی در سطح شهر قم، سری به چند سالن ورزشی چند منظوره در شهر قم زدیم. سالن ورزشی فرزانگان در منطقه بنیاد قم متعلق به اداره کل آموزش و پرورش استان قم است. این سالن چند منظوره در ساعت‌های مشخصی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و یکی از ده‌ها سالن ورزشی در قم که متعلق به آموزش و پرورش است.

هزینه اجاره هر سئانس ورزشی شامل 90 دقیقه استفاده از این مکان‌های ورزشی به طور مصوب از سوی اداره آموزش و پرورش تعیین شده است اما نکته جالب این است که با وجود این که تعداد سالن‌ها و فضاهای ورزشی در این منطقه زیاد است و سرانه فضاهای ورزشی در این منطقه جالب توجه است، اجاره این سالن برای ساعتی مناسب در طول هفته عملاً غیرممکن است. این مشکل در سایر سالن‌های سطح شهر نیز وجود دارد.

سالن‌ها در قرق فوتسال

قم با جمعیت بالا از نظر ورزشی در برخی از رشته‌های ورزشی سرآمد است. بیشتر سئانس‌های ورزشی در سالن‌های چند منظوره در شهر قم به رشته فوتسال اختصاص دارد اما همه کسانی که از این سالن‌ها استفاده می‌کنند فوتسالیست نیستند. به عبارت دیگر، فوتسال دم دستی‌ترین گزینه برای یک گروه دوستانه یا فامیلی چند نفره است که می‌خواهند 90 دقیقه خوش بگذرانند، ورزش کنند و کار هیجان‌آوری انجام دهند. 

از سوی دیگر وجود 26 تیم رسمی در لیگ فوتسال باشگاه‌های استان قم در دسته‌های اول و دوم قم را کاملاً به شهری فوتسال‌خیز تبدیل کرده است. در نظر بگیرید این 26 تیم باید در طول هفته تمرین کنند، مسابقه دهند و برنامه‌های آماده‌سازی خود را پیش ببرند و از سوی دیگر تیم‌های والیبال، هندبال و بسکتبال نیز برنامه‌های تمرینی و مسابقه‌های خود را در سالن‌های چندمنظوره پیش می‌برند. خروجی‌اش این است که آنچه امروز قم در زمینه فضاهای ورزشی سرپوشیده و چند منظوره از آن بهره‌مند است نمی‌تواند پاسخ نیاز ورزش قم را بدهد.

خبرنگار همشهری برای بررسی وضعیت سالن‌های ورزشی به سراغ سالنی در منطقه پردیسان رفت. سالن ورزشی نارنج سالنی متعلق به اداره کل ورزش و جوانان است که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد اما مسئولان این سالن به درخواست بعضی شهروندان برای در اختیار قرار دادن سئانس تمرینی در ساعتی مناسب پاسخ منفی دادند و ظرفیت سئانس‌های خود را تکمیل اعلام کردند.

این سالن ورزشی و به طور کلی هر سالن ورزشی چند منظوره دیگری در شهر قم، به جز ساعت‌های نامناسب و معمولاً حد فاصل ظهر تا عصر که زمان مناسبی برای ورزش نیست می‌توانند خدمات‌رسانی کنند و در سایر ساعت‌ها، ظرفیت خود را کامل شده اعلام می‌کنند.

ظرفیت تکمیل است

سالن ورزشی شهید حیدریان، سالن مهم دیگری در قم است که خبرنگار همشهری برای وضعیت ترافیک فعالیت این سالن به آن مراجعه کرد. مسئول مستقر در این سالن ورزشی اظهار کرد: سالن شهید حیدریان از صبح تا ظهر در اختیار بانوان ورزشکار است و از ظهر تا پاسی از شب به صورت یکسره و بدون توقف در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی برای برگزاری مسابقه، تمرین و دوره‌های آموزشی است.

به گفته این مسئول، بیشتر مسابقه‌های ورزشی مهم کشوری و استانی در این سالن ورزشی برگزار می‌شود و در عمل، فرصتی برای این که این سالن در اختیار عموم مردم قرار بگیرد وجود ندارد و آن‌ها مجبور هستند به بسیاری از متقاضیان اجاره این سالن ورزشی پاسخ رد بدهند.

این مشکل در سایر فضاهای ورزشی کمتر به چشم می‌خورد؛ برای مثال در زمین‌های چمن استاندارد فوتبال با وجود کم‌تعداد بودن آن‌ها این مشکل وجود ندارد و همچنین زمین‌های چمن مصنوعی کوچک در گوشه و کنار شهر که به طور عمده با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شده‌اند با این ترافیک کاری مواجه نیستند. 

در بخش فضاهای آبی و استخرها نیز همین شرایط حاکم است و استخرهای فعلی در قم بر اساس شواهد و قرائن ظاهری، پاسخگوی نیاز مردم است و گلایه‌ای برای کمبود استخر در قم شنیده نمی‌شود. اوج این کمبودها مربوط به سالن‌های چند منظوره است که عرضه و تقاضا در مورد آن‌ها با هم همخوانی ندارند. ساخت یک سالن ورزشی چند منظوره نیز با توجه به پر هزینه بودن و نیز زمینی که باید با کاربری ورزشی برای این منظور در نظر گرفت آنقدر پر هزینه است که در عمل، کمتر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود.

راه قانونی برای توسعه فضاهای ورزشی

معاون توسعه قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان قم اظهار کرد: با مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر کمک مالیاتی به افرادی که در زمینه توسعه فضاهای ورزشی هزینه می‌کنند می‌توان به افزایش فضای ورزشی مورد نیاز در قم امیدوار بود.
«روح‌اله رمضانی» تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی به تازگی مصوبه‌ای را برای حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه ورزش در نظر گرفته است و این مصوبه در زمینه توسعه و افزایش فضاهای ورزشی و تجهیز و بهسازی آن‌هاست؛ به عبارت دیگر هر شخص حقیقی یا حقوقی که در این زمینه ورود پیدا کند و در زمینه توسعه فضاهای ورزشی هزینه کند، مبلغ صرف‌‌شده در این زمینه به عنوان هزینه قابل قبول در محاسبه مالیات وی به حساب می‌آید.

وی افزود: با اجرایی شدن این مصوبه، فضای بسیار مناسبی برای ورود بخش خصوصی به ساخت و توسعه و تجهیز فضاهای ورزشی ایجاد می‌شود و برنامه تکمیل چند فضای ورزشی مهم و نیمه‌کاره قم از جمله استخر جهان‌پهلوان تختی که مدت زیادی است نیمه‌کاره مانده و نیز چند فضای ورزشی در مجموعه شهدای هفتم تیر در قالب این مصوبه آماده واگذاری به بخش خصوصی خواهد بود.

بهره‌برداری از فضای ورزشی دولتی برای استفاده عموم

معاون توسعه قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان قم گفت: در چارچوب برنامه توسعه ورزش همگانی در قالب شورای ورزش همگانی استان قم به ریاست استاندار، برنامه پیشنهادی ما هم‌افزایی همه دستگاه‌های مرتبط با حوزه سلامت بوده است که در صورت پیشرفت در این طرح به دنبال بهره‌برداری از فضاهای ورزشی دولتی برای استفاده عموم مردم بودیم و امیدواریم این برنامه به نتیجه برسد و از این طریق، دغدغه فضای ورزشی همگانی در قم حل شود؛ اما در بخش ورزش قهرمانی یا ساخت و تجهیز سالن‌ها، به دنبال استفاده از ظرفیت خیران یا بخش خصوصی هستیم و برنامه اصلی دولت بر محور تکمیل، بهسازی و نوسازی فضاهای موجود استوار است.

در شرایطی که به نظر می‌رسد تعداد سالن‌های ورزشی چند منظوره در قم به شکل چشمگیری افزایش یافته است گشت و گذاری در سطح شهر و سالن‌های ورزشی قم نشان می‌دهد این شهر هنوز هم کمبود سالن ورزشی دارد.

لزوم وجود مکان‌های ورزشی با توجه به برنامه‌های دولت برای گرایش شهروندان به ورزش امری اجتناب‌ناپذیر است. زمانی می‌توانیم از برنامه‌ریزی برای توسعه ورزش سخن بگوییم که نیازهای اولیه این برنامه تأمین شده باشد.

توسعه ورزش نیازمند تأمین فضای فیزیکی مناسب و نیروی انسانی متخصص است. اگر نیروی انسانی متخصص در حوزه ورزش در قم به‌اندازه کافی وجود داشته باشد به سد محکمی به نام فضای ورزشی مورد نیاز بر می‌خوریم. اگر به دنبال توسعه ورزش همگانی هستیم به فضای مخصوصی برای این منظور نیازمندیم و در این زمینه مکان‌های عمومی سطح شهر نقش کلیدی پیدا می‌کند. در ورزش همگانی دایره فعالیت تنگ‌تر می‌شود و مکان‌های ورزشی تخصصی مورد نیاز است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار